۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فتنه هایی که خبر نمی دهد/ دست های پشت پرده ای که سرنگونی نظام را نشانه می رود
کد خبر: ۳۳۵۹۸۲ نویسنده: حیدر ولی زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۹ ساعت: ۱۵:۲۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از فتنه ای که ۱۰ ساله شد؛

فتنه هایی که خبر نمی دهد/ دست های پشت پرده ای که سرنگونی نظام را نشانه می رود

فتنه ۸۸ در ظاهر با محوریت اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت اما جریان های تندرو و اصلاح طلبی از همان شروع تبلیغات انتخاباتی اقدامات ساختارشکنانه خود را آغاز کردند.

فتنه هایی که خبر نمی دهد/ دست های پشت پرده ای که سرنگونی نظام را نشانه می رود

صبح قزوین؛_____ گزارشگر حیدر ولی زاده.

یکی از مهم‌ترین حوادثی که از صدر اسلام تاکنون جوامع اسلامی را درگیر خود کرده است "فتنه" بوده است، فتنه یک حادثه یا یک پیشامد ساده نیست بلکه به سبب ویژگی‌هایی که در خود دارد بسیار پیچیده و ناشناخته است و به همین دلیل نیز زمانی که تندباد فتنه یک جامعه‌ای را در بر می‌گیرد عده‌ای را نیز با خود می‌برد و چه بسا این عده در یک عصر و یا مقطع زمانی از خواص محسوب می‌شده‌اند.

از عصر پیامبر (ص) که بگذریم و به عصر حکومت جانشین برحق ایشان برسیم، فتنه‌های رنگارنگ به دلیل تغییر چهره‌های صحابه نمود بیشتری پیدا می‌کنند و ماهیت و ویژگی فتنه‌ها خصوصاً در کلام اما، بیشتر آشکار می‌گردد.

فتنه‌ها در جامعه اسلامی محدود به صدر اسلام نبود، بلکه همواره در طول تاریخ جوامع اسلامی را درگیر خود کرده است. در ایران نیز از زمانی که در سال 1357 انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و پس از آن حکومت اسلامی شیعی بعد از قرن‌ها دوباره تأسیس شد، پیدایش فتنه‌ها از همان ابتدا قابل پیش بینی بود و برای حدود یک دهه انقلاب اسلامی درگیر انواع مختلفی از فتنه‌ها شد.

اما پس از رحلت امام راحل و انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبری جمهوری اسلامی ایران، فتنه‌ها محتوای پیچیده‌ای بخود گرفتند و در این پیچیدگی، تغییر مسیر برخی از خواص و آشکار شدن ماهیت واقعی برخی دیگر بی تأثیر نبود که در نهایت با دست به دست شدن با دشمنان خارجی فتنه‌های 78 و 88 را رقم زدند.

فتنه 78

فتنه 78 در ظاهر به دلیل توقیف "روزنامه سلام" اتفاق افتاد این روزنامه به دلیل چاپ اسناد محرمانه، 5 سال توقیف شده بود، مدیرمسئول آن سید محمد موسوی خوئینی‌ها و سردبیر آن عباس عبدی بود این روزنامه از سال 1369 فعالیت خود را آغاز کرد که مهم‌ترین رویکرد آن قرار گرفتن در برابر رهبری جدید بود.

پس از این توقیف، روزنامه‌های زنجیره‌ای که از مدت‌ها پیش و در سایه "دوم خرداد" فعال شده بودند، در اقدامی هماهنگ، تعطیلی روزنامه سلام را مهم‌ترین سوژه خبری خود قرار دادند و ازآن به عنوان «اقدامی غیرقانونی»، «مقابله با دولت» و «مخالفت با توسعه سیاسی» یاد کردند.

هماهنگی که بین روزنامه‌های زنجیری طیف چپ در واکنش به توقیف روزنامه سلام وجود داشت بیانگر این بود که دست‌هایی در پشت پرده وجود دارد که به دنبال هدایت افکار عمومی برای تحقق هدفی بزرگ هستند.

یک روز بعد و در ۱۷ تیر، ۱۰ روزنامه زنجیره‌ای  تیترهای تهدید آمیزی را چاپ کردند، «محدودیت مطبوعات خشم مردم را شعله‌ور خواهد کرد»، «زمان حامل حوادث خشونت‌بار است»، «نظام باید هزینه‌های سنگینی بپردازد»، «دانشجویان ساکت نخواهند نشست»، «ورود به قلعه چپ‌گرایان یک ریسک خطرناک برای محافظه‌کاران است»، «مقابله با دولت و مخالفت با توسعه سیاسی» و «پایان سیاست‌ورزی» از جمله این تیترها بود که گویا این روزنامه‌ها منتظر بروز یک حادثه‌ای هستند.

همین تحریکات و اقدامات دست‌های پشت پرده در داخل کوی دانشگاه تهران کافی بود که دانشجویان تندرو حامی جریان اصلاح طلبی از فرصت سو استفاده کنند و تجمعات غیر قانونی تشکیل دهند، اصرار بر تجمعات غیرقانونی و رفتارها و شعارهای ساختارشکنانه سبب شد که برای چند روز جامعه دچار بحران و آشوب شد با این وجود اولین فتنه بعد از رحلت امام راحل در نطفه خفه شد و سرانجامی پیدا نکرد.

فتنه 88

بعد از فروکشی فتنه 78، جامعه ایران اسلامی دوباره مسیر رشد و ترقی خود را در پیش گرفت اما خاصیت فتنه‌ها این است که برای مدت زمانی فروکش می‌کنند و به مانند شعله زیر خاکستر در یک فرصت مناسب شعله ور می‌شوند. جریانی که در فتنه 78 در پشت پرده فعال بودند بعید بود که آرام بنشینند، به همین دلیل با صبری 10 ساله و در یک فرصت جدید فتنه‌ای دیگر به پا کردند.

سال 88 که سال شور و هیجان انتخابات ریاست جمهوری بود و از لحاظ روش و نحوه عملکرد فاصله محسوسی بین دو کاندیدای مطرح وجود داشت فرصت مناسبی برای طیف فتنه گر فراهم شد تا از فرصت استفاده کرده و پروژه ناکام مانده سال 78 را تکمیل کند.

فتنه سال 88 در ظاهر در واکنش به "انتخابات ریاست جمهوری" به وقوع پیوست، جریان‌های تندرو چپ و اصلاح طلبی از همان شروع تبلیغات انتخاباتی فعالیت‌های ساختارشکنانه خود را آغاز کردند و به سبب سیاهنمایی فراوان در مورد حاکمیت شکاف عمیقی را بین طرفداران خود و حاکمیت در جامعه ایجاد کردند.

این سیاهنمایی هم از سوی رسانه‌های چپ داخلی حمایت می‌شد و هم این که رسانه‌های معاند خارجی روی آن مانور می‌دادند، علاوه برسیاهنمایی، جریان چپ کاندیدای مورد نظر خود را پیش از موعد انتخابات برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری می‌دانست، ترسیم فضای ناامید کننده، تلقین توهم پیروزی در انتخابات، هدایت و تحریکات دست‌های پشت پرده، تحریکات خارجی، جهالت برخی از خواص سبب شد که فتنه سال 88 رخ بدهد و برای چندین ماه کشور درگیر این فتنه شود با این وجود این فتنه نیز سرانجام به هدف خود نرسید.

مقایسه فتنه 78 و 88

شباهت‌های بین دو فتنه این بود که هر دو آن‌ها در ابتدا مستقیماً حاکمیت را نشانه نرفتند و با بهانه توقیف یک روزنامه و در 88 با ادعای تقلب در انتخابات اعتراضات خود را آغاز کردند و در نهایت به مواضع ساختارشکنانه رسیدند و مخالفت خود را با جمهور اسلامی ایران اعلام کردند.

در هر دو این فتنه نقش دست‌های پشت پرده داخلی و خارجی با قرار دادن مراحل فتنه در کنار هم از آغاز تا انتهای فتنه مشهود بود. در هر دو فتنه ردپای طیف خاص و افراد خاص نیز دیده می‌شود.

فتنه 88 در مقایسه با سال 78 ابعاد بسیار بزرگتری داشت این فتنه نه فقط تهران و یک منطقه خاص بلکه تمامی کشور را در برگرفته بود و از نظر بازه زمانی نیز محدود به چند روز نشد و در حدود 8 ماه کشور را درگیر خود کرده بود، فتنه 88 پیامدهای زیانبارتری از 78 داشت، چراکه بعد از این فتنه بود که دشمنان خارجی تحریم‌های بیشتری علیه ملت ایران وضع کردند و زمینه را برای دخالت بیشتر خود مهیا دیدند که آثار آن تا به امروز باقی مانده است.

در فتنه 88 برخلاف فتنه 78 پشت پرده فتنه بیشتر آشکار است و خواصی که در این فتنه حضور داشتند و در فتنه 78 فقط ردپای آن‌ها دیده می‌شد در سال 88 علناً از فتنه حمایت خود را اعلام می‌کنند و شعارها و رفتارهای ساختارشکنانه خود را بروز دادند.

فتنه‌هایی که خبر نمی‌دهند

اکنون، ده سال از فتنه 88 می‌گذرد، فتنه‌ای که خسارات مادی و معنوی آن به مراتب کم‌تر از هشت سال دفاع مقدس نبود، هر چند در ظاهر خبری از فتنه نیست ولی «چه بسا فتنه پرده‌های خود را آویخته و تاریکی موجب شده شب کوران آن را درک نکنند.»(نهج البلاغه، نامه 66) ویژگی مهم فتنه‌ها این است که به یکبار شروع نمی‌شود بلکه در مسیری تاریک قدم بر می‌دارد و در نهایت ماهیت واقعی خود را نشان می‌دهد، امام علی (ع) در این مورد می‌فرمایند: «فتنه‌ها کم کم از مراحل ناپیدا شروع به حرکت می‌کنند و سرانجام به صورت خطرناک آشکار می‌شوند. رشد آن‌ها همچون رشد جوانان سریع است و آثارشان (بر پیکر جامعه) همچون آثار سنگ‌های سخت و محکم است (که بر پیکر انسان وارد می‌شود).» (خطبه 151، نهج البلاغه)

مسئله‌ای که باید امروز مورد توجه قرار گیرد این است که در حال حاضر افراد و جریان‌هایی که در دو فتنه قبلی فعال بودند، با همراهی دشمنان خارجی ایران و سایر افراد و گروه‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی در پی تلقین ناامیدی در جامعه و ناکارآمدی حاکمیت هستند، این افراد در بسیاری از موارد نیز حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و این درسی بزرگ از تاریخ برای ما در مورد فتنه است که ((فتنه وقتی آغاز می‌شود حقیقت پنهان گردد.))(خطبه 92)، تحرکات سال‌های اخیر و تاکیدات مقام معظم رهبری نشانگر این است که فتنه جدید می‌تواند با ظاهر "اقتصاد و معیشی مردم" وارد گود شود و چه بسا ابعاد این فتنه وسیع‌تر نیز باشد.

 لذا بر خواص و مردم ضروری است که همواره در جهت شناسایی فتنه و فتنه گران تلاش کنند و جامعه اسلامی را از این خطرات و توطئه‌های ویرانگر نجات دهند در این میان وظیفه خواص حامی انقلاب در تببین ابعاد فتنه و آگاهی دهی به مردم سنگین‌تر است که باید از غفلت مجدد پرهیز شود.

این نوشته را با فرازی زیبا از نهج البلاغه به پایان می‌رسانیم:

«ای خدای کوههای سر به فلک کشیده که آن‌ها را میخ‌های زمین و تکیه گاه مردم قرار دادی اگر ما را بر دشمنان پیروز گردانیدی از تجاوز پرهیزمان بده ودر مسیر حق ما را حفظ کن و اگر دشمن را برماپیروز گرداندی، شهادت را رزق ما گردان و از فتنه ما را نگه دار»(خطبه 170)

انتهای پیام/5001

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان