۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دو خورشیدی که بر دستان قزوینی‌ها درخشیدند/ هنوز هم شهدا دستمان را می‌گیرند
کد خبر: ۳۳۶۲۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۲ ساعت: ۱۴:۲ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از یک میهمانی خاص؛

دو خورشیدی که بر دستان قزوینی‌ها درخشیدند/ هنوز هم شهدا دستمان را می‌گیرند

شهید محرمعلی رویتوندغیاثوند و روحانی شهید اکبر مهدی‌زاده نیز دو شهید بزرگوار از استان قزوین هستند که امروز بر دستان مردم از مقابل امامزاده اسماعیل(ع) به سمت گلزار شهدای این شهر واقع در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) تشییع شدند.

دو خورشیدی که بر دستان قزوینی‌ها درخشیدند/ هنوز هم شهدا دستمان را می‌گیرند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ تابستان امسال با خبرهای داغ تفحص 150 لاله‌ی دوران دفاع مقدس آغاز شد و خبر آمد که خبری در راه است؛ مردم ایران بار دیگر خود را آماده میزبانی از شهدا کردند.

از این 150 شهید که پس از سال‌ها عازم وطن بودند نیز هویت 35 شهید شناسایی شد که متعلق به 11 استان کشور بودند و در این میان قرعه به نام قزوین هم افتاد و دو فرزند این شهر شهیدپرور به دیار خود بازگشتند.

شهید محرمعلی رویتوندغیاثوند و روحانی شهید اکبر مهدی‌زاده نیز دو شهید بزرگوار از استان قزوین هستند که امروز بر دستان مردم از مقابل امامزاده اسماعیل(ع) به سمت گلزار شهدای این شهر واقع در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) تشییع شدند.

ساعت شروع مراسم 9صبح اعلام شده بود اما مردم از ساعات اولیه صبح در چهارراه شهدا و در مسیر امامزاده اسماعیل(ع) جمع شده بودند و نیروهای مسلح نظامی و انتظامی برای استقبال از پیکر مطهر شهدا با نظم خاصی صف کشیده بودند تا ادای احترام کنند.

با آمدن پیکر شهدا و قرار گیری بر دستان مردم، ندای "الله اکبر" و "یاحسین" طنین انداز شد و مداح اهل بیت(ع) شروع به روضه خوانی از واقعه کربلا و مصاعب حضرت زینب(س) کرد که جمعیت هم با سینه زنی و هم نوایی نیز مداح را همراهی می‌‌کردند.

یکی از بانوان که با شاخه گلی در دست مشغول ذکر صلوات بود توجهم را جلب کرد و از او خواستم که حس و حالش را بگوید اما می‌گوید؛ اجازه دهید که صحبتی نکنم، او را در خلوتش تنها می‌گذارم و عبور می‌کنم.

گذرم به یکی از خبرنگاران می‌افتد که در میان خیل جمعیت با اینکه مشغول ثبت آنلاین خبر در گوشی خود است؛ اما زیر لب هم با جمعیت زمزمه می‌کند و گویا در عالم خود با شهدا حرف می‌‌زند، سوژه جالبی به نظرم می‌رسد و به سمتش می‌روم و می‌پرسم: از حس و حالتان برایم بگویید، با این همه مشغله انگار ارتباط خوبی با شهدا برقرار کرده‌اید.

این خبرنگار تنها یا یک جمله پاسخم را می‌دهد؛ آمده‌ایم تا شاید شهدا دستمان را بگیرد.

جمعیت قدم به قدم دو خورشید را بر روی دستان خود بدرغه می‌کردند و همین طور بر تعداد جمعیت افزوده می‌شد و جاماندگان خود را به جمعیت می‌رساندند؛ مادر پیری عصا به دست مسیر را طی می‌کرد که در کنارش قرار گرفتم و علت حضورش در این هوای گرم و با وجود کهولت سن را پرسیدم که با فرو بردن بغضش گفت: ما وظیفه داریم، اینها عزیزان ما هستند و 34 سال از وطن دور بودند.

این مادر قزوینی ادامه داد: ما از مسئولین توقع داریم که در قبال خون شهدا و دینی که بر گردن همه ما دارن نیز رسالت خود را در حق بازماندگان آن‌ها ادا کنند؛ شهدا برای ما رفتند و باید از خونشان پاسداری کنیم.

وی ابراز کرد: وظیفه ما مردم هم این است که یاد شهدا را زنده نگهداریم و از خونشان دفاع کنیم هر چند که خون شهدا هرگز هدر نمی‌رود اما ما باید با هر نحوی که می‌شود، با حجاب و چادرمان، با زبانمان و حتی با عصایی که من را تا اینجا رسانده نیز راه شهدا را ادامه دهیم.

در این هوای گرم و در میان جمعیت، حضور بانوان همراه با کودکان شیرخواره بیش از هر چیز دیگر توجهم را جلب می‌کرد، به سراغ یکی از این مادران رفتم و گفتم: سخت نیست که در این شرایط با فرزند کوچک به اینجا آمدید؟ که در جواب گفت: اصلا سخت نیست بلکه حس خوبی برای حضور در این مراسم دارم، خوشحالم که کوچکترین قدم را همراه با فرزندم در راه شهدا برداشتم و دوست دارم فرزندم در این راه بزرگ شود.

چهره‌های شاخص استان قزوین و مسئولین ارشد هم در میان جمعیت به چشم می‎خوردند که فرصت را غتیمت شمردم تا مصاحبه‌ای با حجت الاسلام نورالله قدرتی رئیس کل دادگستری استان قزوین بگیرم.

وی اظهار کرد: شهدا با ایثار و خونشان و با عمل به تکلیف خود، حجت را بر همه ما تمام کردند؛ امروز عزت و افتخار ما مدیون ایثارگری‌ها و خون شهداست.

قدرتی ادامه داد: اگر ما خواهان عزت کشورمان و نسل آینده هستیم و می‌خواهیم معارف دینی و اسلامی در جامعه و سراسر جهان حاکم شود، وظیفه داریم همین مسیری را برویم که شهدا برای ما ترسیم کردند و با خون خودشان در خت اسلام و انقلاب را آبیاری کردند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: بر همه و هر ایرانی واجب است تا شهدا را تکریم کنند و امروز تکلیف شرعی، قانونی و اسلامی ما بود که در این مراسم حضور پیدا کنیم.

مردم بنا به رسم و آداب گذشته و دوران دفاع مقدس شعار قدیمی " این گل پرپر از کجا آمده، از سفر کرب و بلا آمده" را سر می‌دهند و مسیر زیادی تا گلزار شهدا باقی نمانده که دو دختر بچه محجبه توجهم را جلب می‌کند و از آن‌ها می‌پرسم که امروز چرا در این مراسم شرکت کردید؟ که در جواب می‌گویند: شهدا به خاطر ما جانشان را از دست دادند و ما هم امروز آمدیم تا بگوییم راهشان را ادامه می‌دهیم.

پسر جوانی که اشک‌هایش را از زیر عینک پاک می‌کرد و با حسرت به پیکر شهدا که بر دستان جمعیت، خیابان‌ها را پشت سر می‌گذاشتند، نگاه می‌کرد که در جواب سوالم گفت: هر چه در حق شهدا کار کنیم بازهم کم است، فقط حسرت برای ما مانده که از غافله شهدا جا مانده‌ایم؛ امیدواریم بتوانیم گوشه‌ای از حق آن‌ها را ادا کنیم.

حجت الاسلام سید مرتضی مجیدی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به اینکه ادامه راه شهدا نیز وظیفه همه ما است، اظهار کرد: پیام شهدا امروز به ما این است که زنده بودن شهید تنها به نام و یادش نیست بلکه وجود و حضور شهید در هر شهر و دیار نیز زنده کننده روح افرادی است که به یادشان هستند.

مدیرکل اوقاف استان قزوین افزود: علاوه بر اینکه شهید زنده است نیز زنده کننده روح افراد هم است که در این مشغله امروزه آن‌ها را فراموش کرده‌ایم.

چند تن از جانبازان دوران دفاع مقدس قزوین هم در مراسم حضور داشتند که با وجود شرایط سخت جسمی برای تجدید پیمان با هم رزمانشان حضور یافته بودند که یکی از آن‌ها گفت: وظیفه ما این است که پیرو ولایت فقیه در هر شرایطی باشیم چراکه در این صورت است که دشمن هیچ کاری نمی‌تواند، انجام دهد؛ وقتی پیرو راه شهدا و رهبری باشیم در همه کارها پیروز خواهیم شد.

خواهر شهید محرمعلی رویتوندغیاثوند که در مراسم حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با بیان اینکه 43 سال سن دارد و بردار شهیدش یک سال از او کوچکتر است، اظهار کرد: زمانی که عزیمت جبهه کرد به من گفت، "خواهرم من یا اسیر می‌شوم و یا شهید" و همیشه همه دوست داشت در این مسیر شهید شود و آخر هم به آرزویش رسید.


این خواهر شهید که پس از31سال به برادرش رسیده است، گفت: با وجود اینکه برادرم مجروح شده بود و در بدنش ترکش داشت اما طلاقت نیاورد و گفت من باید به جبهه برگردم و بدون اینکه مرخصی‌اش تمام شود به جبهه برگشت.

وی تاکید کرد: این شهید بزرگوار افتخار ماست و امیدواریم که فرزندان ما ادامه دهنده راه آن‌ها شوند.

این خواهر شهید درباره ویژگی‌های برادر شهیدش ابراز کرد: بسیار خوش اخلاق و مومن بود و همیشه دوست داشت که جوانان ادامه دهنده راه آن‌ها باشند و همیشه در کارهای خیر و بسیج و اطاعت از رهبرش پیش قدم بود.

وی در پایان گفت: اگر بخواهم جمله‌ای به برادرم بگویم نیز می‌گویم که "خوش به سعادت شما، امیدوارم که بتوانیم راه شما را ادامه دهیم".

همه جمعیت به حیاط گلزار شهدا رسیدند، خادمین آستان مقدس امامزاده حسین(ع) با اسپند و گل به استقبال شهدا آمدند و پس از قرائت قرآن و اقامه نماز میت به امامت آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان نیز پیکر مطهر این دو شهید به زادگاهشان انتقال یافت تا در آنجا به خاک سپرده شوند.

شهید محرمعلی رویتوندغیاثوند، دهم دی ۱۳۴۷، در روستای کوراندشت از توابع شهر قزوین به دنیا آمد و تا پایان دوره ابتدایی تحصیل کرد.

این شهید بزرگوار بیست و یکم تیر ۱۳۶۷، در ابوقریب توسط نیرو‌های عراقی به شهادت رسید و پس از شهادت اثری از پیکرش به دست نیامد و طی عملیات اخیر کمیته جستجوی مفقودین، بعد از گذشت ۳۰ سال تفحص و شناسایی شد.

همچنین شهید اکبر مهدی‌زاده، یکم شهریور ۱۳۴۶، در روستای طزرک از توابع شهر تاکستان به دنیا آمد و تا پایان سطح دوم در حوزه علمیه تحصیل کرد و از شهدای روحانی محسوب می‌شود.
این شهید بزرگوار از سوی بسیج در جبهه حضور یافت، بیست و یکم بهمن ۱۳۶۴، در ام‌الرصاص عراق به شهادت رسید و پس از آن اثری از پیکرش به دست نیامد و طی عملیات اخیر کمیته جستجوی مفقودین، بعد از گذشت ۳۳ سال تفحص و شناسایی شده است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان