۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین وجود ناهنجاری‌های فرهنگي و رفتاري در تئاتر، کشور را با تهدیدات جدی مواجه می‌کند/ امروز قلیان جایگزین هنر فاخر در صنعت و تجارت شده‌ است
کد خبر: ۳۳۶۵۱۲ نویسنده: حمیدرضا سبحانی نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۷ ساعت: ۱۲:۲۳ ↗ لینک کوتاه

نویسنده سریال "رنج پنهان" درمصاحبه با صبح قزوین:

وجود ناهنجاری‌های فرهنگي و رفتاري در تئاتر، کشور را با تهدیدات جدی مواجه می‌کند/ امروز قلیان جایگزین هنر فاخر در صنعت و تجارت شده‌ است

نویسنده سریال "رنج پنهان" گفت: متاسفانه جایگزینی ناهنجاری‌ها فرهنگي و رفتاري به جای فراگيرشدن هنر جامع، پويا و معنوي در سطح جامعه، استان قزوین و چه بسا کشور را با تهدیدات فرهنگی جدی مواجه کرده‌است.

وجود ناهنجاری‌های فرهنگي و رفتاري در تئاتر، کشور را با تهدیدات جدی مواجه می‌کند/ امروز قلیان جایگزین هنر فاخر در صنعت و تجارت شده‌ است

حمیدرضا سبحانی نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی روند فعالیت‌های هنر تئاتر اظهار کرد: قدمت هنر نمايش همگام با خلقت بشر است که از دوران کودکی تقلید و الگوبرداری همواره يكي از دغدغه‌هاي انسان بوده‌است.

وی افزود: نمايش متشكل از چند هنر است و آنچه هنر تئاتر را فاخر و تاثيرگذار جلوه می‌دهد تکیه بر مطالعات ادبی، آگاهی از مسائل مختلف اجتماعی، تاريخي ، اقليمي و سياسي همچنين به کارگیری صحیح جلوه‌های بصري و صحنه اي مانند نور و موسیقی، نيز اجرای صحیح حرکات بدن و هنر نوشتن نمايشنامه است.

کارشناس ادبی استان قزوین اذعان کرد: تئاتر در شکل مطلوب خود با کاربردهایی نظیر ایجاد لذت از تماشای فعل هنري و بیان اهداف و نكته‌هايي از جنس زمان است که براساس مشکلات و دغدغه‌هاي روز جوامع مختلف شكل مي‌گيرد.

این کارشناس فرهنگی درباره‌ی تغییر جهت مسیر تئاتر استان ابراز کرد: کاربرد اساسی هنر تئاتر بیان مشکلات امروزی و هويت بخشي به منطقه در قالب هنر نمایش است، همانطور که پیش از انقلاب با موضوعات مختلف به ویژه مذهبی و انقلابي برای بیان حقیقت‌هاي ناب بشري استفاده می‌شد، امروزه هم مي‌توان این هنر فاخر را در خدمت معنويت و سجاياي انساني قرار داد. نمايش در جهان و در ذات خود هنري منتقد و ايده آل گرا به حساب مي‌آيد.

وی ادامه داد: استان قزوین مهد هنرمندان فرهیخته در عرصه‌های مختلف، بویژه هنر فاخر تئاتر است و بسیاری از هنرمندان نام آشناي قزوینی در تهران درحال فعالیت هستند، اما تغییر مسیر احتمالي تئاتر در استان را نمی‌توان از فعاليت چنين هنرمندان پايتخت نشيني توقع داشت.

مهاجرت هنرمندان قزوینی به پايتخت

نویسنده‌ی توانمند قزوینی عنوان کرد: ذائقه‌ی مخاطب از گذشته تا به امروز با تغییراتی همراه بوده‌ که ارتقاي سطح فرهنگي مردمان استان نیازمند ایجاد خلاقیت و تقويت نويسندگان نمايشنامه بومي همراه با احداث تالارهاي نمايش استاندارد امكانپذير است.

وی درباره‌ كمبود امكانات هنری در استان قزوین اضافه کرد: متاسفانه استان قزوین جايگاه و اعتبار مناسبي براي فعاليت گروه‌هاي نمايشي ندارد و اين عشق و علاقه‌ي هنرمندان است كه همچنان بارقه‌هاي اميد در اين عرصه را روشن نگه داشته است. يك نكته هم بايد اضافه كنم كه وجود گروه‌هاي حرفه اي تئاتر كمدي حتي اگر ضعيف هم باشد تا حدودي مي‌تواند دغدغه‌ي معيشت هنرمندان اين عرصه را مرتفع سازد.

مدرس هنرهای ادبيات نمایشی در ادامه گفت: بررسی هنر تئاتر از دیدگاه هنرمند و فرهنگ جامعه قابل تحليل و بررسی ويژه است با توجه به مشکلات اقتصادی، عدم حمایت مسئولین، نبود بودجه، کم توجهی به مقام و جايگاه اجتماعي هنرمند، عدم اشتغال پايدار و مشکلات معیشتی ادامه ي همين کارهاي نمايشي عمل چندان ساده‌ای نیست، چه برسد به اينكه اهداف ايده آل گرايانه‌ي نمايش‌هاي فاخر با دكور و نور مناسب در سالن‌هاي بزرگ را در ذهن بپرورانيم كه در عمل بسيار پيچيده و گاه حتي در اين شرايط نشدني است.

نویسنده سریال "رنج پنهان" بیان کرد: مشکلات اقتصادی، عدم امکانات و حمایت‌ها بسیاری از هنرمندان شایسته‌ی کشور را از ایفای نقش خود برکنار و به سوی هنرهای دیگر متمایل کرده‌است که علاوه بر آن زمینه‌ی مهاجرت ناگزير هنرمندان به پايتخت را هم فراهم كرده است.

وی افزود: البته گاهي مشاهده مي‌شود كه آثار نمايشي نسبت به هنجارهاي اجتماعي زاويه دار عمل مي‌كند كه در اكثر موارد نه از روي ساز مخالف زدن و كج روي بلكه به دليل جواني گروه‌ها و نشناختن معيارهاي جامعه اتفاق مي‌افتد كه بايد همراه با هدايت برطرف شود.

تئاتر باید از قالب تقلیدی فاصله بگیرد

سبحانی نژاد ابراز کرد: انتخاب مسئولان آشنا به هنر در قزوین می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری و بروز مشکلات فرهنگی در هنرهاي نمایشی باشد؛ زیرا ارائه‌ی نظرات صحیح و تخصصی، هنرمندان را به خلق اثرات فاخر همراه با سلایق اجتماع همراه می‌کند.

این فیلم نامه نویس اضافه کرد: متاسفانه برخي از مسئولان بدنه ي فرهنگي استان در سطح كارمندان ارشد بعضي ادارات فرهنگي نسبت به هنرمندان ديد ارباب و رعيتي دارند و در برابر تشكيل برنامه‌هاي ادبي و فرهنگي کارشكني مي‌كنند.

وی ادامه داد: احداث مکان مناسب برای تئاتر شهر، ارائه‌ی امکانات، خدمات هنری، تعیین بودجه، ارائه تسهیلات و بیمه برای هنرمندان و شناخته شدن هنر به عنوان یک شغل می‌تواند کمک بزرگی به نجات هنرهاي فاخر ایرانی به ويژه نمايش باشد. البته شاهد مساعدت‌هايي از سوي شهرداري و كميسيون فرهنگي شوراي شهر همچنين استاندار هستيم.

مدرس هنرهای ادبيات نمایشی اذعان کرد: شناخت بضاعت‌هاي تاريخي، اقليمي و اجتماعي همچنين شخصیت‌های برجسته كه آوازه‌ي آنان در كشور و جهان طنين انداز شده همراه با نخبگاني كه كمتر شناخته شده اند، مي‌تواند دستمايه‌ي خوبي براي هنرهاي نمايشي استان قزوین باشند.

سبحانی نژاد عنوان کرد: لازم است هنر تئاتر از قالب تقلیدی و ایده‌پردازی صرف فاصله گرفته و هنرمندان روند مناسبی در تولید محتوای مناسب و رعايت اصول اجرايي را در پیش بگیرند. هنر باید از قالب پشت ویترین بودن خارج و در معرض تماشا و روشنگري كاربردي قراربگیرد.

قلیان و موسیقی‌های فاقد محتوا فضای رستوران‌ها را پر کرده

این فیلم نامه نویس درباره‌ی مشکلات هنری استان قزوین بیان کرد: متاسفانه جایگزینی ناهنجاری‌ها فرهنگي و رفتاري به جای فراگيرشدن هنر جامع، پويا و معنوي در سطح جامعه، استان قزوین و چه بسا کشور را با تهدیدات فرهنگی جدی مواجه کرده‌است.

وی گفت: در گذشته رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها میزبان و محل اجرای نقالي، پرده خواني و موسیقی اصیل بود که متاسفانه هم‌اکنون استفاده از قلیان و موسیقی‌های فاقد قوام و محتواي قابل توجه فضاي رستوران‌ها را اشغال كرده است.

کارشناس فرهنگی در ادامه ابراز کرد: قیاس هنر نمایش با ناهنجاری‌های امروزی که بویی از هنر نبرده‌اند کار صحیحی نیست، از سویی دیگر قلیان جایگزین هنر فاخر و اصیل در صنعت و تجارت شده‌است.

وی اظهار کرد: در جامعه‌ای که هنر کاربرد اجتماعی و عامیانه ندارد چطور می‌توان شاهد پیشرفت و توسعه ي پايدار در استان بود؟ برای شکل‌گیری تئاتر در جایگاه اصلی خود حمايت از انجمن نمايش به ويژه هنرمندان پیشکسوت و تقویت هنرمندان فعال می‌تواند راهکار خوبی برای ارائه‌ی محتوا و پیشگیری از اجرای آثار سخيف به عنوان نمايش باشد.

این نویسنده در پايان عنوان کرد: هنر در استان قزوین زمینه‌ی خوبی برای اشتغال‌زایی دارد؛ البته اگر حمایت مسئولان به خوبی صورت بگیرد، به طور یقین تکیه بر قابلیت‌های بومی استان میدان خوبی برای چرخه‌ی اقتصادی خواهد بود.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان