۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین با درک اسرار نماز جایگاهش را بهتر خواهیم شناخت
کد خبر: ۳۲۹۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدرس ستاد اقامه نماز:

با درک اسرار نماز جایگاهش را بهتر خواهیم شناخت

حجت الاسلام دیانت گفت: اکثر انسان ها در نماز شان دچار شرک هستند، یعنی منیت در نمازها جاری است.

با درک اسرار نماز جایگاهش را بهتر خواهیم شناخت
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام دیانت، مدرس ستاد اقامه نماز با بیان این که نماز خیلی عمیق تر از این بحث ها است که ما فکر می کنیم، اظهار داشت: اشکال نماز ما این است که نفس در آن دخالت دارد.
امام خمینی(ره) می فرمود:" در عمرم 2 رکعت نماز خالصانه نخواندم!" این به معنای ریا داشتن ایشان در نماز نیست، بلکه می خواهد بگوید حتی نمازمان را برای دل خودمان، نه برای خدای متعال می خوانیم.
حجت الاسلام دیانت در ادامه تصریح کرد: در نماز ما جایگاه اصول دین به خوبی شناخته می شود.
جایگاه توحید، معاد، نبوت به طرز باور نکردنی در آن جاری است.
مثلا در روایتی از امام علی(علیه السلام) آمده است:" وقتی به سجده می روید یعنی من از خاک بودم و زنده شدم و وقتی سجده دوم را می روی یعنی دوباره به خاک بر می گردم.
این معنای معاد است.
" وی در ادامه به توضیح برخی دیگر از اسرار نماز پرداخت و بیان داشت: در حکمت تسبیحات اربعه در نماز این گونه آمده که، خانه کعبه چهار گوشه دارد چون موازی بیت المعمور است و بیت المعمور چهار گوشه دارد چون موازی عرش خدا است و عرش خدا 4 گوشه دارد.
عرش هم مرکز تصمیم گیری خدا بر عالم هستی است.
می بینید نماز تا کجاها ارتباط دارد؟ پس تسبیحات اربعه قبل از عرش خدا ساخته شده است.
سپس این مدرس ستاد اقامه نماز به بحث نبوت در نماز اشاره کرد و گفت: در روایت داریم از ائمه(علیه السلام) وقتی سوال شد که نماز که وقت گیر است و مردم را به سختی می اندازد.
چرا واجب شد؟ فرمودند:" یکی از علت های آن این است که هر روز مردم پیغمبر را یاد کنند.
ارزش مکه هم به پیغمبر است.
" امام صادق نیز فرمودند: "اگر نماز نبود مردم پیامبر خدا را فراموش می کردند.
" پس نماز عامل یاد پیامبراست و یاد پیامبر هم برابر با یاد نبوت است.
در برخی دیگر از روایات داریم خدا نماز را واجب کرد تا مردم قرآن را فراموش نکنند.
ما هر روز هفتاد آیه از قرآن را می خوانیم.
این یکی دیگر از علل واجب شدن نماز است.
امام صادق(علیه السلام) درباره حکمت سلام آخر نماز فرموده اند: "وقتی کسی سلام می کند و در آخر نماز این امر واقع شده یعنی، شما از دست من ایمن و سالم هستید.
نام بهشت هم سلام، کلام بهشتیان سلام، کلام ملائکه سلام، نام خدای متعال سلام است.
" در عرب این رسم بوده است که وقتی شما سلام می دهید یعنی از دست من ایمن هستید و در آخر نماز وقتی سلام می دهید یعنی خداوندا نماز من را، از هر چیزی که آن را فاسد و خراب می کند حفظ کن.
حجت الاسلام دیانت در پایان تاکید کرد: محی الدین یکی از مفسران قرآن است که می گوید: انسان وقتی با نماز به معراج می رود- البته جسمش در صف نماز است و روحش در معراج است- و با اتمام نماز بر می گردد سلام می کند، به ما مأمومین در نمازسلام می دهد.
ما بیش از سی هزار روایت و 500 آیه در مورد نماز داریم.
در قرآن واژه صلات 95 بار آمده، 25 بار نماز در ادیان گذشته آمده و سفارش خانواده به نماز در 6 آیه وارد شده است و این همه تاکیدات ما را به این توجه می دهد که با توجه بیشتری به امر نماز بپردازیم.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان