۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۳۰سال مدیریت رهبر معظم انقلاب با شجاعت و تقوا همراه بود/ ولی فقیه در امور اجرایی با درنظر گرفتن جمهوریت اقدام می‌کند
کد خبر: ۳۳۵۸۸۴ نویسنده: دکتر محمدرضا خانلری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۵ ساعت: ۷:۴ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در مصاحبه با صبح قزوین:

۳۰سال مدیریت رهبر معظم انقلاب با شجاعت و تقوا همراه بود/ ولی فقیه در امور اجرایی با درنظر گرفتن جمهوریت اقدام می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: رهبر معظم انقلاب در هدایت جامعه وظیفه خود را دو منظوره و با در نظر داشتن دو بعد اسلامی بودن و جمهوریت با شجاعتی ویژه که برآمده از تقوا است عمل می‌کند.

۳۰سال مدیریت رهبر معظم انقلاب با شجاعت و تقوا همراه بود/ ولی فقیه در امور اجرایی با درنظر گرفتن جمهوریت اقدام می‌کند

محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین درباره 30 سال مدیریت رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: رهبری نظام اسلامی هدایتی ویژه است و در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و چه در زمان امام خمینی(ره) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب نکته اصلی است.

وی ادامه داد: هدایت دو منظوره است؛ زیرا رهبر هم باید حافظ اجرای احکام اسلامی باشد و هم بصورت متعارف و آنگونه که در همه جا معمول است مدیریت درجه یک کلان نظام را داشته باشد، از این رو از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است.

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در مدت 30سال همواره از یک ویژگی برجسته به نام تقوا برخوردار بودند و بنابراین مدیریت کلان توسط ایشان با شجاعت برآمده از تقوا، حمایت الهی و توکل همراه بوده است.

وی افزود: در عرصه‌های مختلف لازم است یک نفر حرف قاطع را بزند و امور را هدایت کند که این کار نیازمند شجاعتی ویژه و برجسته و بصیرت است؛ این نوع مدیریت در فتنه سال 88 که معضل بزرگی بود به بهترین وجه بروز پیدا کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: ساده زیستی رهبر معظم انقلاب باعث می‌شود آحاد جامعه از ایشان حرف شنوی و پذیرش داشته باشند، این نوع رفتار منحصر به فرد است و تاریخ سراغ ندارد.

وی اذعان کرد: اساسا جمهوری اسلامی دارای نظام حاکمیتی ویژه‌ای است و در عین اینکه حاکم شهر یا ولی فقیه باید حافظ اجرای احکام شرع بوده و جامعه را به شکل دینی اداره کند، لازم است جمهوریت آن نیز حفظ شود.

ولی فقیه متناسب با جمهوریت وظایف خود را اجرا می‌کند

خانلری ادامه داد: باتوجه به رای مردم در فروردین 58، در کنار سازگاری با موازین شرعی نظر اکثریت جامعه مدنظر قرار می‌گیرد و این همان سنتی است که در زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز اجرا می‌شد و بدون خواست مردم در عرصه امور اجرایی اقدامی نمی‌شد.

وی بیان کرد: اکنون نیز در عرصه اجرایی برخی امور مانند برجام وجود دارند که مورد تایید رهبری نیست اما نظام قانونی کشور مقرر کرده که در رأس قوه مجریه رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم این اختیار را دارد که به شیوه‌ای که صلاح می‌داند، عمل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: درواقع رهبری در امور اجرایی صرفا مشورت می‌دهند چرا که اداره جامعه بصورت دموکراسی انجام می‌شود و باید سیر طبیعی خود را طی کند، مگر در مواردی که اساس اسلام و نظام لطمه می‌بیند.

وی درباره ولایت مطلقه فقیه اظهار کرد: در قرآن چند بار خداوند از مردم خواسته تا از او، رسول و اولوالامر پیروی کنند و این به معنای پذیرش ولایت مطلقه است، درواقع اطاعت از پیامبر(ص)، ائمه(ع) و در زمان غیبت از فقیه واجد شرایط عین اطاعت از خداوند است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: مسلمان بودن با پذیرش ولایت مطلقه فقیه گره خورده است و این ولایت در زمان حاضر به فقهی که از شرایط ویژه‌ای برخوردار است، واگذار شده و باید از آن پیروی کرد.

وی ابراز کرد: حوزه اختیارات ولایت مطلقه فقیه فراتر از چیزی است که در این مدت اجرا شده، درواقع با تاکیدی که بر جمهوریت وجود دارد ولی فقیه زمان آنچه خواست اکثریت مردم بوده را نیز مشروعیت داده و به ولایت فقیت تبدیل شده است.

خانلری در پایان گفت: برای رهبر معظم انقلاب آرزوی سلامت و توفیق داریم و امیدواریم سایه ایشان همواره مستدام باشد.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان