۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند!
کد خبر: ۳۳۵۵۹۹ نویسنده: حیدر ولی‌زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۸ ساعت: ۸:۴۶ ↗ لینک کوتاه

نقدی بر اعتماد به‌نفس کاذب جریان اصلاح‌طلبی؛

مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند!

این نگاه که اصلاح طلبان خود را پیروز همیشه میدان و جریان مقابل را شکست خورده دائمی می‌پندارند ناشی از همان برداشت سطحی از الگوی انتخاباتی مردم است چراکه مردم با کسی"عقد اخوت نبسته اند" و عملکرد ضعیف دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر مطمئنا سبب خواهد شد که ترکیب جریان حاکم بر کشور در انتخابات آتی تغییر کند.

مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند!

صبح قزوین؛____ حیدر ولی‌زاده.

تجربه نشان داه است که مردم ایران زمانی که در انتخابات شرکت می‌کنند از الگوی مشخص حزبی و جریانی پیروی نمی‌کنند، لذا به طور عمومی نمی‌توان مردم ایران را به چند طیف و جریان عمده تقسیم بندی کرد و علاقه و رفتار انتخاباتی آنها را پیش بینی کرد.

بر همین اساس می‌توان گفت که عملکرد و انتخاب مردم ایران در زمان انتخابات بیشتر تابع شرایط و نگاهی رو به جلو است اگر حزب یا جریانی در یک بازه مشخص زمانی، در دولت و یا مجلس قدرت را در دست بگیرد و نتواند به طور احسن انتظارات مردم را برآورده سازد؛ در انتخابات بعدی شاهد اقبال کمتر به جریان حاکم خواهیم بود فلذا به احتمال زیاد در انتخابات بعدی جریان رقیب برنده انتخابات مجلس یا دولت خواهد بود.

در سه انتخاب قبلی یعنی ریاست جمهوری، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی نگاه نسبی مردم در کل کشور به سمت جریان اصلاح طلبی و اعتدال حامی دولت بود، اما این نگاه با بررسی نتایج بدست آمده و اختلاف آرا نشان دهنده برتری قاطع اصلاح طلبان و جریان اعتدال نیست.

در این میان دلیل اقبال نسبی به اصلاح طلبان و جریان اعتدال این بود که مردم ایران پس از حاکمیت جریان اصولگرایی بر دولت، مجلس شوری اسلامی و شورای شهر به دلیل مواردی از جمله تبلیغات نادرست و ایجاد جو روانی به دنبال فضای جدید و متفاوت برای بهترشدن و پیشرفت بیشتر بودند.

واژه "تَکرار" دیگر کارساز نیست

از سال 92 به بعد که بتدریج جریان حاکم در دولت، مجلس و شورای اسلامی تغییر یافت و بیشتر مناصب در اختیار جریان اصلاح طلبی و اعتدال قرار گرفت خوش‌بینی و انتظار مردم برای بهتر شدن و پیشرفت بیشتر به ناامیدی مبدل شد، انتخاب‌های نادرست مردم نه تنها وضع را بهتر نکرد بلکه سبب شد که نسبت به سال 92 پسرفت‌های زیادی برای کشور و مردم حاصل شود که بدون شک بحران اقتصادی امروز حاصل همین انتخاب‌های نادرست است.

اما نکته‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که به سبب این پیروزی‌های نسبی اصلاح طلبان و جریان اعتدالی، حامیان و اعضای این جریان بیش از پیش مغرور شده اند و خود را انتخاب قطعی و همیشگی مردم می‌دانند و این موضوع را به عنوان شکستی دائمی را برای رقیب خود عنوان می‌کنند و عدم اقبال برای آنها را برای ابد درنظر می‌گیرند.

بدون شک این نگاه، ناشی از همان برداشت سطحی از الگوی انتخاباتی مردم است چراکه مردم با کسی"عقد اخوت نبسته اند" و عملکرد ضعیف دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر مطمئنا سبب خواهد شد که ترکیب جریان حاکم بر کشور در انتخابات آتی تغییر کند.

شاید به همین دلیل بود که رئیس دولت اصلاحات که از حامیان اصلی طیف اصلاح طلبی و اعتدال در انتخابات گذشته بود و اصلاح طلبان نقش وی را در آوردن طرفداران خود با کلید واژه "تَکرار" به پای صندوق‌های رای را غیرقابل کتمان می‌دانند، اعتراف می‌کنند که بعید است که در انتخابات بعدی کسی به "تکرار" وی پاسخ مثبت بدهد و صندوق رای را به نفع جریان اصلاح طلبی و اعتدال پر کند.

انتهای پیام/5000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان