۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آبروی پهلوانی و قهرمانی‌هایی که فدای مدال‌ها و عناوین بادآورده می‌شود
کد خبر: ۳۳۲۸۴۲ نویسنده: مهدی چگینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱ ساعت: ۸:۵۳ ↗ لینک کوتاه

نقدی بر حضور قهرمانان پوشالی در ورزش قزوین!

آبروی پهلوانی و قهرمانی‌هایی که فدای مدال‌ها و عناوین بادآورده می‌شود

امروز یکی از اهداف اصلی اعزام‌های برون مرزی بدون اصالت، اخاذی از ورزشکارانی است که دنبال معروفیت هستند و می‌خواهند راه صدساله را یک شبه طی کنند و در این میان هیچ نهادی برای نظارت روی این مدال آوری‌ها وجود ندارد.

آبروی پهلوانی و قهرمانی‌هایی که فدای مدال‌ها و عناوین بادآورده می‌شود
صبح قزوین ؛_________مهدی چگینی.

ورزش هم به یکی از صحنه‌های تقلب و دروغ برای برخی افراد بدل شده است، این روزها تقلب در بیشتر کارها و رفتارها دیده می‌شود، اما ورزش که باید معنای پهلوانی، اخلاق و درست کاری داشته باشد هم به یکی از میدان هم تقلب و دروغ برای برخی ورزشکار نماها تبدیل شده که از این راه برای خود کسب افتخار و عنوان می‌کنند و در جایگاه برای مدتی بر سر زبان‌ها می‌افتند.

بیشتر اوقات وقتی واژه تقلب در ورزش به گوش می‌رسد، برداشت‌ها به سمت استفاده از مکمل‌های غیر قانونی می‌رود و اغلب مردم فکر می‌کنند تقلب در ورزش به استفاده از مواد نیروزا و محرومیت‌های بلندمدت برای ورزشکاران مصرف‌کننده خلاصه می‌شود و روش‌های دیگر تقلب در ورزش وجود ندارد که شاید برای تماشاگاران خارج از گود تا آخر هم مشخص نمی‌شود، تقلب چه بود و متقلب به کدام دسته از ورزشکاران می‌گویند.

اما در یک بازی ورزشی اتفاق می‌افتد که ورزشکاران، داور میدان را به صورت عمد یا سهوی فریب می‌دهند و موجب گرفتن خطا روی خود و دریافت کارت از سوی ورزشکار تیم حریف می‌شوند، که با این کار نتیجه یک بازی و شاید یک لیگ تغییر می‌کند.
گاهی یک گل به صورت خطا به ثمر می‌رسد که داور امکان تشخیص آن را ندارد و امتیاز به تیم مقابل می‌رسد. بعضی اوقات هم تبانی بین افراد یا تیم‌ها موجب یک تقلب بزرگ و تغییر روند یک دیدار ورزشی می‌شود.

در بیشتر مواقع و در اکثر سطوح ورزش قهرمانی هم ورزشکاران برای باقی ماندن در اوج از مواد نیروزا استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها دوپینگ است، اما یا کمیته ضددوپینگ در مسابقات وجود ندارد و یا اینکه همان مواد عامل پایان عمر قهرمانی ورزشکار می‌شود.

اما در دنیای امروز ورزش، تقلب به روش و اشکال مختلف اتفاق می‌افتد و کمتر ورزش دوستان از نوع و روش آن آگاه می‌شوند. دست آخر هم یک ورزش کثیف می‌ماند و پایان عمر ورزشی یک ورزشکار و رو شدن دست افرادی سودجو که در پشت پرده هستند.

کسب عنوان در مسابقات نامعتبر
در ورزش امروز رقابت‌های مختلف در سطوح گوناگون در طول سال اتفاق می‌افتد که نتیجه آن اعزام‌های برون‌مرزی است و در این بین گاه شورای ورزش کشور، عنوان مسابقات را تأیید می‌کند و ورزشکاران در قالب تیم‌های ملی عازم مسابقات می‌شوند اما در اغلب اعزام‌هایی که در رشته‌های مختلف رخ می‌دهد، هستند ورزشکارانی که خرج مسابقات را از جیب پرداخت می‌کنند و با کمترین سروصدا راهی یک کشور خارجی می‌شوند، در یک سالن یا باشگاه ورزشی با چند تیم سطح پایین رقابت می‌کنند و در مسابقات چندجانبه قهرمان می‌شوند. اما در بازگشت به شهر خود چنان آن را انعکاس می‌دهند که انگار قهرمان جهان شده‌اند که در این بین دست برخی مسئولین ورزشی هیئت‌ها و فدراسیون‌ها هم برای کسب اندک مبلغی پشت پرده است که هیچ گاه معرفی نمی‌شوند.

گاهی اتفاق افتاده برخی ورزشکاران با تقلب در ایجاد چند عکس ساختگی خود را قهرمان جهان و پهلوان می‌خوانند و تقاضای استقبال و تقدیر از مسئولان ورزش را دارند در حالی که سایت‌های رسمی مثل فدراسیون‌ها، حتی خبری از این مسابقات را منعکس نکرده‌اند، یعنی اعتبار مسابقات تأیید نمی‌شود.

در برخی رشته‌های انفرادی هم گاه این اتفاق رخ می‌دهد که یک ورزشکار با هزینه شخصی در رقابت‌های بین‌المللی که سطح آن نامعلوم است، شرکت می‌کند و با پولی که خرج کرده، حکم و مدال می‌گیرد و به خانه می‌آید. این در حالی است که نه عنوان مسابقات معتبر است و نه به صورت رسمی زیر نظر فدراسیون‌های آسیایی و جهانی برگزار شده است و دست آخر هم قهرمان می‌شوند.

ضرورت پیگیری صحت مدال‌ها و عناوین
فرد یا نهادی نیست که در پایان مسابقات که تیم یا ورزشکاران بازمی‌گردند صحت این حکم و مدال‌ها را پیگیری کند و به راحتی این دسته از جورزشکاران عنوان قهرمان را بعد از نام خود یدک می‌کشند، افرادی که شاید در رقابت‌های استانی هم نتوانند روی سکوی اول تا سوم باشند، اما به راحتی و با پرداخت مبالغی این افراد در مسابقات مثلا جهانی شرکت می‌کنند و کسب مدال می کنند، اما در مسابقات رسمی داخلی از کسب عنوان باز می‌مانند و اینجاست که دست ورزش شهر و استان ها را در حنا می‌گذارند.

حرف اصلی اینجاست که تقلب اصلی در ورزش رخ داده و ورزش دوستان هم از آن مطلع نشده و یا افراد مسئول از آن چشم‌پوشی می‌کنند تا دست آخر، افراد سودجو پولی به جیب بزنند و بدون افشا شدن اسامی آن‌ها پشت پرده باقی می‌مانند.

باید گفت یکی از اهداف اصلی اعزام‌های برون مرزی بدون اصالت، اخاذی از ورزشکارانی است که دنبال معروفیت هستند و می‌خواهند راه صدساله را یک‌شبه طی کنند. با شرکت این افراد در تورنمنت‌های به اصطلاح بین‌المللی، نه تنها اتفاق مثبتی در ورزش رخ نمی‌دهد، بلکه سالانه مبالغ هنگفتی ارز از کشور خارج می‌شود و در جیب کشورهای خارجی می‌رود.

انتهای پیام/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان