۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هدیه‌ای از جنس زندگی/ بخششی که جایگزینی ندارد!
کد خبر: ۳۳۴۸۳۲ نویسنده: گل‌عنبر حمزه‌ای تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۴ ساعت: ۸:۴۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

هدیه‌ای از جنس زندگی/ بخششی که جایگزینی ندارد!

وقتی سخن از بخشش و اهدا می‌شود همه فکرها به سمت هدایای نقدی و غیرنقدی متمرکز می‌شود، اما هدایایی هست که قادر به برآورد ارزش واقعی آن نیستیم چراکه سخن از بذل بخشی از جان فردی است که قرار است هستی بخش جان کسی دیگر باشد.

هدیه‌ای از جنس زندگی/ بخششی که جایگزینی ندارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛____گل‌عنبر حمزه‌ای.

«اهدای خون، اهدای زندگی» جمله آشنایی که بارها و بارها در طول سال و به ویژه در مناسبت‌های مرتبط با انتقال خون به گوشمان رسیده است؛ اما همچون بسیاری از جملات دیگر خیلی سطحی از کنارش عبور کرده‌ایم بدون آنکه به معنای واقعی آن و دنیای عمیقی از انسانیت که در آن نهفته است بیندیشیم.

وقتی سخن از بخشش و اهدا می‌شود همه فکرها به سمت هدایای نقدی و غیرنقدی متمرکز می‌شود اما هدایایی هست که قادر به برآورد ارزش واقعی آن نیستیم چراکه سخن از بذل بخشی از جان فردی است که قرار است هستی بخش جان کسی دیگر باشد.

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که گفته‌اند «قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید» آری انسان زمانی ارزش واقعی نعمات، خوشی‌ها و به ویژه سلامتی را می‌داند که آنها را از دست داده و یا دچار مشکل و گرفتاری شود اما در این میان سلامتی از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه هرگونه نقصان در تندرستی انسان، ناخودآگاه در بخش‌های دیگر زندگی فرد نیز تاثیر گذاشته و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند.

"سارا" خانم میان سالی است که اتفاقی غیرمترقبه او را متوجه اهمیت قطرات قرمز هستی بخشی کرد که او تا آن روز متوجهش نبود و در نهایت منجر به تصمیمی بزرگ در زندگی او شد. چند سال پیش و در آن روز که سارا لحظات را بی‌تابانه برای در آغوش کشیدن فرزندش می‌شمرد ناگاه دچار خونریزی شدیدی شده و اضطراب و استرس جایگزین شادی و سرورش می‌شود.

زندگی دوباره ای به من و فرزندم بخشیده شد

سارا می‌گوید: پس از انتقال به بیمارستان متوجه شدم که زندگی من و فرزندم در گرو تامین چندین واحد گروه خونی O منفی است، پاهایم سست شد و نگرانی سرتاسر وجودم را مرا گرفت؛ چراکه می‌دانستم گروه خونی او منفی از گروه‌های کمیاب است.

وی ادامه می‌دهد: منی که برای روزها و سال‌های پس از به دنیا آمدن فرزندم برنامه‌ها داشتم با این اتفاق همه آرزوهای خود را نقش بر آب دیدم، لحظات دلهره آوری بود و فقط ذکر خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) در آن لحظات آرامش بخش وجودم بود.

سارا بیان می‌کند: در آن روز یاد صحبت‌های خانم دکتری افتادم که در یکی از مراسم‌هایی که به مناسبت میلاد فاطمه زهرا(س) برگزار شده بود برای لحظاتی پشت تریبون رفته و در مورد اهمیت اهدای خون و تصورات اشتباه بانوان در مورد خون دادن سخن گفت. آن روز من در عالم دیگری بودم و خیلی سطحی از کنار صحبت‌های او گذشتم و با خود گفتم "این همه آدم حالا چه نیازی به خون منه".

وی ادامه می‌دهد: اما آن روز با خدای خود عهد بستم که اگر من و فرزندم به سلامت از بیمارستان به خانه برگشتیم من نیز به اهداکنندگان خون بپیوندم و به شکرانه سلامتی ام خون اهدا کنم و امیدبخش کسی باشم که ادامه زندگی او نیز مثل من وابسته به خون کس دیگری است.

سارا می‌گوید: پس از اینکه شنیدم خون مورد نیاز در کمترین زمان ممکن تامین شد بارقه‌های امید در دلم روشن شد و خدا را هزار مرتبه شکر کردم که به من و فرزندم زندگی دوباره‌ای بخشید.

وی ادامه می‌دهد: به جرات می‌توانم بگویم که تا آن روز هرگز به اهمیت اهدای خون فکر نکرده بودم شاید چون نیازی به آن نداشتم ولی امروز به درستی معنای جمله اهدای خون- اهدای زندگی را می‌فهمم.

سارا اکنون چند سالی است که به گروه اهداکنندگان مستمر خون پیوسته و افراد زیادی را نیز به این کار تشویق کرده است.

هنوز جایگزینی برای خون وجود ندارد

دکتر مریم مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از اهداکنندگان مستمر با عنوان سرمایه‌های اصلی اداره انتقال خون یاد کرده و ادامه می‌دهد: اهداکنندگان مستمر به کسانی اطلاق می‌شود که بیش از دو بار در سال با مراجعه به مراکز انتقال خون، اقدام به اهدای خون کرده باشند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه در هر مراجعه برای اهدای خون آزمایشاتی از فرد اهداکننده گرفته می‌شود؛ بنابراین اهداکنندگان از سلامت خون بیشتری برخوردارند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قزوین تصریح می‌کند: از افرادی که برای اهدای خون به مراکز مراجعه می‌کنند درخواست داریم که تلاش کنند تا جزء اهداکنندگان مستمر خون باشند؛ چراکه نیاز به خون امری مستمر و همیشگی است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود پیشرفت علم هنوز جایگزینی برای خون وجود ندارد و این اهمیت کار اهداکنندگان خون را نشان می‌دهد تا ما بتوانیم پاسخگوی نیاز بیماران باشیم.

مدرسی با اشاره به اهمیت سلامتی اهداکنندگان خون می‌گوید: برای ما سلامت اهداکنندگان خون همچون سلامت گیرنده‌های خون مهم است؛ لذا همواره مراقب هستیم تا برای سلامتی فرد اهداکننده هم مشکلی ایجاد نشود؛ بنابراین پیش از اهدای خون آزمایشات لازم و معاینات فیزیکی از فرد اهداکننده به عمل آمده و سوالاتی از وی پرسیده می‌شود تا چنانچه خون دادن برای وی مضر بوده و یا مشکلی برایش ایجاد کند، اهداکننده از اهدای خون معاف شود.

این مسئول عنوان می‌کند: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده اهداکنندگان خون و به ویژه بانوان هیچ گونه نگرانی از خونگیری نداشته باشند؛ چراکه معاینات لازم برای حصول اطمینان از سلامتی فرد انجام می‌شود.

بیشترین مصرف خون مربوط به بیماران تالاسمی است

وی در ادامه با اشاره به شرایط اهدای خون بیان می‌کند: برخورداری از سلامت کامل، داشتن حداقل سن 18 سال و حداکثر 60 سال، برخورداری از فشار خون مناسب، عدم مصرف داروی خاص، دارا بودن وزن بیش از 45 کیلو از جمله شرایط فرد اهداکننده خون است.

مدرسی با اشاره به بیماران نیازمند به خون اظهار می‌کند: بیماران تالاسمی جزو بیمارانی هستند که بیشترین مصرف خون را دارند؛ به طوریکه هر هفته نیاز به تزریق خون دارند به طوریکه حدود ۱۵درصد خون تولیدی استان برای این افراد مصرف می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه بیماران تالاسمی نیاز مکرر به خون دارند؛ بنابراین به منظور کاهش عوارض انتقال، خون تازه که کمتر از 10روز از تولید آن گذشته باشد با کیسه‌های مخصوص فیلتردار در اختیار این دسته از بیماران قرار می‌گیرد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قزوین بیان می‌کند: خون اهدایی در اعمال جراحی سنگین، درمان بیماران تصادفی و همچنین بسیاری از بیماری‌های دیگر ازجمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان تاکید می‌کند: از همه مردم دعوت می‌کنیم که با اهدای خون خود در این امر خداپسندانه مشارکت کرده و از اهداکنندگان مستمر خون شوند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان