۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مانیفست ورود به دهه پنجم انقلاب
کد خبر: ۳۳۴۱۸۷ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۶ ساعت: ۷:۴ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

مانیفست ورود به دهه پنجم انقلاب

دوران طلایی دفاع مقدس هم یکی از تجربیات و نمونه‌های بارز عصرمعاصر ماست که علیرغم شکاف بین دولت و ملت، به سبب استقامت و پایمردی مردم، انقلاب اسلامی بیمه شد و گزندی متوجه کشور اسلامی نشد.

مانیفست ورود به دهه پنجم انقلاب
صبح قزوین ؛_____محمدرضا ذاکر.  

ترسیم آینده انقلاب اسلامی توسط رهبر فرزانه انقلاب و تشریح آنچه بر انقلاب چهل ساله ایران اسلامی گذشته است که به «بیانیه گام دوم انقلاب» شهرت یافت را می‌بایست یکی از نقاط عطف انقلاب اسلامی دانست. چه از حیث محتوا و نکات حائز اهمیتی که رهبر انقلاب بدان اشاره فرموده اند و چه از نظر جامعیت مطالب و نیز تاکید بر واکاوی و تحقیق و پژوهش پیرامون آن.

یک نقل قول از حضرت آیت‌الله شب زنده دار هم حُجَّت را برهمگان تمام کرد، استاد شب‌زنده‌دار در جلسه درس خارج فقه هفته گذشته با اشاره به دیدار اخیرش با رهبر انقلاب روایتی را از آنچه ایشان درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» گفته بودند نقل کرده است که رهبری فرمودند: «من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم» و فرمودند «من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند.»، این درخواست و مطالبه را ایشان [رهبری] دارند.

از این رو، به قدرِ وُسع خود در باب تشریح بندهایی از این بیانیه مهم و تاریخی، نکاتی را متذکر می‌شویم:
انقلاب اسلامی در شرایطی کاملاً متفاوت از وضعیت امروزی دنیا و در اوج تقابل دوگانه مادی گرایانه غرب و شرق متولد شد و افق جدیدی به روی آزادی خواهان جهان گشود و هژمونی «کمونیسم - لیبرالیسم» را به طرز خارق العادّه ای دچار چالش کرد.

انقلاب اسلامی ایران حرف از (نو)شدن و نِیل به آرمانی می زد، که اندیشه و آمال و هدف انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ تشیّع بوده است و آن آمال و آرزو زمینه سازی ظهور آخرین حجت خدا بر زمین و حکومت عدل حضرت مهدی موعود(عج) است.

انقلاب اسلامی جرأتِ خواستن آینده ای روشن و درخشان را به انسان بخشید و اگر چه از زبان انسان ایرانی بیان شد، اما سِّرِ درون همه آزادی خواهان جهان را هویدا ساخت و گواه این مدعا صدور انقلاب و افزایش موج اسلام خواهی در جهان، خیزش‌های عدالت خواهانه در ممالک اسلایم، عبور گفتمان امام(ره) از مرزهای جغرافیایی ایران و تغییر معادلات سیاسی جهان و نقش آفرینی ایران در منطقه توأم با پاسداری از استقلال و کیان مرزهای کشور بوده است.

رهبرمعظم انقلاب کوشیده اند تا در مطلع بیانیه گام دوم انقلاب، به بیان مشکلات و سختی‌ها و مشقّات فراوان پیش پای ملت راسخ ایران اسلامی و طی طریق پر فراز و نشیب سال‌های گذشته انقلاب بپردازند.

«ژاپن اسلامی»!!
در ادامه، مُعظَّمُ لَّه با تمیز دادن چالش‌های دیروز و امروز انقلاب، بین دشمنی‌های گذشته و حالِ بدخواهان اسلام و انقلاب تفاوت قائل شده و تاکید می کنند که «آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی فائق آید، اما امروز برای مقابله، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده ها دولت معاند یا مرعوب میبیند».

اما فارغ از دشمنی‌های بیرونی، این انقلاب در طول عمر چهل ساله خود با این سطح پیش روندگی، از داخل دچار تحلیل‌های سطحی و گاهی مُغرِضانه ای هم قرار داشته است. آنجاکه عده ای برای آینده کشور «ژاپن اسلامی» را متصوِّر شدند یا آنجا که «بازسازی گذشته در آینده، به شیوه محافظه کارانه اسلام بی خطر!»، استراتژی سیاست زدگانی شد که خواسته و ناخواسته از سرعت انقلاب خمینی کاستند.

مدل «ژاپن اسلامی» با «ایدئولوژی انقلاب» متفاوت بود و پیش بینی «بازسازی گذشته در آینده» هم از اساس باطل است! چراکه گذشته، زمانی میتواند برای ما مفید واقع گردد که نگرش ما را نسبت به آینده و آنچه قرار است ترسیم نماییم تغییر دهد و در نقش یک «تاریخ موثر» ظاهر شود.

حال آنکه گذشته سیاه مردم ایران در دوران قاجار و پهلوی قابل ترمیم نبود، برای مثال، عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین(ع) در فرهنگ تشیّع، یک گذشته تاریخی اثربخش، زنده و پیش بَرنده است.

دوران طلایی دفاع مقدس هم یکی از تجربیات و نمونه‌های بارز عصرمعاصر ماست که علیرغم شکاف بین دولت و ملت، به سبب استقامت و پایمردی مردم، انقلاب اسلامی بیمه شد و گزندی متوجه کشور اسلامی نشد.

بیان بخش‌هایی از این استقامت و دعوت به «استقامت همراه با حرکت»، بخوبی در بیانیه رهبر معظم انقلاب مشهود است.

تاکید فراوان ایشان به قشر جوان در این بیانیه به شکل ویژه ای مورد توجه قرار دارد، به گونه ای که صراحتاً جوانان به عنوان موتور مُحَرِّک و کارآمد و جایگزینی مناسب برای نسل‌های پیشین انقلاب برشمرده شده و جوان و روحیه جوان گرایی، علاج رهایی از رِخوَت و سُستی در میدانهایی که انقلاب بِدان نیازمند است معرفی شده است.

اما نقطه عطف مرقومه رهبر معظم انقلاب را می‌بایست تکیه بر اصول انقلابی و گشودن پنجره‌هایی جدید به افق تمدن نوین اسلامی دانست.

آنجا که می‌گویند: «ما اصلاح گری و نقد را می‌پذیریم ولی تجدیدنظرطلب نیستیم! اگر در مسیر اصلی، اشتباهی بوده اصلاح می‌کنیم و در ریل اصلی انقلاب خواهیم ماند و هرگز به ریل گفتمان مقابل انقلاب برنمی‌گردیم».

تبیین نقشه راه آینده انقلاب و پیشرفت کشور در سایه اخلاق و معنویت و اقتصاد و عدالت و اهمیت به استقلال و آزادی و اهتمام به عزت ملی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از مهمترین و امیدوارکننده ترین بخش‌های بیانیه رهبر انقلاب است.

چقدر برای ساخت تمدن اسلامی آماده‌ایم؟!
چشم اندازی که در نوشتار امام خامنه ای عزیز به مخاطبان، بخصوص جوانان ارائه شده است، مبتنی بر شاخص‌های عقلانی توأم با شجاعت، صداقت، عقلانیت و معنویت آمیخته با استدلال است.

استدلالِ اینکه ما از نقطه صفر به اینجا رسیده ایم و در پیمودن این راه پرفراز و نشیب سختی‌ها و آلام فراوانی را تحمل کرده و دشمن خونخوار از هیچ تلاشی برای براندازی انقلاب نوپای اسلامی فروگذار نبوده است و در این شرایط متلاطِم، بی شک «جمهوریت» و «اسلامیّت» دو رُکن این نظام سازی موفق و عبور از بحران‌ها بوده اند.

نظامی که انسان را از نگاه تک بُعدی و «مادی گرایانه محض»، به رشد معنوی و اخلاقی و عدالت خواهانه رهنمون ساخته است و می‌کوشد تا انسان در طراز دوران ظهور را تربیت و به جهانیان معرفی کند.

ملت مسلمان ایران اسلامی در سال57 ترکِ ویرانه کردند و در جستجوی رویایی شیرین به راه افتادند.

اگر بیانیه 22 بهمن رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی را ماجرای پیمودن این راه قلمداد کنیم، قدم بعدی آن است که مُخاطرات و مشکلات پیش روی امّت اسلامی در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی را نیز بشناسیم و توشه مناسب برای پیمودن راه باقی مانده تا سرمنزل مقصود را برداریم.

آینده زمین از آنِ امت واحدهِ اسلامی است و این وعده حقِ الهی است که مومنان و مستضعفان، وارثان و میراث داران حقیقی زمین خواهند بود.

سوال اینجاست که چه اندازه خود را برای آن روز آماده کرده ایم؟!
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان