۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین امضای توافقنامه‌ای "تاریخی" میان اردن و فلسطین برای حمایت از قدس
کد خبر: ۳۳۰۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

امضای توافقنامه‌ای "تاریخی" میان اردن و فلسطین برای حمایت از قدس

رهبران اردن و فلسطین توافقنامه‌ای امضا کردند که به موجب آن حمایت امان از اماکن تاریخی و مذهبی قدس گسترش می‌یابد و پادشاه اردن به عنوان مسئول اماکن مذهبی قدس از سوی تشکیلات خودگردان به رسمیت شناخته شد.

امضای توافقنامه‌ای "تاریخی" میان اردن و فلسطین برای حمایت از قدس
به گزارش صبح قزوین به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن روز یکشنبه طی نشستی در امان پایتخت اردن توافقنامه‌ای را در خصوص حمایت مشترک از مسجد الاقصی و سایر اماکن مقدس در قدس اشغالی امضا کردند و دو طرف این توافقنامه را بسیار مهم و تاریخی خواندند.
    براساس این توافقنامه، سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و تشکیلات خودگردان فلسطین نقش ملک عبدالله دوم را به عنوان" حافظ و مسوول اماکن مقدس در قدس اشغالی " و تلاش وی برای حفظ این اماکن و به ویژه مسجد الاقصی، به رسمیت شناختند.
    خبرگزاری اردن در این خصوص گزارش داد: این توافقنامه که بر اصول تاریخی مورد توافق میان اردن و فلسطین در خصوص قدس تاکید دارد، در واقع به تلاش مشترک اردن و فلسطین در حفظ شهر قدس و اماکن مقدس آن و نیز مقابله با خطر یهودی سازی، کمک می‌کند.
علاوه بر این، توافقنامه مذکور قیمومیت اردن بر اماکن مقدس شهر قدس را از سال 1924 میلادی به رسمیت می‌شناسد.
  همچنین براساس این توافقنامه قدس شرقی منطقه‌ای اشغالی نامیده شده و بر حاکمیت فلسطین بر این قسمت از شهر قدس تاکید شده است این توافق نامه تاکید دارد که تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اشغال قدس از سال 1967 تاکنون تلاشی بیهوده بوده است و قدس همچنان به فلسطینیان تعلق دارد.
    محمود عباس نیز به نوبه خود اعلام کرد توافقنامه امضا شده بر مفاد توافقنامه‌ای تاکید دارد که در زمان پادشاهی حسین بن طلال، پادشاه اسبق اردن امضا شده بود و بر اساس آن دولت انگلیس قیمومیت مناطق مذهبی شهر قدس را به اردن سپرده است.
    دفتر پادشاهی اردن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافقنامه در حقیقت تاکید مجددی است بر هدف واحد اردن و فلسطین در دفاع از شهر قدس و مسجد الاقصی، به ویژه در شرایط کنونی که این اماکن هدف حملات پیاپی برای تغییر ماهیت عربی و اسلامیشان قرار گرفته‌اند.
    انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان