۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مزاج خود را چگونه بشناسیم؟
کد خبر: ۳۳۶۴۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۳ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مزاج خود را چگونه بشناسیم؟

متاسفانه امروزه اکثر مردم کشورمان به‌دلیل عدم شناخت «مزاج» خود، به‌صورت روزانه از غذاها و نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنند که هیچ سازگاری با مزاج آنها ندارد.

مزاج خود را چگونه بشناسیم؟
 

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین به نقل از تسنیم، اساس پیشگیری و درمان در طب سنتی بر اساس شناخت مزاج‌ های چهارگانه» است و در واقع هر فردی برای حفظ تندرستی خود همچنین برای درمان خود باید مزاج پایه و مزاج عارضی خود را بشناسد تا بتواند تغذیه و سبک زندگی خود را بر اساس آن تنظیم کند.

متاسفانه امروزه اکثر مردم کشورمان به‌دلیل عدم شناخت مزاج خود، به‌صورت روزانه از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنند که هیچ سازگاری با مزاج آنها ندارد و همین امر باعث شده این دسته از افراد یا در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماریها قرار داشته باشند یا به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند؛ به طور مثال امروزه به‌دلیل تبلیغات متعدد و ناصحیحی که درباره لزوم مصرف ماهی شده، اکثریت مردم تصور می‌کنند که اگر در هر هفته چند وعده از غذای خود را به ماهی اختصاص دهند، این امر باعث تضمین سلامت آنها می‌شود!

این در حالیست که افراد برای مصرف گوشت ماهی باید به شرایط مزاجی، سنی، جنسی، زمان مصرف آن، گونه ماهی مصرفی و نوع پخت آن و ... توجه داشته باشند.

مثلا ممکن است مصرف ماهی دریای شمال توسط یک خانم مسن با مزاج پایه بلغم در وعده شام نه‌تنها هیچ سودی برای او نداشته باشد بلکه باعث ابتلا یا تشدید بیماری‌هایی با منشاء «سردی» در این فرد شود!

مواردی از این دست، اهمیت فراگیری و شناخت مزاج را گوشزد می‌کند؛ در ادامه به معرفی مختصر هر یک از مزاج‌های چهارگانه دم، صفرا، بلغم و سودا پرداخته‌ایم.

افراد دارای مزاج گرم و خشک؛ صفراوی

این افراد لاغر‌اندام بوده و رنگ چهره متمایل به زردی دارند، تحمل گرما را نداشته و خواب کمی دارند، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی شده و زود آرام می‌شوند، افرادی پرجنب و جوش و پرانرژی هستند.

افراد دارای مزاج گرم و تر؛ دموی

افرادی هستند درشت‌اندام، دارای پوستی سرخ و سفید و موهایی پرپشت، تحمل گرما و سرمای زیاد را ندارند اما در کل تحمل سرما برایشان راحت‌تر است، انسان هایی شجاع و جسور و مهربان بوده و معمولا پیشرو و رهبر گروه هستند.

افراد دارای مزاج سرد و تر؛ بلغمی

افراد چاق با پوست سفید و موهایی کم‌پشت هستند، کمتر تشنه می‌شوند و دهان مرطوبی دارند، افراد کم‌انرژی، صبور و آرام هستند.

افراد با مزاج سرد و خشک؛ سوداوی

افرادی لاغر‌اندام و کم خواب، معمولا با پوست تیره و خشک هستند، دقیق، منظم و محاسبه‌گر هستند.

البته این خصوصیات کلی است و برای تشخیص دقیق‌تر حتماً در شهر محل سکونت خود به متخصص حاذق طب سنتی مراجعه کنید.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان