۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین وقتی چادری بودن خرج دارد!
کد خبر: ۳۳۶۴۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۲ ساعت: ۱۴:۳۲ ↗ لینک کوتاه

بی‌توجهی نهادهای نظارتی به اقتصاد پوشش؛

وقتی چادری بودن خرج دارد!

چادر به عنوان حجاب و پوشش برتر در جامعه ایرانی و اسلامی مطرح است که متاسفانه این روزها استفاده از این کالا با مشکلات و چالش‌هایی از جمله قیمت بالا مواجه است.

وقتی چادری بودن خرج دارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، پوشش و حفظ حریم یکی از موضوعاتی است که از قدمتی کهن برخوردار بوده و در فرهنگ‌های مختلف مطرح شده است.

در بررسی پوشش توجه به این نکته ضروری است که این مورد مساله‌ای تک بعدی نیست و از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل بررسی است.

در جامعه ایرانی اسلامی چادر به عنوان پوشش و حجاب برتر مطرح است، البته این به معنای نقض سایر پوشش‌ها نیست و بدون چادر نیز می‌توان حجاب و پوشش کامل و قابل قبولی داشت.

بخش‌هایی از جامعه به استفاده از چادر به عنوان پوشش برتر علاقه دارند و از آن استفاده و حمایت می‌کنند؛ اما امروز این پوشش با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو شده و این طبقه از جامعه را با چالش مواجه کرده است.

مشکلات و فراز و نشیب‌های اقتصادی ابعاد مختلف زندگی افراد و جامعه را تحت تاثیر قرار داده و یکی از این موارد پوشش و حجاب است.

قیمت بالای پارچه باعث شده افراد مختلفی که پیش از این از چادر استفاده می‌کردند با مشکل مواجه شوند؛ برخی افراد هستند که به انتخاب این پوشش علاقه دارند اما هزینه‌های بالا مانع از این کار می‌شود.

درواقع قیمت بالای پارچه باعث شده تا برخی افراد دارای این پوشش نیز با مشکلاتی که وجود دارد آن را کنار بگذارند، باوجود این هنوز هم بسیاری از افراد چادری به استفاده از آن مصمم هستند.

برای اطلاع از وضعیت فروش پارچه‌های چادری نیز پارچه فروشی‌های مختلف شهر را بررسی کردم که از طرح‌های متنوع و زیادی برخوردار است اما وجه مشترک تمام آن‌ها قیمت بالا است.

قیمت‌ها بین 150تا 600هزار تومان است و جالب اینکه تمام پارچه‌های موجود در بازار وارداتی بوده و آن هم از کشورهایی مانند ژاپن، کره، چین و پاکستان ارائه می‌شود و خبری از پارچه‌های چادری ایرانی نیست.

چادرهای دوخته شده و آماده نیز قیمتی بین 150تا 300هزار تومان دارند که البته این قیمت در چادرهای طرح‌دار بیشتر است؛ خود فروشندگان این صنف نیز از نوسان قیمت‌ها و سیر صعودی آن گلایه دارند و از کاهش چشمگیر سطح فروش خبر می‌دهند.

فروشندگان علت این افزایش قیمت را نوسانات ارز بیان می‌کنند؛ به علت وارداتی بودن پارچه، قیمت آن به طور مستقیم با ارز تناسب دارد و افزایش در آن در ماه‌های اخیر منجر به تغییر جدی و چشمگیر در قیمت پارچه‌های چادر شده است.   

البته هزینه‌های پوشش چادر تنها به قیمت پارچه محدود نمی‌شود و هزینه‌های دوخت و سایر موارد نیز در آن مطرح است.

فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در راستای گرایش افرد به پوشش و حجاب انجام می‌شود، اما باتوجه به شرایط اقتصادی امروز جامعه لازم است این مورد نیز در کنار فعالیت‌های فرهنگی حجاب و پوشش مورد توجه قرار گیرد.

لازم است در راستای ترویج و گسترش فرهنگ چادر که در اسلام به عنوان پوشش برتر معرفی شده است نیز نهادهای اقتصادی و تصمیم گیرنده در راستای ارائه چادر با قیمت مناسب و تولید آن در داخل، تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان