۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین: نگاه سیاسی و سلیقه‌ای در تخصیص بودجه به سمن‌ها نداریم
کد خبر: ۳۳۵۷۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۰ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

درپی حواشی مطرح شده در عدم پرداخت بودجه به تشکل‌های زن و خانواده؛

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین: نگاه سیاسی و سلیقه‌ای در تخصیص بودجه به سمن‌ها نداریم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: ما همیشه در حوزه معنوی و مادی از سمن‌ها حمایت کردیم و در این زمینه نگاه جناحی و یا سلیقه‌ای وجود ندارد و طبق قوانین موجود انجام می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین: نگاه سیاسی و سلیقه‌ای در تخصیص بودجه به سمن‌ها نداریم
 

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛ امروزه تشکل‌های مردم نهاد یکی از بازوان مهم و تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه هستند و در بسیاری از موارد موجب تسریع در رسیدن به اهداف مورد نظر می‌شوند.

مسائل مربوط به خانواده، بانوان و عفاف و حجاب از جمله موارد مهمی در جامعه است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مربوط به این حوزه می‌شود و باید به طور ویژه و تخصصی در این زمینه کار کرد.

طبیعتا برای نتیجه مطلوب در این حوزه نیز نیازمند حمایت معنوی و مادی دستگاه‌های مختلف به ویژه دولت هستیم چراکه بدون این حمایت‌ها، رسیدن به اهداف امکان پذیر نخواهد بود.

در روزهای اخیر برخی مسائل مربوط به عدم اختصاص بودجه به سمن‌های فعال در حوزه زنان و خانواده در قزوین نیز موجب بروز برخی نارضایتی‌ها شده است، در این راستا دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری شاخص، دغدغه‌ها و گلایه‌های خود را در زمینه عدم تخصیص بودجه از سوی دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین بیان کرد.

در این راستا برای پیگیری موضوع به گفت‌وگو با مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین پرداختیم.

طرح و بودجه طبق ابلاغ وزارت کشور اجرا می‌شود

بیدخام اظهار کرد: حوزه اجتماعی بسیار وسیع و گسترده است و مراحل تاسیس، توانمندسازی، نظارت و اجرای طرح‌های سازمان‌های مردم نهاد برعهده این بخش است؛ همچنین این بخش مرکز رصد و اجرای طرح‌هایی است که به واسطه ادارات انجام می‌دهیم.

وی افزود: سمن‌هایی که هر گونه اعتراض و شکایت دارند، می‌توانند مسائل خود را به این دفتر ارائه کنند تا در هیئت نظارت مطرح و رسیدگی کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین تقاضای خود را در سال قبل درخواست داد که منتهی به پایان سال بود و ما این درخواست را در هیئت نظارت مطرح کردیم.

این مسئول ادامه داد: ما قبل از اینکه تهران این بنیاد را به ما معرفی کند؛ تاییدیه را گرفتیم اما ابلاغ استعلام از تهران برای معرفی نمایندگی بنیاد عفاف و حجاب در قزوین نیز یک بازه زمانی طی شد که مراحل اداری آن در روزهای اخیر به امضای استاندار رسید.

بیدخام افزود: بنیاد عفاف و حجاب قزوین در خرداد ماه ۹۸، به طور قانونی می‌تواند فعالیت کند و طبیعی است که وقتی در برج سه ۹۸ در قزوین مجوز بگیرند، نمی‌توانند از اعتبارات سال ۹۷ که سال قبل بین سمن‌ها تقسیم و تمام شده است، استفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: در جلسات هم برای بنیاد عفاف و حجاب دعوتنامه ارسال شده و سال گذشته در دو نوبت از بنیاد دعوت کردیم اما حضور پیدا نکردند.

وی یادآور شد: از آنجایی که دغدغه ما حوزه زنان و عفاف و حجاب است لذا سال گذشته مبلغی به عنوان بودجه به سمن “نسیم عفاف” که متعلق به دبیر بنیاد عفاف و حجاب است تخصیص دادیم، تا زمانی که مراحل قانونی  بنیاد به اتمام برسد نیز از این بودجه برای ابتدای کار استفاده کنند.

بیدخام درباره اختصاص بودجه به سمن‌هایی با تجربه کاری کم توضیح داد: برخی سمن‌ها که تجربه کاری کمتری در حوزه اجتماعی داشتند به واسطه اینکه با بهزیستی همکاری دارند و مورد تایید این سازمان هستند و چون جامعه هدف ما بهزیستی است، به آن‌ها بودجه محدودی تعلق گرفت.

سمن‌های ما در حوزه ارائه طرح ضعیف هستند

این مسئول تشریح کرد: مدیرکل اجتماعی به عنوان دبیر هیئت نظارت است که این هیئت متشکل از استاندار، دبیر دفتر اجتماعی، نماینده اطلاعات، پلیس امنیت، نماینده شورای استان و نماینده سازمان‌های مردم نهاد است که بودجه سمن‌ها در این هیئت مصوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین اضافه کرد: ما تمامی طرح‌ها را به هیئت نظارت ارائه می‌کنیم و استاندار و اعضای هیئت نسبت تخصیص یا عدم تخصیص بودجه اظهار نظر می‌کنند و از این طریق تایید می‌شود.

وی ادامه داد: به این شکل نیست فردی که صفر کیلومتر است و تجربه کاری ندارد را برای تخصیص بودجه معرفی کنیم، اما در کل تمامی طرح‌هایی که به آن‌ها اعتبار دادیم محدود است و در هیئت نظارت تایید شده است و ما فقط طرح کننده موضوع بودیم.

بیدخام ابراز کرد: متاسفانه سمن‌های ما در حوزه ارائه طرح ضعیف هستند و ما همواره تاکید داریم که طرح‌های قوی بیاورند تا در زمان اختصاص بودجه مشکلی به وجود نیاید چراکه طرح‌ها و فعالیت‌ها باید طبق عناوین ابلاغ شده از سوی وزارت کشور باشد و نحوه هزینه کرد هم از وزارتخانه به ما ابلاغ می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: ما همیشه در حوزه معنوی و مادی از سمن‌ها حمایت کردیم و در این زمینه نگاه جناحی و یا سلیقه‌ای وجود ندارد و طبق قوانین موجود انجام می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۸ هنوز ابلاغ نشده است و در سال ۹۷ هم کلا ۵میلیارد تومان اعتبار به حوزه اجتماعی تخصیص یافت که ۳۰۰ میلیون تومان برای مشارکت‌های مردمی بود.

وی تصریح کرد: افراد دغدغه‌مندی که بدون مجوز از وزارت کشور، ورزش و جوانان و یا بهزیستی فعالیت می‌کنند نیز نمی‌توانیم جزو سابقه آن‌ها محسوب کنیم تا زمانی که از مراجع مربوطه مجوز و پروانه اخذ کنند.

انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان