۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین سبک زندگی پیامبر اسلام باید همه‌جانبه الگوی جامعه باشد
کد خبر: ۳۳۴۷۳۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۹ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل فرهنگی:

سبک زندگی پیامبر اسلام باید همه‌جانبه الگوی جامعه باشد

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه سبک زندگی پیامبر اسلام باید همه‌جانبه مورد الگوی ما قرار بگیرد؛ گفت: ما مسلمانان باید با تاسی به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در زندگی فردی و اجتماعی خود از اعمال و رفتار ایشان الگوبرداری کرده و در همه عرصه‌های زندگی به کار بگیریم.

سبک زندگی پیامبر اسلام باید همه‌جانبه الگوی جامعه باشد

مرتضی حسین‌‌زاده در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر «صبح قزوین»، با اشاره به سیره عملی و شیوه زندگی پیامبر گرامی اسلام اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) با توجه به ویژگی‌های اخلاقی‌ که داشتند به عنوان الگوی حسنه در قرآن معرفی شدند؛ از این رو خداوند خطاب به ایشان می‌فرماید «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ».

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز پیامبر گرامی اسلام راستی و صداقت بود و همین امر موجب شد که پیامبر حتی پیش از بعثت نیز در میان مردم معروف شود به عبارتی پیامبر گرامی اسلام به جز معجزاتی که برای پیامبری خویش داشتند با اخلاق نیکوی خود پیامبری خود را اعلام و اثبات می‌کند و مردم به ایشان اعتماد و تکیه کرده و سخنان او را می‌پذیرند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: صداقت و راستی پیامبر در گفتار و اعمال به گونه‌ای بود که حتی مخالفان سخنان ایشان را پذیرفته و به دین اسلام گرایش پیدا می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق حسنه پیامبر بهترین الگو برای مسلمانان است؛ ابراز کرد: ما مسلمانان نیز باید با تاسی به آن پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در زندگی فردی و اجتماعی خود از اعمال و رفتار ایشان الگوبرداری کرده و در همه عرصه‌های زندگی به کار بگیریم.

حسین‌زاده عنوان کرد: یکی از مشکلات و آسیب‌هایی که در زندگی افراد مشاهده می‌شود ناشی از عدم صداقت بین زن و شوهر و یا والدین و فرزندان است همچنین بسیاری از مشکلات موجود در جامعه به دلیل عدم صداقت بین مردم است که اگر تحقق پیدا کند با توجه به روایات متعددی که وجود دارد بسیاری از این مسائل مرتفع خواهد شد.

پیامبر اسلام(ص) مظهر رحمت برای همه جهانیان است

وی تصریح کرد: در آیه «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ» از خُلق پیامبر با صفت عظیم یاد شده که نشان می‌دهد اگر ما به دنبال مکارم اخلاقی و نهایت کمال و ویژگی‌های انسانی هستیم باید از سیره عملی پیامبر اسلام(ص) پیروی کنیم.

استاد دانشگاه اذعان کرد: مهربانی، نرم‌خویی و نرمشی که پیامبر در مواجهه با رفتار تند برخی از مردم داشتند، یکی از مصادیق آیه مذکور است.

وی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) مظهر رحمت برای همه جهانیان است؛ گفت: بر اساس آیات قرآن کریم وجود پیامبر اسلام(ص)در میان امت مایه آرامش شمرده شده است؛ نکته دیگر رحمت للعالمین بودن پیامبر است که وجود پیامبر گرامی سلام(ص) نه فقط برای مسلمانان و شیعیان بلکه برای همه عالمیان مایه رحمت است.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: مسلما اگر رذایل اخلاقی در جامعه‌ای افزایش یابد فضایل اخلاقی کم رنگ خواهد شد؛ اما باید توجه داشت که آسیب‌های اجتماعی تنها عامل کم رنگ شدن فضایل اخلاقی و ارزش‌های انسانی نیست بلکه عوامل دیگری همچون بی توجهی به سبک زندگی اسلامی و غرق شدن در زندگی مادی و همچنین پایین آمدن جایگاه ارزش‌های اخلاقی و انسانی از دیگر عوامل موثر در این زمینه است.

وی در پایان با اشاره به لزوم اصلاح سبک زندگی گفت: سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در همه جوانب باید مورد توجه قرار گیرد و از آن الگوبرداری کرد.

انتهای خبر/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان