۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بالابودن هزینه‌ی مواد اولیه تولیدات صنایع‌دستی را محدود می‌کند/ برای ۴۰ نفر اشتغال‌زایی کردم
کد خبر: ۳۳۶۳۹۱ نویسنده: فاطمه زاکانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۰ ساعت: ۱۱:۴۱ ↗ لینک کوتاه

هنرمند قزوینی:

بالابودن هزینه‌ی مواد اولیه تولیدات صنایع‌دستی را محدود می‌کند/ برای ۴۰ نفر اشتغال‌زایی کردم

هنرمند قزوینی گفت: حمایت در حوزه‌ی هنرمندان ترمه دوز با دریافت تسهیلات بوده‌است که موجب اشتغالزایی من برای ۴۰ نفر در منزل شد؛ اما این حمایت‌ها نباید کمرنگ شود، همچنین در حوزه‌ی غرفه‌های نمایشگاهی در سال‌های گذشته با هزینه‎‌های بسیاری مواجه بودیم که سود کار را به حداقل می‌رساند.

بالابودن هزینه‌ی مواد اولیه تولیدات صنایع‌دستی را محدود می‌کند/ برای ۴۰ نفر اشتغال‌زایی کردم

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ سرمه دوزی قدمتی سه هزارساله از دوران هخامنشیان و قبل از آن دارد که روی لباسها و نوعی منسوجات و جنبه‌های تزئینی لباس‌ها و کاخ‌ها استفاده می‌شده است، تکه‌هایی از این هنر در یافته‌های باستان شناسی پیدا شده است.

تاریخچه و پیشینه "ترمه" به چندین هزار سال قبل از انچه که از تپه‌های سیلک کاشان و دیگر نقاط فلات ایران بدست امده است برمی گردد تا جایی که این هنر تا دوران هخامنشیان وساسانیان از آنچه که به عنوان مدارک و شواهد موجود است از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.

با ورود عرب‌ها به ايران، عده اي از هنرمندان اصلي و استادان آن زمان به همراه با بسياري از همكيشان خود كه اغلب زرتشتي بودند و بعدها به نام «پارسيان» نام گرفتند راه مهاجرت از ميهن را درپيش گرفتند و به  كشمير و هند مهاجرت كردند و در آنجا به عنوان موطن دوم خود سكني گزيدند و اين هنر پارسي را در آن منطقه بسط و گسترش دادند كه بعدها همين دستبافته‌ها از اين پارسيان ايراني تبار شهره عام و خاص شد و به نام  « ترمه كشمير پارسي» سر زبان‌ها افتاد.

فاطمه زاکانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی هنر ترمه و سرمه دوزی اظهار کرد: ترمه دوزی یک هنر اصالتا ایرانی است که بیشتر از جنس ابریشم و پشم نسبت اقلیم مناطق دوخته می‌شد و آنچه به عنوان تزیینات روی ترمه معرفی شد سرمه بود.

وی افزود: با گذشت زمان و به علت عدم وجود مواد اولیه ترمه هم اکنون از جنس نخ و پلاستیک مصنوعی تهیه می‌شود و سرمه پاکستانی به علت وجود مرغوبیت و تغییر رنگ بر روی ترمه قرار می‌گیرد، اما از سال گذشته به علت وارداتی بودن اجناس اولیه و نوسان قیمت دلار خرید مواد اولیه با مشکلاتی همراه بوده‌است.

این هنرمند قزوینی اذعان کرد: بالابودن هزینه‌ی مواد اولیه خریداران حوزه‌ی صنایع دستی به ویژه ترمه را محدود می‌کند، تقریبا بیشتر مردم چه در استان قزوین چه مردم سایر استان‌ها و کشورها علاقمند به خرید این هنر فاخر هستند اما توان مالی برای خرید این کالا را ندارد.

وی در ادامه گفت: هزینه‌ی بسیار بالای ترمه‌های پرکار و عدم فروش آن‌ها از پرداخت هنر تخصصی روی کار جلوگیری می‌کند و ما را مجبور به پیاده کردن سرمه‌ با طرح‌های کمتر برای فروش بیشتر هستیم و من بعد از 12سال سوابق کاری در رشته‌ی ترمه دوزی انتظار مطرح شدن این هنر را دارم.

این هنرمند ابراز کرد: حمایت در حوزه‌ی هنرمندان ترمه دوز با دریافت تسهیلات بوده‌است که موجب اشتغالزایی من برای 40 نفر در منزل شد؛ اما این حمایت‌ها نباید کمرنگ شود، همچنین در حوزه‌ی غرفه‌های نمایشگاهی در سال‌های گذشته با هزینه‎‌های بسیاری مواجه بودیم که سود کار را به حداقل می‌رساند.

وی در پایان گفت: در سال‌های اخیر با کمک هزینه در اجاره غرفه سود خوبی حاصل شد که از مسئولین انتظار می‌رود با افزایش حمایت از هنرمندان زمینه‌ی رشد آن‌ها را فراهم کنند که رشد و پیشرفت هنرمندان موجب احیای مجدد هنر ایرانی در جوان خواهد شد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان