۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین معاهده تجارت تسلیحات، بدون اجماع جهانی به تصویب رسید
کد خبر: ۳۳۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاهده تجارت تسلیحات، بدون اجماع جهانی به تصویب رسید

سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص تصویب معاهده تجارت تسلیحات را تشریح کرد.

  معاهده تجارت تسلیحات، بدون اجماع جهانی به تصویب رسید
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا، غلامحسین دهقانی در این زمینه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های این کنفرانس به امید انعقاد یک معاهده موثر، جدی، متوازن و غیرتبعیض‌آمیز شرکت کرد، اما متاسفانه بدلیل رویکرد غیرشفاف و عدم انجام مذاکرات واقعی، پیش‌نویس این معاهده بدون جلب نظر بسیاری از هیات‌ها و برای حفظ منافع کشورهای خاص تهیه و ارائه شد.
  وی با اشاره به وجود اشکالات متعدد در پیش‌نویس این معاهده گفت: با وجود تلاش‌های ایران برای برطرف کردن این اشکالات در چارچوب گفت‌وگوهای جدی و سازنده، متن پیش‌نویس نهایی معاهده تجارت تسلیحات، بصورت سیاسی و تبعیض‌آمیز نهائی شد.
  وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های این کنفرانس با انتظار انعقاد یک معاهده موثر، جدی، متوازن و غیرتبعیض‌آمیز شرکت کرد، به این امید که معاهده تجارت تسلیحات از این‌که سلاح‌ها به دست جنایتکاران، گروه‌های مسلح غیرقانونی، تروریست‌ها و گروه‌های افراطی بیفتد، جلوگیری کند و هدف آن کاستن مشکلات جامعه بشری ناشی از تجارت غیرقانونی سلاح‌های متعارف و رسیدن به اهداف عالی انسانی باشد؛ اما به دلیل وجود اشکالات متعدد قانونی در متن پیش‌نویس، این تلاش‌ها به ثمر نرسید و جمهوری اسلامی ایران مجبور شد تا با این پیش‌نویس مخالفت کند.
  سفیر کشورمان تاکید کرد: در حالی‌که مقابله با اعمال تجاوزکارانه یک وظیفه ذاتی و هدف اساسی سازمان ملل می‌باشد، معاهده کنونی درخواست بسیاری از کشورها برای ممنوع کردن انتقال سلاح به کشورهائی که اقدام به تجاوز علیه دیگران می‌نمایند، را مورد بی‌توجهی قرار داده است.
  وی افزود: به عنوان یک کشور قربانی تجاوز ، پرسش اساسی ما این است که چگونه می‌توان با سکوت در خصوص ارسال سلاح برای متجاوزان، آلام بشری ناشی از کاربرد این سلاح‌ها را کاهش داد.
آیا ما به تجاوزگران با عدم جلوگیری از ارسال سلاح به آن‌ها پاداش نمی‌دهیم؟   وی افزود: این معاهده همچنین حق خرید سلاح از سوی کشورهایی که برای دفاع از تمامیت ارضی خود به وارد کردن سلاح نیاز دارند، را نادیده می‌گیرد و بندهایی از این معاهده صرفا جهت جلب رضایت امریکا و متحد آن رژیم اسرائیل و با هدف جلب نظر آنان تدوین شده است.
  دهقانی تصریح کرد: این معاهده تمام حقوق را برای کشورهای بزرگ صادر کننده سلاح قائل شده و در مقابل حق کشورهای وارد کننده را که به سلاح برای امنیت خود نیاز دارند نادیده می‌انگارد و در واقع پیش‌نویس این معاهده ، به صورت سیاسی و تبعیض‌آمیز تهیه شده است.
  وی در ادامه از این‌که برای اولین بار در تاریخ تصویب معاهدات بین‌المللی در سازمان ملل متحد، متنی برای تصویب ارائه شده که مذاکره جدی در خصوص آن صورت نگرفته است، ابراز تاسف کرد.
  وی افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورها پیشنهاداتی را به صورت قوی مطرح کردند، اما کمترین تغییرات در متن داده شد و در برخی موارد مفاهیم، پاراگراف‌ها و عبارت‌هایی به معاهده اضافه شد که هیچ کشوری در جلسات ارائه نکرده بود.
  سفیر کشورمان گفت: در حالی‌که یک هدف عمده این معاهده، تنظیم بازار تجارت و فروش سلاح در جهان است، اما این متن انتقال سلاح به نیروهای مسلح کشورهایی که در خارج از مرزهای خود استقرار دارند را مستثنی می‌کند.
این در حالیست که انتقال سلاح به خاورمیانه و منطقه خلیج فارس که جمهوری اسلامی ایران نیز در این منطقه واقع شده است تاثیرات شدیدی بر امنیت و رفاه مردم این منطقه گذاشته و زمینه از دست رفتن جان بسیاری از انسانها ظرف سال‌های اخیر را فراهم کرده است.
  وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری موثر و اراده همه دولت‌ها، جامعه بین‌المللی قادر باشد تا به طور موثر با تهدیدات ناشی از انباشت سلاح، نظامی‌سازی مناطقی که از درگیری رنج می‌برند و انتقال غیرقانونی سلاح به بازیگران غیردولتی مقابله کند.
  انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان