۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عضو شورای روستای "کاماسار": زمستان پا در گِل و تابستان خاک بر سَر داریم!
کد خبر: ۳۳۵۹۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۶ ساعت: ۱۲:۵۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از راهدارخانه‌ای که پیش از بهره‌برداری متروکه شد؛

عضو شورای روستای "کاماسار": زمستان پا در گِل و تابستان خاک بر سَر داریم!

عضو شورای روستای کاماسار گفت: این راهدارخانه باید در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسید که به علت کمبود بودجه پیمانکار کار را رها کرد و با گذشت زمان به علت عدم وجود در و پنجره و عایق در سقف، این مکان تخریب شده‌است.

عضو شورای روستای "کاماسار": زمستان پا در گِل و تابستان خاک بر سَر داریم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ جاده‌هایی که باید مسیر پیشرفت را طی ‌کنند اما این بار این جاده‌ها زمینه‌ی تلفات انسانی را مهیا کرده‌اند، جاده‌ی دهستان الموت غربی و راهدارخانه‌ای که پیش از بهره برداری متروکه شده است.

راهدارخانه‌ی روستای کاماسار الموت غربی پیش از آنکه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد بجای کمک رسانی به مردم بعد از دو سال به خانه‌ای برای پرندگان و حیوانات تبدیل شده‌است.

عربعلی محمدبیگی در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره‌ی ساختمان متروکه راهدارخانه‌ی دهستان دستجرد الموت غربی اظهار کرد: این ساختمان متروکه راهدارخانه‌ی کاماسار است که در سال 91 به دستور مقام معظم رهبری در اولویت پروژه‌های ساختی قرار گرفت.

وی افزود: طبق گفته‌‍‌ی فرماندار، نماینده‌ی معاونت عمران و استاندار برای احداث راهدارخانه اعتباراتی لحاظ شد که بعد از حدود پنج سال درگیری در مسائل اداری با پیگیری‌های لازم و اقدامات برخی مسئولین این راهدارخانه در سال 96 کلنگ زنی شد.

عضو شورای روستای کاماسار ادامه داد: این راهدارخانه باید در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسید که به علت کمبود بودجه پیمانکار کار را رها کرد و با گذشت زمان به علت عدم وجود در و پنجره و عایق در سقف، این مکان تخریب شده‌است.

وی اذعان کرد: درسال گذشته بخاطر عدم وجود راهدارخانه تلفات جاده‌ای زیادی را شاهد بودیم؛ این راهدارخانه مسیر تامین محصولات کشاورزی، دامپروری و گردشگری است و متعلق به 20روستا ساکن، 10روستای عشایر و 10روستای استان گیلان است.

این مسئول روستایی ابراز کرد: با جابجایی مدیرکل راهداری استان قزوین فرصت زیادی برای توجیه مسئول جدید لازم است که تاخیر در بهره‌برداری از این راهدارخانه باز مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: در زمستان پاهای روستائیان در گِل و در فصل تابستان خاک بر سَر روستاییان می‌شود؛ زیرا در فصل زمستان جاده در برف و گل محو می‌شود و در فصل تابستان گرد و خاک معدن مخرب محیط زیست است.

وی گفت: آسفالت جاده دهستان دستجرد به علت حمل 30الی 50تن اضافه بار توسط ماشین‌های معدن از بین رفته‌است، هم اکنون که درخواست آسفالت جاده توسط شهرداری داده‌ایم با هزینه‌ی سرسام‌آور هر کیلومتر 500میلیون برآورد هزینه مواجه شدیم، البته زیرسازی برای آسفالت جاده فراهم شد که به علت نداشتن منابع، پیمانکار کار را رها کرد.

محمدبیگی در ادامه با اشاره به حضور قرارگاه پیشرفت و آبادانی در مناطق روستایی بیان کرد: با طرح‌های اجرایی قرارگاه پیشرفت آبادانی ما شاهد مهاجرت معکوس مردم به دهستان دستجرد بودیم که تردد سطح جاده در فصل گرما به 10هزار نفر هم می‌رسد.

وی درباره مشکلات دهستان الموت غربی عنوان کرد: انفجارات رخ داده در معدن باعث نابودی سفره آب‌های زیرزمینی دائم روستاهای این منطقه و نابودی علوفه‌ی دام‌ها و گل و گیاه و دام‌ها و زنبورهای عسل شده است.

عضو شورای دستجرد ادامه داد: خاک موجود در فضای روستا موجب شیوع بیماری‌های تنفسی شده‌است، از مسئولین تقاضا داریم پاسخگوی نیازهای مردمی این دهستان منطقه الموت باشند. زیرا این دهستان منبع خوبی برای تولیدات کشاورزی و دامی سراسرکشور است.

یکی از اهالی روستای گلمبسر الموت غربی نیز در ادامه‌ی صحبت‌های شورای دهستان درباره‌ی سایر مشکلات مردم این منطقه اظهار کرد: خسارات جاده‌ای بسیار است که موجب فرسودگی لاستیک‌های اتومبیل می‌شود و شرایط جاده‌ای مسافت 40 دقیقه‌ای را به دو ساعت تبدیل می‌کند.

وی افزود: عدم وجود دبیرستان و امکانات رفت و آمد، مشکلاتی را برای دانش آموزان این منطقه به جود آورده است.

ساکن روستای گُلُمبَسر اذعان کرد: برای برقراری ارتباط تلفنی با اقوام، فرزندان و حتی برای گزارش اورژانسی با مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه مواجه هستیم که برای برقراری تماس مجبور به طی کردن مسافتی هستیم که حدود 20هزارتومان هزینه بر است.

وی ادامه داد: سکونت در دهستان دستجرد فصلی و به صورت ییلاق و قشلاقی است، اما بیشتر افرادی که در دهستان سکونت دائم داشتند به علت کمبود امکانات از این مناطق کوچ کردند.

این کشاورز روستایی گفت: درآمد بیشتر ساکنان این منطقه از راه کشاورزی و صادارات محصولات تامین می‌شود که مسئولین هیچ حمایتی برای کشت و باردهی بیشتر محصولات ندارند.

وی عنوان کرد: با 35سال سابقه کشاورزی در عرصه‌ی تولید 10تن گیلاس، گردو و لوبیا سبز حضور دارم و در این مدت همواره وجود مشکلات بهداشت و درمان و رفت و آمد روستایی برطرف نشده‌ که مانع از پیشرفت این روستا در عرصه‌ی تولیدات می‌شود.

گفتنی است؛ با اتفاقاتی که متروکه شدن این راهدارخانه رقم زده است، جادارد که اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در خصوص علت بروز این مشکلات توضیحات شفافی را ارائه دهند.

انتهای پیام/3003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان