۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین وجود ۴۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور
کد خبر: ۳۳۴۲۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۷ ساعت: ۱۹:۵۱ ↗ لینک کوتاه

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد:

وجود ۴۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به وجود ۴۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور گفت: حرکت بزرگی در بین جوانان شکل گرفته به طوریکه نسل جدیدی از کارآفرینان در حال تولد هستند.

وجود ۴۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ سورنا ستاری عصر امروز(سه‌شنبه) در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین در سالن جلسات استانداری قزوین اظهار کرد: استان قزوین قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بزرگی دارد که از جمله آنها وجود بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو و بیش از هزار نفر عضو هیئت علمی است که باید بین استان قزوین با سایر استان‌هایی که دانشجویان کمی دارند؛ فرقی وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر فرقی وجود نداشته باشد پس یک جای کار می لنگد زیرا دانشگاه‌ها باید بستر لازم برای طراحی و ماشین سازی و کارآفرینی را ایجاد کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: پایه اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی تحصیل کرده است که می‌تواند در جامعه تحول و نوآوری و تغییرات ایجاد کند و مهم این است که دانشگاه‌ها قادر به تربیت نیروهای انسانی توانمند باشند که قرار است پایه اقتصاد بوده و کارآفرین باشند.

وی عنوان کرد: اگر ما محیط درستی داشته باشیم افراد خود تولید اشتغال کرده و کارآفرینی می‌کنند.

بخش خصوصی فعال‌تر از بخش دولتی در حوزه پژوهش ورود پیدا کند
ستاری بیان کرد: طی چند سال اخیر پایه اقتصاد از اقتصاد نفتی به سمت اقتصادی پیش می رود که پایه آن بر مبنای دانش و نیروی انسانی است و اکنون 4200 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که درآمد فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته 60هزار میلیارد تومان بوده است.

وی عنوان کرد: هیچ کشوری در دنیا بر پایه منایع زیرزمینی توسعه پیدا نکرده است و این یک اصل در اقتصاد است؛ اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید اقتصاد استان را درست کنیم اگر استان به جایی برسد که این اهمیت را به نیروی انسانی توانمند دهد قطعا مهاجرت هم کمتر می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ابراز کرد: اقتصاد دانش بنیان اصلا به واسطه پول ایجاد نمی‌شود ما فکر می‌کنیم که مشکل اشتغال، دانش و فرهنگ و تاسیس دانشگاه، پول است در حالیکه محیط است که اقتصاد دانش بنیان را می‌سازد.

وی تصریح کرد: به جای سرمایه گذاری روی منابع زیر زمینی باید روی دانش و علم فرزندان و جوانان کشور خود سرمایه گذاری کنیم و این فرهنگ عمومی را توسعه دهیم که اهمیت افراد به میزان دارایی آنها نیست بلکه به میزان علم و دانش آنهاست در این صورت بستر مناسبی در محیط ایجاد می شود.

ستاری بیان کرد: طی چند سال اخیر اتفاقات خوبی در کشور رخ داده و حرکت بزرگی در بین جوانان شکل گرفته است به طوریکه نسل جدیدی از کارآفرینان در حال تولد هستند که بسیاری از آنها توانسته‌اند درآمدهای چند هزار میلیاردی داشته باشند.

باید به سمت فرهنگ کارآفرینی پیش رویم
وی عنوان کرد: اعتقاد دارم در حوزه پژوهش کم خرج نمی‌کنیم درحالیکه اگر بخواهد با پول دولت اتفاقی بیفتد خروجی آن چیزی نیست که به درد مردم بخورد مثل صنعت و کارخانه دولتی؛ لذا باید بخش خصوصی فعال‌تر از بخش دولتی در حوزه پژوهش ورود پیدا کند زیرا پژوهش چیزی نیست که با پول دولت نتیجه دهد و این اصولی است که سال‌های اخیر بر آن تاکید داشتیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: ساختار واردات در کشور ما برعکس ساختار صادرات قوی است که ما باید در اقتصاد دانش بنیان با آن مبارزه کنیم.

وی در پایان گفت: باید به سمت فرهنگ کارآفرینی برای مبارزه با پشت میزنشینی و استخدام پیش رویم و اینکه وقتی بچه های خود را به سمت استخدام شدن ترغیب می‌کنیم اعتماد به نفس آنها را از بین برده و سقف آرزوهای آنها را پایین می‌آوریم؛ درحالیکه بزرگترین موهبتی که خدا به انسان داده نوآوری است که غیرقابل قیمت گذاری است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان