۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سه ضلعی بودن انتخابات ۹۲ از زبان سلیمی نمین
کد خبر: ۳۲۸۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سه ضلعی بودن انتخابات ۹۲ از زبان سلیمی نمین

عباس سلیمی نمین تحلیلگر سیاسی با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و با اشاره به شرایط جریان‌های فعال سیاسی گفت: واقعیت موجود این است که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شکل و شمالی متفاوت با انتخابات سال ۸۸ دارد، دهمین دوره قوه مجریه در شرایطی مشخص شد که اصولگرا‌ها و اصلاح طلبان هر کدام با ۲ کاندیدا وارد کارزار شده بودند و برای رسیدن به پاستور رقابتی تنگاتنگ را تجربه کردند، اما شواهد موجود نشانگر این است که دولت یازدهم در انتخاباتی چند ضلعی انتخاب خواهد شد.

سه ضلعی بودن انتخابات ۹۲ از زبان سلیمی نمین
به گزارش صبح قزوین به نقل از شفاف، او در همین رابطه ادامه داد: ملت ایران در طول این سال‌ها انتخاباتی را که تجربه کرده‌اند، انتخاباتی دو ضعلی بین دو جریان سیاسی بود.
اگر بتوانیم وارد رقابتی سه ضلعی بشویم و انتخابات خرداد را با حضور سه گروه برگزار کنیم، یک گام بلند و تاثیرگذار سیاسی را برداشته‌ایم.
کشور اگر بتواند انتخابات سه ضلعی را با شرایط مطلوبی مدیریت کند، به پیشرفتی قابل توجه در عرصه سیاسی خواهد رسید.
دست آودی که کشور‌ها به ندرت توانسته‌اند به آن برسند.
انتخابات سه ضعلی در شرایطی برگزار می‌شود که جریان اصولگرا، جریان دوم خرداد یا اصلاحات و همچنین یک جریان جدید که آقای احمدی‌نژاد و اطرافیانش نمایندگانش هستند.
سلیمی نمین همچنین درمورد الزامات انتخابات سه قطبی یادآور شد: به طور کاملا طبیعی رعایت یکسری باید‌ها و نباید‌ها انتخابات برای انتخاباتی سه ضلعی واجب است که اگر آن‌ها رعایت شوند و همه جریان‌های سیاسی فهم و شعور سیاسی را به نمایش بگذارند، قادر خواهیم بود که گام بلندی برداریم.
در مورد این الزامات اگر سخن گفته شود و تبین شود، توجه به آن‌ها توسط گروه‌های سیاسی ضروری تلقی خواهد شد.
پس تاکید می‌کنم که در وهله اول الزامات باید تبیین شوند تا پس از آن افکار عمومی سیاسیون را به رعایت آن‌ها ملزم کنند و به آن‌ها تن بدهند.
اولین بحث این است که فضای سیاسی تحت هیچ شرایطی نباید شکننده شود.
این صاحب نظر مسایل سایسی همچنین اظهار داشت: در انتخابات دو ضلعی انتخابات جدی بود و در سال ۸۸ به معنای واقعی شاهد این بودیم که انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری التهابی جدی را به جامعه تزریق کرد و توده‌های مردم سربلند از آن بیرون آمدند، آن هم در شرایطی که خبرگان سیاسی نتوانستند منطق مداری پیشه کنند و حتی گا‌ها مشاهده شد که قواعد رسمی را با بد اخلاقی‌ها و کارهای نامتعارف نادیده گرفتند.
به همین دلیل تاکید می‌شود که باید رفتارهای خود را با دقت بیشتری از گذشته کنترل کنیم، چه اینکه در فضای سیاسی رعایت مصالح عمومی اهمیت بالاتری خواهد داشت.
بنابراین اولین انتظار تن‌دان به قانون، حتی قوانینی که نوشته نشده‌اند، است.
دومین ضرورت هم «شفاف» بودن جریاناتی است که به بحث انتخابات ورود می‌کنند.
در یک انتخابات سه قطبی هر جریان باید خودش وارد صحنه شود و حتما از برخی معامله‌گری‌ها با دسته‌های دیگر پرهیز کند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان