۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین وقتی شجریان، شوالیه فرانسوی ها شد +تصاویر
کد خبر: ۳۳۰۲۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

وقتی شجریان، شوالیه فرانسوی ها شد +تصاویر

آوازخوان سنتی ایران مدال فرهنگی دولت فرانسه را دریافت کرد. گزارش پیش رو مروری است بر نحوه انعکاس این خبر در رسانه های بیگانه و برخی رسانه های داخلی.

وقتی شجریان، شوالیه فرانسوی ها شد +تصاویر
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین، چندی پیش دولت فرانسه اعلام کرد که نشان "شوالیه" را به «محمدرضا شجریان» آوازخوان سنتی ایران إعطا می کند.
رسانه های فارسی زبان غربی چندان که باید به استقبال این خبر نرفتند؛ شاید فاصله گرفتن از شرایط تکرار ناشدنی فتنه88 دلیل بی اعتنایی آن ها باشد.
وبگاه فارسی صدای آمریکا (VoiceofAmerica) با بی اعتنایی کامل از کنار این جریان رد شد.
رسانه ای که در ایام فتنه 88 از شجریان اسطوره ای تمام عیار ساخته بود اما حالا.
.
.
سایت فارسی دویچه وله (DeutscheWelle) وابسته به دولت آلمان که تمرکز ویژه ای بر اخبار ضدفرهنگی علیه ایران دارد، فقط ترجیح داد واکنش روزنامه کیهان به خبر شوالیه شدن شجریان را منعکس کند، بی آنکه متعرض دو خبر اعلام و دریافت جایزه شود.
پایگاه اینترنتی رادیوزمانه (Radiozamaneh) وابسته به پارلمان هلند هم تنها به خبری کوتاه درباره إعطای مدال شوالیه به شجریان از سوی دولت فرانسه اکتفا کرد.
سایت رادیوفردا (RadioFarda) نیز ترجیح داد به مخابره خبری کوتاه به نقل از روزنامه شرق بسنده کند.
البته رادیوفردا و رادیوزمانه رندانه کوشیدند تقدیر از شجریان را با دریافت نشان "آفیسر شوالیه" توسط «شهرام ناظری» دیگر هنرمند ایرانی در عرصه موسیقی کلاسیک، همتراز جلوه دهند؛ حال آنکه شجریان تنها لقب شوالیه را دریافت کرده که نسبت به مدال ناظری، عنوانی درجه دوم محسوب می شود.
این دو سایت حتی اخبار مربوط به روز دریافت جایزه توسط شجریان را چندان ارزشمند ندانستند که زحمت پوشش آن را به خود بدهند.
در مقابل، لینکدونی صهیونیستی "بالاترین" هم خبر کاندیداتوری و هم دریافت نشان را پوشش داد.
جالب آنکه یکی از کاربران بالاترین در این زمینه یادآور شده بود: «یادم میاد وقتی که آقای ناظری مدال آفیسر شوالیه را (که از مدال شوالیه شجریان بالاتر است) گرفت، همه هنرمندان پیام تبریک فرستادند جز شجریان.
شجریان بجای پیام تبریک گفت: دولت فرانسه باید تحقیق بیشتری می کرد! امروز با "تحقیق بیشتر دولت فرانسه" شجریان مدال درجه دو شوالیه را با افتخار بر سینه زد!» اما درگاه فارسی رادیوفرانسه (rfi) که هر چند روز یکبار به روز می شود، از سر رفع تکلیف و به دلیل آنکه نوعی میزبانی را بر دوش خود احساس می کرد وارد گود معرکه شد و گزارشی را درباره جایزه دولت متبوعش به شجریان روی خروجی خود قرار داد.
تحریف رادیوفرانسه و ابطال آن توسط بی بی سی رادیوفرانسه در ادامه مدعی شد: «رادیو و تلویزیون دولتی ایران با انتقاد از شجریان، پخش قطعه‌ای را که این خواننده برای ماه رمضان خوانده بود، متوقف کرد.
» اما واقعیت این است که خود شجریان مانع پخش آثار خود از رسانه ملی شده است.
وب سایت بی بی سی فارسی در خلال گزارش خود از جریان إعطای مدال شوالیه به شجریان، خاطرنشان کرد: «او در اعتراض به وقایع آن روزها (فتنه 88) از رادیو و تلویزیون دولتی ایران خواست تا آثار او را پخش نکنند.
به تبع این درخواست، صداوسیما پخش دعای "ربنا" با صدای آقای شجریان را متوقف کرد.
» رادیوفرانسه در ادامه به جمله ای از شجریان در ایام فتنه اشاره کرد که در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور اظهار داشته بود: «در کشور ما از دیرباز مذهب، موسیقی را رقیب خودش می‌دانسته است.
»[!] خاطرنشان می کنیم که نامبرده در مصاحبه ای با رسانه دولتی امریکا (VOA) نیز به اسلام تاخته و مدعی شده بود: «به طور کلی نظام و حکومت جمهوری اسلامی ایران هرگز با هنر کنار نمی‌آیند، هرگز و هرگز! همچنان که در طول 1400 سال با هنر کنار نیامدند و باز هم نخواهند آمد.
»[!] و بالاخره سایت بی بی سی فارسی (BBCPersian) هم مطابق انتظار، ترجیح داد از این خبر برای تجدیدخاطره با روزهای فتنه بهره برداری کند.
بی بی سی با اشاره به مواضع همسوی شجریان با فتنه گران نوشت: «بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران که منجر به اعتراض مخالفان محمود احمدی نژاد شده بود، آقای شجریان جانب معترضان را گرفت.
.
.
»   اما رسانه های داخلی "شرق" و "اعتماد" دو رسانه داخلی بودند که بیشترین حجم خبر و گزارش را به این واقعه اختصاص دادند.
این دو از محمدرضا شجریان به عنوان "خسرو آواز ایران" یاد کردند و هردو به اشتباه مدال شجریان را بالاترین نشان فرهنگی فرانسه‌ توصیف نمودند.
غالب منابع داخلی هم تلاش کردند با ذکر اصل خبر، بزرگوارانه از کنار خطاهای بزرگ شجریان بگذرند.
گفتنی است محمدرضا شجریان بعد از دریافت نشان دولتی فرانسوی ها ضمن سخنان کوتاهی، خود را "خادم ملت ایران" خواند و از دولت فرانسه و نماینده اش سپاسگزاری کرد.
مدال سمت راست، نشانی است که به شجریان داده شد و مدال سمت چپ، نشانی است که ناظری دریافت کرد     منبع: جام نیوز انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان