۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تخریب ۲۰۰هکتار از باغستان قزوین طی ۱۵سال گذشته/ تکمیل نشدن پل امام رضا(ع)، هزینه‌ میلیاردی‌اش را به‌هدر می‌دهد
کد خبر: ۳۳۵۷۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۳ ساعت: ۷:۵۹ ↗ لینک کوتاه

دغدغه‌هایی که باید شنیده می‌شد؛

تخریب ۲۰۰هکتار از باغستان قزوین طی ۱۵سال گذشته/ تکمیل نشدن پل امام رضا(ع)، هزینه‌ میلیاردی‌اش را به‌هدر می‌دهد

نشست باغستان در محل درز بان برگزار شد و در آن برای نخستین بار شهردار به صورت چهره به چهره با باغداران و فعالین عرصه باغستان دیدار و تبادل نظر کردند.

تخریب ۲۰۰هکتار از باغستان قزوین طی ۱۵سال گذشته/ تکمیل نشدن پل امام رضا(ع)، هزینه‌ میلیاردی‌اش را به‌هدر می‌دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ باغستان سنتی در گذشته از نقشی بسیار برجسته و مهم برخوردار بودند، اما این اهمیت رفته رفته کمرنگ شده است.

امروز بخش‌های مهمی از باغستان در نتیجه موارد مختلفی تخریب شده است، باتوجه به اهمیت بسیار بالای باغستان از جنبه‌های مختلف احیای بخش‌های از دست رفته و حفظ بخش‌های موجود موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نشستی با حضور شهردار، باغداران، فعالین مدنی و برخی مسئولین در باغستان جنوب شرق قزوین صورت گرفت و به اهمیت تامین آب پایدار برای فعالیت باغداری در باغستان سنتی و مطالبه راه اندازی مجدد "چاه درزبان" بطور ویژه بررسی شد.

کانون پویش توسعه پایدار شهر قزوین، جنبش سبز باغستان سنتی قزوین و انجمن آسمان آبی استان قزوین از گروه‌هایی بودند که در این نشست حضور فعال داشتند.

این نشست نخستین جلسه دیدار و گفت‌وگوی مستقیم باغداران و فعالین باغستان با شهردار بود و در آن دغدغه‌ها، پرسش‌ها، انتقادات و نیازهای باغداران مطرح و از شهردار خواستار پاسخ شدند.

چاه در زبان به ریه‌های قزوین نفسی دوباره می‌دمد

عباس بابائیان در این مراسم اظهار کرد: برای ماندگاری باغستان و در جهت منفعت تک تک مردم باید سمت و سوی تولید را در باغستان پیش ببری و باغداران از نقش مهمی در این زمینه برخوردارند.

وی ادامه داد: در راستای رسیدن به تولید باید به موضوع آب توجه اساسی داشت؛ بودن و ماندگاری چاه درزبان برای باغداران جنوب شرق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نماینده باغداران جنوب شرق قزوین ابراز کرد: با راه اندازی مجدد چاه در زبان آب تابستانی میلیون‌ها درخت در 100هکتار را تامین خواهد شد و امید باغداران به جوانمردی شهردار در رابطه با این موضوع بسته است.

در ادامه محسن حاجی بابایی که میراث دار و حافظ این باغ 400ساله بود درباره باغ و چاه موجود در آن سخن گفت؛ از اینکه 15هزار اصله درخت در اینجا به عمل آورده اما دو سال است که به دلیل مشغله زیاد نتوانسته از آن بهره برداری لازم را داشته باشد.

وی ابراز کرد: این حلقه چاه برای ادامه راه و بهره برداری مجدد به همکاری شهرداری نیاز دارد؛ این محل از بهترین محل‌های قزوین و دارای درختان بسیاری است و توجه ویژه را می‌طلبد.

آبیاری 15هزار هکتار و پرورش ماهی 

حالا نوبت باغدار نمونه‌ای بود که براساس روش‌های جدید توانسته از آب نهایت بهره برداری را داشته باشد.

 بابوک که در منطقه پاروئک فعالیت دارد، اظهار کرد: با یک دانگ از چاه که متعلق به ما بود و ایجاد استخر از طریق جهاد موفق شدیم 15هکتار را تحت آبیاری ببریم، این درحالی است پیش از این تنها 3هکتار آبیاری انجام می‌شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آبیاری 15هکتاری امکان رسیدن به 20و 25هکتار نیز وجود دارد؛ همچنین به همسایگانی هم که دارای منبع ذخیره آب و تانکر هستند، نیز کمک می‌کنیم.

این باغدار نمونه بیان کرد: در فصل زمستان که به آب استخر نیازی نیست از آن به عنوان پرورش ماهی استفاده می‌کنیم و حتی از توانایی تولید نان نیز برخورداریم.

وی عنوان کرد: با کاشت درخت پسته می‌توان به کاهش علف هرز کمک کرد؛ ما به این منظور به جای نهال، بذر پسته می‌کاریم؛ چراکه در این صورت درخت از رشد بهتری برخوردار خواهد بود.

بابوک ادامه داد: اگر باغات به سمت و سوی کاشت پسته پیش رود به صرفه و مفید خواهد بود؛ زیرا این درخت به آبیاری مداوم و زیاد نیاز نداشته و در برابر کم آبی بسیار مقاوم است و سبر می‌ماند.

باغستان ریه‌های قزوین است

انصاری نائب رئیس پویش باغستان نیز تاکید داشت که امکان به اشتراک گذاشتن مطالعات علمی و میدانی در شرایط عینی برای آن‌ها وجود دارد.

وی عنوان کرد: باغستان به عنوان ریه قزوین از اهمیت بالایی برخوردار بوده و درصورت توسعه کویر بوئین زهرا حافظ جان استان است.

جمالی مدیر آسمان آبی نیز بر این باور بود که باغستان مانع از ورود ریزگردها به استان و شهر خواهد شد.

باغستان مظلوم‌ترین پدیده استان قزوین

اکنون نوبت یکی از فعالین جنبش سبز باغستان بود که سخن بگوید، کسی که فعالیت‌های بسیاری برای باغستان انجام داده و یکی از عوامل تاثیرگذار در برپایی این نشست بود، او درباره باغستان حرف‌هایی جالب و شنیدنی داشت.

داوران اظهار کرد: ما مرهون شرایط اکولوژیکی و میرات پدرانمان هستیم؛ اکنون باغستان مظلومترین پدیده اجتماعی و اکولوژیکی شهرستان ما است.

وی ادامه داد: دکل برق، پل، لوله گاز، آتش سوزی، فاضلاب و هدایت روان آب‌های شهری، هدایت آب حاصل از سیل، رجوع معتادان و حتی فقرای برآمده از آسیب‌های اجتماعی و فقر بر باغستان تحمیل می‌شود.

فعال انجمن جنبش سبز باغستان تاکید کرد: درواقع تبعات توسعه شهری و آسیب‌های اجتماعی برای باغستان است.

وی ابراز کرد: چاه موجود در این باغ از سال 61احدات شده اما از دو سال پیش بی استفاده مانده؛ این درحالی است که حیات باغستان در این منطقه به راه اندازی مجدد چاه وابسته است و امروز تمام امکانات آن فراهم است؛ باید توجه داشت که این چاه برای فضای سبز نیست و به باغستان تعلق دارد.

این فعال مدنی عنوان کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همه شهروندان است و باغستان مهمترین نماد اکولوژیکی قزوین است و از این رو فعالیت در راستای حفظ باغستان دارای اهمیت است.

پس از شنیدن حرف‌ها و درخواست‌ها نوبت به شهردار رسید تا سخنان و پاسخ خود را ارائه دهد.

در ابتدا با پروژه پل امام رضا(ع) مخالف بودم

علی صفری با اشاره به مصوبه ماده 9 ابراز کرد: این مصوبه برای برخی طرح‌های توسعه شهری که فوق مهم است، مطرح می‌شود و تملک صورت می‌گیرد، برای توسعه پل امام رضا(ع) نیز ماده 9 مطرح بود.

وی ادامه داد: من در ابتدا با پروژه پل امام رضا(ع) مخالف بودم اما موضوع را به طور عمومی مطرح نکردیم، پس از آن با فراهم شدن فضا برای شورا و بازدید مسیر از نزدیک، پل قطع شد.

شهردار قزوین عنوان کرد: نگاه ما در مجموعه مدیریت شهری به باغستان محیط زیستی و فرهنگی است و دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

وی افزود: در 15سال گذشته حدود 200هکتار از باغستان از بین رفته که بخشی ازآن مربوط به توسعه شهری و حدود 60تا 70درصد آن در دل باغستان است.

این مسئول بیان کرد: باتوجه به تغییر سبک زندگی سرانه اتومبیل در شهر 3دهم است که این میزان برابر با سرانه شهر لندن است؛ این تعداد خودرو به این معنی است که همه ما در خدمت خودرو هستیم.

وی عنوان کرد: امروز نهادهای مدنی از جایگاه بالایی برخوردار بوده و تاثیرگذار هستند و نباید نگاه به ما در حوزه باغستان تهدید و تخریب باشد زیرا ما در کنار شما و نهادهای مدنی قرار داریم.

چاه "درزبان" احیا خواهد شد

صفری اذعان کرد: برای پل امام رضا(ع)، ولایت و ابوترانی هزینه زیادی شده و اگر این رینگ کامل نشود تمام اقدامات و هزینه‌های میلیاردی که از جیب شهروندان هزینه شده، بیهوده خواهد بود.

وی افزود: لازم است شرایطی فراهم کنیم که به توافق برسیم؛ باغستان برای ما دارای اهمیت بوده و لازم است برای حفظ آن تلاش کرد؛ باید باهم یه مدلی طراحی کنیم تا در عین حفظ هزینه‌های انجام شده به باغستان نیز آسیب نرسد.

شهردار قزوین درباره چاه درزبان ابراز کرد: مدیریت شهری آمادگی پرداختن به چاه آب را داراست و از نظر تامین هزینه برای آن مشکلی نداریم.

 اکنون نوبت پرسش و پاسخ از شهردار رسیده بود، یکی از افراد حاضر چندین پرسش مطرح کرد که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود برای باغستان دارای اهمیت بود.

نقد مکان انتخاب شده برای انتقال میدان میوه و تره بار، موضوع پل‌های احداث شده در مسیر باغستان، رهاسازی نخاله‌های حاصل از ساخت پل امام رضا در طبیعت، استفاده از نظر مشاوران آورس از جمله سوالات مطرح شده این فعال باغستان از شهردار بود.

به گفته وی خاک موضوعی بسیار مهم است و نباید به گونه‌ای برخورد کرد که در آینده با بحران خاک مواجه شد.

لزوم اتخاذ بهترین تصمیم درباره پل امام رضا(ع)

اما شهردار به پرسش‌ها اینگونه پاسخ داد: میدان تره بار با درنظر گرفتن مواردی همچون مشارکت مردم، استقبال میدان داران و زراعی نبودن خاک در غربی‌ترین مکان شهر احداث خواهد شد.

وی درباره باغستان عنوان کرد: باغستان از یک منظر ملک خصوصی است، اما از ابعاد دیگر به شهرداری نیز ارتباط داشته و دارای منظر عمومی است، از این جهت به آن کمک می‌کنیم.

صفری عنوان کرد: پروژه پل امام رضا سرخود نبوده و برمبنای طرح جامع صورت گرفته و نمی‌توان گفت طرح جامع اشتباه است، بلکه در زمان خاص خود و باتوجه به شرایط درباره آن تصمیم گیری شده است.

وی افزود: اکنون پل ساخته شده و با این اوصاف باید درباره آن بهترین تصمیم گرفته شود، این بحث درباره پل ابوترابی و ولایت نیز مطرح است.

این مسئول درباره تخریبات صورت گرفته در باغستان اذعان کرد: برای تخریب داخل باغستان باید فکر کرده و دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد، تنها قسمت کمی از باغستان در راستای طرح‌های توسعه تخریب شده و بخش عمده‌ای از آن در دل باغستان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در رابطه با لبه شهر نیز باید فکر کرد و پیشنهادات مختلف آن را مورد بررسی قرار داد، درواقع در برخی موارد باید بصورت ضرب العجل تصمیم گرفت.

پاسخ عجیب شهردار به انتقاد احداث پارک بانوان

یکی از سوال‌های درباره احداث پارک بانوان جدید و انتقاد به آن بود.

صفری دراین باره ابراز کرد: مکانی که برای احدات پارک بانوان درنظر گرفته شده در تملک شهرداری بود، چیزی هم که در تملک ما باشد امکان تغییر کاربری برای آن وجود دارد، بنابراین آن را به فضای سبز و پارک تبدیل کردیم تا تغییر کاربری برای آن رخ ندهد.

در مجموع شهردار بر این باور بود که بخشی از انتقادات مطرح شده صحیح بوده و در مورد بخش‌هایی نیز باید در مسیر صحیح حرکت کرد.

اینجا پایان سوالات نبود و هنوز تعدادی از افراد پرسش‌ها و انتقاداتی داشتند که وجود سه ایستگاه بازیافت در باغستان جنوب شرق، قطع درختان برای توسعه آرامستان، انتقال پساب محمود آباد از جمله آن‌ها بودند.

 صفری درباره انتقال پساب محمود آباد ابراز کرد: حق این مورد به نفع باغستان درنظر گرفته شده بود؛ اما باتوجه به عدم امکان انتقال این آب‌ها به باغستان به عنوان جایگزین از کانال آبگیری صورت گرفت.

حق آب باغستان و صرف کردن آن در سایر پروژه‌ها از موضوعات مهمی بود که محل مناقشه بسیار واقع شد.

در این باره بر این باور بودند که توسعه فدک، سافاری پارک و دهکده طبیعت به باغستان آسیب زده و حق آب باغستان را ضایع می‌کند.

البته مسئولان حاضر بر این نکته تاکید و اصرار داشتند که چنین موضوعی اتفاق نخواهد افتاد و ساخت و آبگیری این پروژه‌ها کاملا قانونی بوده و حق آب باغستان را ضایع نمی‌کند و تمام مدارک آن موجود است.

این پایان نخستین دیدار مستقیم شهردار و مسئولان با باغداران و فعالین باغستان بود، البته امیدواریم این دیدارها و بررسی مسائل و شنیدن انتقادات و پیشنهادات ادامه داشته باشد و به راه حل‌هایی منجر شود که بتوان باغستان سنتی قزوین را به عنوان گنجینه گران بهای استان حفظ کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان