۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین طرح "افزایش سن ازدواج" یک طرح فرمایشی و تقلیدی است/ زیربنای طرح "کودک همسری" مشکل دارد
کد خبر: ۳۳۵۰۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۸ ساعت: ۱۷:۴ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد ازدواج دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بیان شد؛

طرح "افزایش سن ازدواج" یک طرح فرمایشی و تقلیدی است/ زیربنای طرح "کودک همسری" مشکل دارد

در میزگرد ازدواج دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین مطرح شد که مقایسه فرهنگ ایران ما با کشورهای امریکا و اروپا اشتباه است، بحث دینی و ولایت قهری وجود دارد و به لحاظ قانونی دولت نمی‌تواند به مسئله ازدواج ورود کند و این طرح به لحاظ عقلی باورمند نیست.

طرح "افزایش سن ازدواج" یک طرح فرمایشی و تقلیدی است/ زیربنای طرح "کودک همسری" مشکل دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ میزگرد طرح افزایش سن ازدواج امروز(یکشنبه) با حضور فرشته روح افزا، معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان و کبری خزعلی، قائم مقام رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و فاطمه جعفری سراج، دکتری مطالعات جنسیت و حقوق زن، به همت انجمن اسلامی دانشجویان عضو تحکیم در دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) برگزار شد.

طرح افزایش سن ازدواج که از سال ۹۵ در مجلس شورای اسلامی توسط فراکسیون زنان و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شده بود در سال ۱۳۹۷ در صحن علنی مجلس با قید یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی تصویب شد.

طرح مذکور سر انجام در کمیسیون حقوقی و قضایی به دلیل مغایرت با موازین شرع اسلام، وجود تنوع فرهنگ‌های بومی مختلف درکشور و درنهایت به دلیل جامع و کامل نبودن آن رد شد. به موجب این طرح ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال بطور مطلق ممنوع و ازدواج در سنین ۱۳-۱۶ منوط به اذن دادگاه می‌شود.

روح افزا در این میزگرد با بیان اینکه مخالف این طرح است، اظهار کرد: با توجه به تحقیقات علمی که انجام شد، ریشه این طرح بومی نیست و از طرفی مبنای علمی ندارد.

طرح ازدواج آسان ۱۴سال است

وی افزود: متاسفانه یکی دو تا طرح در حوزه کودک و زن در مجلس وجود دارد که بلاتکلیف مانده است و امروز بین سنین ۱۵تا۲۹ سال بیش از ۱۹میلیون جوان در انتظار ازدواج در کشور داریم.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان ادامه داد: مشکل و دغدغه فعلی ما نیز مربوط به این ۲۰میلیون نفر است که به دلایل و موانع مختلف در انتظار ازدواج هستند و البته این آمار بالاتر است چراکه جامعه آماری ۳۰ سال به بالا در آن لحاظ نشده است.

روح افزا گفت: طرح ازدواج آسان ۱۴سال است که به مجلس رفته اما هیچ قدمی برای آن برداشته نشده است و این در حالی است که امروز طرح افزایش سن ازدواج را مطرح می‌کنند که خود مانع تسهیل ازدواج جامعه آماری در انتظار ازدواج است.

وی ابراز کرد: ایجاد اشتغال، مرخصی ضمن تحصیل، مسکن و بسیاری از امکانات دیگر شامل طرح ازدواج آسان است که نه تنها قدمی برا آن برداشته نشده بلکه با طرح افزایش سن ازدواج مانع آن می‌شوند و این در حالی است که طرح ازدواج آسان به جهت اینکه یک لایحه است نیز بودجه هم دریافت می‌کند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: باید به طور منطقی به طرح افزایش سن ازدواج نگاه کنیم؛ کسانی که در سن ۱۳تا۱۶سال ازدواج می‌کنند در شهرهای ما بسیار کم است و ما با ازدواج اجباری حتی در سن ۳۰سال هم مخالف هستیم.

روح افزا تصریح کرد: نسخه افزایش سن ازدواج را نمی‌توان برای همه اقشار پیچید چراکه فرهنگ و رسوم در قومیت‌ها متفاوت است؛ در مناطقی که برحسب فرهنگ و رسوم، دختران زود به سن بلوغ می‌رسند و ازدواج می‌کنند نیز با تصویب قانون “منع ازدواج دختران در سنین ۱۳تا ۱۶سال” قطعا به صورت پنهانی ازدواج‌ها صورت خواهد گرفت که بدون شک تبعات بیشتری به دنبال دارد.

وی افزود: نکته دیگر که باید توجه داشت این است که سن بلوغ در ایران پایین آمده چراکه فضای اجتماع و به ویژه فضای مجازی کنترل نمی‌شود؛ لذا با کاهش سن بلوغ نیز نیاز به اراتباط با جنس مخالف در سنین پایین اتفاق می‌فتد و باید شرایط ازدواج فراهم شود.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: اگر سن ازدواج افزایش یابد قطعا روابط بین نوجوانان به آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شود که اکنون هم در جامعه شاهد آن هستیم.

روح افزا بیان کرد: دولت به جای افزایش سن ازدواج و ایجاد موانع، باید ساز و کاری را اتخاذ کند که امکانات لازم برای تشکیل خانواده و ازدواج جوانان از جمله اشتغال و مسکن فراهم شود.

وی با بیان اینکه افزایش سن ازدواج و یا لایحه کودک همسری فضای غیرمجاز روابط را افزایش می‌دهد، در ادامه گفت: تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد که ازدواج‌های زیر ۱۸سال دارای روابط عاطفی پایدار بوده و طلاق‌ها بسیار پایین تر است.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان اذعان کرد: طبق آمار وزارت بهداشت ۱۰۰۰سقط غیرقانونی داریم و سقط زیر ۱۸سال سرطان‌های بیشتری را در زنان به دنبال دارد.

سند ۲۰۳۰ خطرناک‌ترین سند است

فاطمه جعفری سراج در ادامه این میزگرد اظهار کرد: بانیان طرح “ممنوعیت کودک همسری و یا افزایش سن ازدواج” خیلی کار علمی انجام ندادند و این مسئله را می‌توان از چند زاویه بررسی کرد.

وی افزود: از منظر حقوقی، این طرح از کنوانسیون حقوق بشر اتخاذ شده که این کنوانسیون کودک را زیر سن ۱۸سال تعیین می‌کند و تمامی مسائل مربوط به کودک از جمله سلامت، بهداشت و روان را مطرح می‌کند.

دکتری مطالعات جنسیت و حقوق زن گفت: این کنوانسیون هیچ موضوعی را در رابطه با ازدواج کودک را مطرح نکرده و این واژه را به کار نبرده است که ما بخواهیم طرحی را بر این مبنا اجرا کنیم لذا نباید این طرح را زیر چتر این کنوانسیون قرار دهیم.

سراج با بیان اینکه زیربنای طرح کودک همسری مشکل دارد، افزود: مشکلات فرهنگی و اجتماعی نباید با تدوین قانون حل شود و باید راهکارهای دیگری برای آن اتخاذ گردد.

وی ابراز کرد: مقایسه فرهنگ ایران ما با کشورهای امریکا و اروپا اشتباه است، بحث دینی و ولایت قهری وجود دارد و به لحاظ قانونی دولت نمی‌تواند به مسئله ازدواج ورود کند و این طرح به لحاظ عقلی باورمند نیست.

کبری خزعلی در پایان این میزگرد اظهار کرد: باید به طور دقیق بررسی شود که طرح افزایش سن ازدواج و کودک همسری آیا مبنای علمی، منطقی، حقوقی و بهداشتی دارد یا خیر؟ آیا درست است که مانع ۲۸درصد از ازدواج‌های موجود شویم.

وی افزود: سند ۲۰۳۰، ۱۷هدف کلی و ۱۶۹ هدف خورد دارد که هیچ تطبیقی با مناسبات دینی و فرهنگی ما ندارد و نباید زیر بار این ستم برویم که هدف آن فقط تحقق اهداف بین‌المللی است.

قائم مقام رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان بیان کرد: سند ۲۰۳۰ خطرناک‌ترین سند است که هدف آن فقط اجرای اهداف شوم غرب و امریکا است چراکه آن‌ها نمی‌خواهند نسلی سالم و خانواده‌ای پایدار در ایران وجود داشته باشد.

خزعلی ابراز کرد: نسلی که براساس سند ۲۰۳۰ تربیت شود و روابط آزاد و بی‌بند و باری در آن موج بزند دیگر قادر به ایستادگی در برابر استعمار جهانی نیست و قطعا نسلی همچون حججی‌ها تربیت نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: طرح افزایش سن ازدواج یک طرح فرمایشی و تقلیدی است که آسیب‌های بسیاری به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان