۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پیوست "عفاف و حجاب" در برنامه‌ها دیده نمی‌شود/ اداره کل امور اجتماعی استانداری شفاف‌سازی کند در حوزه زن و خانواده چه بودجه‌ای هزینه کرده
کد خبر: ۳۳۶۲۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۳ ساعت: ۱۵:۰ ↗ لینک کوتاه

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین:

پیوست "عفاف و حجاب" در برنامه‌ها دیده نمی‌شود/ اداره کل امور اجتماعی استانداری شفاف‌سازی کند در حوزه زن و خانواده چه بودجه‌ای هزینه کرده

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین گفت: متاسفانه بزرگترین مشکل استان قزوین این است که پیوست عفاف و حجاب در برنامه‌های مختلف رعایت نمی‌شود و تا به امروز از پتانسیل عفاف و حجاب استان قزوین به درستی در تصمیم سازی ها استفاده نشده است.

پیوست "عفاف و حجاب" در برنامه‌ها دیده نمی‌شود/ اداره کل امور اجتماعی استانداری شفاف‌سازی کند در حوزه زن و خانواده چه بودجه‌ای هزینه کرده

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دکتر فاطمه محمدبیگی ظهر امروز(پنج شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته عفاف و حجاب برگزار شد، اظهار کرد: 25 ارگان متولی حوزه عفاف و حجاب هستند که 12 مورد از این ارگان ها به طور مستقیم در ترویج این امر نقش ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه بنیادملی عفاف و حجاب در کشور سابقه ۱۰ ساله دارد، افزود: این بنیاد در ۲۲ استان دارای نمایندگی است که امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رییس شورای برنامه ریزی عفاف و حجاب به طور مستقیم بر فعالیت‌ها نظارت می‌کنند.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین بیان کرد: متاسفانه علی رغم اینکه براساس قانون مصوب مجلس باید به مقوله عفاف و حجاب بودجه تعلق بگیرد؛ اما متاسفانه در حوزه فرهنگی برای بخش عفاف و حجاب بودجه ای لحاظ نمی‌شود.

محمدبیگی تصریح کرد: براساس آیات الهی ما موظف هستیم از حوزه عفاف و حجاب حمایت کنیم، چراکه حجاب و عفاف جزو کرامت انسانی است و نباید به این حوزه به عنوان محدودیت نگاه کرد.

وی اذعان کرد: بنیاد عفاف و حجاب در استان قزوین اسفندماه سال ۹۴ راه اندازی شد و تاکنون 5 شورای برنامه ریزی بنیاد عفاف و حجاب با مدیریت این بنیاد برگزار شده است.

این مسئول عنوان کرد: تصمیم گیری‌های کلان حوزه عفاف و حجاب باید در شورای برنامه ریزی عفاف و حجاب  انجام گیرد، هرچند متاسفانه حضور برخی مسئولین در این شورا بسیار ضعیف است.

محمدبیگی ابراز کرد: در سال جاری با حضور آقای حبیبی به عنوان معاون امنیتی سیاسی استانداری قزوین وعده داده شد که بودجه ویژه ای به سازمان‌های مردم نهاد عفاف و حجاب تخصیص داده شود و ما همچنان منتظر تحقق این وعده ها هستیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد بی مهری هایی از سوی متولیان فرهنگی و اجتماعی در استان نسبت به بنیاد عفاف و حجاب بودیم و بودجه ای به این حوزه اختصاص داده نشد و ما فعالیت‌های بنیاد را با حمایت دفتر امام جمعه و پشتیبانی های سپاه و بسیج به سرانجام رساندیم.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین عنوان کرد: در شورای سوم طی دوسال گذشته مصوب شده بود که استانداری بودجه ویژه ای را برای حوزه عفاف و حجاب اختصاص دهد اما تا به امروز این موضوع و مصوبه محقق نشده و ما علت این کم کاری ها را وجود نگاه های سیاسی، جناحی و شخصی به حوزه عفاف و حجاب است.

وی با اشاره به آغاز هفته عفاف و حجاب عنوان کرد: در این هفته شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی بانوان محجبه در روز یکشنبه 16تیرماه و همایش تبیین حقوق شهروندی و احترام به قانون حجاب و عفاف در 17 تیرماه خواهیم بود.

این مسئول ابراز کرد: قانون در بحث حقوق و مجازات اسلامی می‌تواند از طریق دیه، حدود و تعزیرات وارد شود که بر این اساس عفاف و حجاب به حوزه حدود و تعزیرات تعلق دارد و سازمان تعزیرات می‌تواند با اعمال جریمه با بدپوششی ها برخورد قانونی داشته باشد.

محمدبیگی ابراز کرد: متاسفانه با گذشت چهار دهه از انقلاب، نگاه قانونی به حجاب به درستی اعمال نشده است در حالیکه حجاب حق شهروندی است و با تبیین این فضا از سوی حقوقدانان و اساتید دانشگاه به خوبی می توانستیم به ترویج عفاف و حجاب در جامعه کمک کنیم.

وی گفت: برای پاسداشت حوزه عفاف و حجاب که به نوعی شخصیت و سلامت خانواده را حفظ می‌کند، هیچ سازمانی در کشور وجود ندارد و هیچ واحد و کد درسی در دانشگاه و مدارس به این مقوله اختصاص نیافته است. درصورتی که ما برای حفظ سلامت طبیعت و منابع طبیعی خود سازمانی به نام محیط زیست را راه اندازی کرده ایم اما برای حفظ سلامت روح و روان خانواده توجهی نداریم.

این کارشناس فرهنگی اذعان کرد: در سال گذشته از ۹ سمن زن و خانواده که حائز دریافت بودجه بودند تنها یک سمن توانست اعتبار لازم را اخذ کند و با اینکه تمام مدارک و مجوزهای لازم دی ماه سال گذشته در اختیار اداره کل امور اجتماعی قرار گرفت هیچ بودجه ای محقق نشده در حالی که بودجه سمن های سال 97 300 میلیون تومان بوده است.

محمدبیگی اضافه کرد: سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بودجه وارد اداره کل امور اجتماعی استانداری وارد شده، حال سوال ما از مسئولان این است که چه مقدار از این بودجه صرف حفظ سلامت حوزه عفاف و حجاب و خانواده است؟!

وی تصریح کرد: سال 97 یکی از از پرطلاق ترین سال‌های کشور در طول تاریخ بود؛ انتظار ما این است که اداره کل امور اجتماعی استانداری قزوین شفاف سازی کند برای این موضوع که یکی از  تهدیدات پیش روی خانواده‌هاست چه میزان بودجه تعلق گرفته است و چه اقداماتی صورت گرفت؟

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین گفت: بسیاری از فعالیت‌های بنیاد عفاف و حجاب بدون بودجه درحال اجراست در حالی که سازمان‌های مردم نهاد دیگری که فعالیت زیادی هم ندارند یا تازه فعال شده اند بودجه بیشتری را اخذ می‌کنند که عملکرد آنها قابل مقایسه با بنیاد عفاف و حجاب و سمن های حوزه عفاف و حجاب و خانواده نیست.

وی با اشاره به نامگذاری روزهای مختلف هفته عفاف و حجاب اذعان کرد: 19 تیرماه به نام عفاف و حجاب؛ اخلاق مداری و خانواده سالم و ۲۰ تیرماه به عنوان عفاف و حجاب میراث گرانبها نامگذاری شده است.

این مسئول ابراز کرد: روز چهارشنبه ۱۹تیرماه با همکاری خانه طراحان "ایلار" همایش آموزش و دوخت رایگان چادر را از ساعت 9 صبح الی 12 ظهر در محل فرهنگسرای بانو برگزار می شود.

وی عنوان کرد: پنج شنبه هفته آینده همایش تجمع بزرگ دختران انقلاب برگزار می‌شود و همچنین روز جمعه عضو شورای عالی فضای مجازی کشور پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کند و برگزاری نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب جزو دیگر برنامه های ماست.

وی اظهار کرد: دومین نمایشگاه "در ماندگار" با غرفه‌های ویژه البسه و پوشاک بانوان و آقایان از 24 تا 29 تیرماه به مدت 5 ماه در محل نمایشگاه بین المللی استان برگزار خواهد شد.

این مسئول عنوان کرد: امسال برای اولین بار با همکاری بسیج جامع زنان استان قزوین و موسسه ایلار وارد کار جدیدی شدیم که طرح رونمایی از لباس‌های عفیفانه مردانه است که جشنواره ای با حضور طراحان برتر و با همکاری صدا و سیما برگزار می‌شود که می‌تواند زمینه‌های جذب سرمایه گذاری را فراهم سازد.

محمدبیگی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما برگزاری کارگاه‌های ایده پردازی در حوزه لباس است؛ همچنین در حوزه عفاف و حجاب به دنبال راه اندازی مرکز مشاوره در زمینه مهارت‌های زندگی دختران و پسران جوان هستیم.

وی ابراز کرد: با شرکت تولیدکننده چادر در شهرکرد در خصوص تعویض چادر کهنه و نو و تخفیف قیمت چادر رایزنی هایی صورت گرفته است تا کمی از فضای گرانی چادر را بهبود ببخشیم. حدود 70درصد از لباس‌های موجود در بازار جزو پوشاک قاچاق است که با ارز 4هزار تومان وارد بازار می‌شود در حالیکه چادر با سوبسید 11 هزار تومان وارد می‌شود.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه بزرگترین مشکل استان قزوین این است که پیوست عفاف و حجاب در برنامه‌های مختلف رعایت نمی‌شود و از پتانسیل نخبگان و دانشگاهیان عفاف و حجاب در تصمیم سازی ها به درستی استفاده نمی‌شود.

محمدبیگی درباره کم کاری برخی مسئولان در حوزه عفاف و حجاب عنوان کرد: زمانی که حجاب در دایره نفاق، رای آوری، سیاسی کاری و دوگانگی قرار می‌گیرد مردم را دچار تنش می‌کند و در این فضا اقدام مثبتی برای ترویج حجاب و عفاف صورت نمی گیرد.

وی در پایان گفت: برخی مسئولین اعتقاد وافری به حجاب ندارند و نتوانسته ایم از قشر تولیدکننده محتوای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه در حوزه ترویج حجاب و عفاف بهره لازم را ببریم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان