۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دانشجویان خارجی از فضایل علی ابن ابی‌طالب(ع) می‌گویند
کد خبر: ۳۲۴۱۲۲ نویسنده: فرزانه مهدی پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۸ ساعت: ۱۱:۲۷ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از میهمانی یک‌روزه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)؛

دانشجویان خارجی از فضایل علی ابن ابی‌طالب(ع) می‌گویند

برای آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان غیرایرانی درمورد جایگاه و شخصیت گران‌قدر حضرت علی (ع) سری به خوابگاه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) زدیم.

دانشجویان خارجی از فضایل علی ابن ابی‌طالب(ع) می‌گویند
به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین ؛_____فرزانه مهدی‌پور.

حضرت علی(ع) شخصیتی بزرگ است که در طول تاریخ همواره مورد مدح و ستایش مردم و بزرگان قرار گرفته و حتی کسانی که امامت علی (ع) را باور ندارند او را در نوع خود یگانه و بی نظیر می‌دانند.

این مرد بزرگ در دانش، فضایل، عدالت و صفات نیک بی نظیر بود و علی(ع) کسی است که تمام اعمال و رفتارش نسبت به همه منصفانه و تهدیدها و نویدهایش قطعی بود.

امام علی(ع) اسوه‌ای جامع و انسانی است که عظمت خرد و توانمندی های روحی-روانی او، وی را الگویی همیشه جاودان برای امروز و فردا و فرداهای تمامی جوامع ساخته، به گونه‌ای که پیروان شیعی و شیفته‌ی او را در تمامی عصرها و نسل ها سربلند و خرسند کرده است.

برجستگی شخصیت آن حضرت، آنگاه چشم‌گیری خاصی می‌یابد که در سخنان و دیدگاه‌های دیگران تجلی کند که چنین باوری، دست مایه‌ای گران بار در هنگام سخن‌وری درباره اسلام است.
بزرگان، شاعران و صاحب نظران زیادی در مذهب شیعه و دیگر مذاهب آن حضرت را ستایش کرده و ابراز علاقه‌ی شدیدی به ایشان کرده اند.

محمد حسین شهریار در وصف حضرت علی (ع) اینچنین گفته است:
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدارا که سوا فکندی همه سایه‌ی هما را
دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین به علی شناختم به خدا قسم خدا را

در این گزارش برای آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان غیرایرانی درمورد جایگاه و شخصیت گران‌قدر حضرت علی (ع) سری به خوابگاه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) زدیم و در جمع دانشجویان غیرایرانی که از کشورهای مختلفی به ایران آمده بودند حاضر شدیم و با آنها درباره حضرت علی(ع) به گفت‌و‌گو نشستیم.

"نوره" دختری 20ساله و اهل عراق است وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: محل زندگی‌ام در کنار شهر نجف است و هر پنجشنبه به همراه خانواده‌ام به نجف برای زیارت حضرت علی(ع) می‌رفتیم و اکنون من 8 ماه است که برای تحصیل به ایران آمده‌ام و به شدت دلتنگ آن حضرت هستم.

این دانشجوی عرب با اشاره به کتاب امام علی (ع) عنوان می‌کند: کتابی که خطبه‌ها و سخنرانی‌های امام در آن جمع‌آوری شده است، نهج البلاغه نام دارد و من بسیاری از قسمت‌های این کتاب را در اینترنت مطالعه کرده‌ام.

"نوره"می‌افزاید: من به این کتاب علاقه بسیاری دارم و مطالعه قسمت‌هایی از نهج البلاغه باعث شده است تا من حدودی شخصیت و ویژگی‌های حضرت علی(ع) را بشناسم، ایشان کسی است که بسیار با علم و حکمت بوده است.

وی ادامه می‌دهد: من در شخصیت امام علی(ع) شجاعت، نصرت و امر به معروف و نهی از منکر ایشان را بسیار ستایش می‌کنم و در زندگی همواره در حال تلاش هستم تا بتوانم اندکی مانند ایشان باشم.

این دانشجوی عرب با اشاره به جایگاه ویژه حضرت علی(ع) در ایران و عراق اظهار می‌کند: از نظر من کسی که با گذشت این همه سال از شهادتش هنوز مردم دنیا او را می‌شناسند و ستایش می‌کنند، دارای جایگاه بالایی است.

"نوره" با بیان اینکه در مدتی که در ایران بوده است متوجه ارادت خاص مردم ایران به این حضرت شده است اضافه می‌کند: زمانی که مردم ایران از من سوال می‌پرسند که اهل کجایی و من در پاسخ به آنها می‌گویم که اهل عراق هستم به من می‌گویند سلام ما را به امام علی(ع) برسان و التماس دعا و این نشان از یک رابطه عمیق مردم ایران با حضرت علی(ع) دارد.

"نحی" یکی از دانشجویان اهل سنت خوابگاه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین است که 25ساله و اهل سوریه است، وی دارای مدرک کارشناسی در رشته‌ی شیمی است و در حال تلاش است تا بتواند در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران در مقطع ارشد قبول شود.

وی می‌گوید: من تمام اوقات خود را برای درس خواندن صرف می‌کنم و زمان زیادی برای مطالعه کتاب‌های متفرقه ندارم و متاسفانه شناختی نسبت به حضرت علی(ع) ندارم و تنها می‌دانم که پسرعموی پیامبر ماست و اطلاعات زیادی درباره قرآن و امور دینی ندارم.

"زرنوش" یکی دیگر از دانشجویان اهل سنت خوابگاه بین المللی امام خمینی(ره)است که برای تحصیل در رشته ادبیات فارسی از پاکستان به ایران آمده است.

وی درباره عید غدیرخم می‌گوید: پیامبر(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه در مکانی به نام غدیرخم، امام علی(ع) را ولی خود معرفی کرد و حاضران در آنجا که بزرگان قبایل نیز در بیت آنها بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.

این دانشجوی پاکستانی با اشاره به علاقه پیامبر به حضرت علی(ع) عنوان می‌کند: زمانی که پیامبر(ص) برای اولین بار دعوت خود را علنی کردند و به تبلیغ دین اسلام پرداخت علی(ع) اولین نفری بود که دعوت ایشان را پذیرفتند.

"زرنوش" در ادامه می‌گوید: پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بسیار به یکدیگر نزدیک بودند و هنگامی که پیامبر به جنگ می‌رفتند، امانت‌هایی که در دست داشتند به علی(ع) می‌سپردند تا به دست صاحبانش برسانند؛ زیرا علی(ع) بسیار امانت‌دار بودند.

وی ابراز می‌کند: حضرت علی(ع) مردی بسیار دقیق، باهوش، شجاع، راستگو و صبور بود و سخنان بسیار گرانبهایی در نهج‌البلاغه گفته‌اند و ما خیلی به او و فرزندانش احترام می‌گذاریم و حتی بسیاری از نزدیکان ما هرساله برای زیارت به کربلا می‌روند و من نیز امیدوارم امسال بتوانم به زیارت بروم.

این دانشجوی پاکستانی با بیان اینکه خواندن نهج البلاغه دشوار است اما شیرین خاص خود را دارد، اظهار می‌کند: من تنها توانسته‌ام ترجمه آن را بخوانم، اما با وجود سخت بودن آن خواندنش شیرین است و درس‌های زیادی به آدمی می‌آموزد که اگر در زندگی به آنها عمل کند حتما عاقبت بخیر خواهد شد.

"زرنوش" درباره جایگاه حضرت علی(ع) در نگاه مردم کشور پاکستان می‌گوید: مردم کشور من به دلیل علاقه پیامبر(ص) به علی(ع) و مورد اعتماد بودن ایشان و همچنین به دلیل اینکه همسر فاطمه(س) نیز بودند به حضرت علی(ع) خیلی احترام می‌گذارند؛ زیرا اگر مرد ارجمند و ازرشمندی نبود پیامبر هیچ‌گاه پاره تن خود را به همسری ایشان درنمی‌آوردند.

وی درباره خلافت حضرت علی (ع) عنوان می‌کند: بعضی از مردم کشور پاکستان بر این باور هستند که علی(ع) بعد از پیامبر(ص) جانشین ایشان بودند، اما نمی‌دانم قلم روزگار چگونه رغم خورد که کسان دیگری ولی خلیفه آن دوران شدند.

این دانشجویی پاکستانی با اشاره به ارادت خاص مردم ایران به امام علی(ع) می‌گوید: علی (ع) برای مردم کشور من قابل احترام است، اما در ایران علی(ع) یک شخصیت محبوب و بسیار مهمی برای مردم است که در روز ولادت ایشان شاد و در روز وفات ایشان غمگین و سیاه‌پوش هستند.

"زرنوش" می‌افزاید: در طول این 2سالی که در ایران بودم چیزهای عجیبی از ایرانی‌ها می‌دیدم برای مثال هنگامی که می‌خوابیدند و یا از خواب بیدار می‌شدند و یا زمانی که می‌خواستند بایستند "یا علی" می‌گفتند و من از آنها سوال می‌پرسیدم که چرا "یاعلی" می‌گویند.

وی ادامه می‌دهد: ایرانی‌ها در جواب سوال من اینگونه پاسخ می‌دادند که از علی(ع) کمک و یاری می‌خواهند مانند پیامبر(ص) که در جنگ‌هایی که علی(ع) نبودند دعایی می‌خوانند تا ایشان حضور پیدا کنند و پیروز میدان جنگ شوند.

بعد از اینکه با "زرنوش" خداحافظی کردیم و از اتاق او خارج شدیم به سمت خوابگاه دانشجویان کشور چین به راه افتادیم تا کمی با آنها نیز گفت‌وگو کنیم.

"عایشه" اهل چین و مذهب آن اهل سنت است؛ وی یک سال است که در ایران مشغول به تحصیل است.

وی درباره حضرت علی(ع) می‌گوید: حضرت علی(ع) خلیفه چهارم است و با حضرت فاطمه (س) ازدواج کرده و پسرعموی پیامبر بوده است.

این دانشجوی چینی ادامه می‌دهد: من بیشتر اوقات را مشغول به خواندن درس هستم و درباره‌ی چگونه به خلافت رسیدن علی(ع) و کتاب نهج البلاغه اطلاعاتی ندارم ولی قرآن را تا حدودی می‌شناسم.

"سوسن" 25ساله، متاهل و اهل یمن است؛ 2سال است که در ایران اقامت دارد و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت تحصیل می‌کند.

وی دختری زیبا به نام ژولیا دارد و همسرش 7سال است که شیعه شده است، اما او تاکنون فرصت مطالعه برای کتاب‌های دینی نداشته تا بتواند خودش نیز شیعه شود.

این دانشجوی یمنی اظهار می‌کند: از دوران کودکی با علی (ع) آشنا شدم و ایشان را خیلی دوست دارم و برایشان احترام قائل هستم، حضرت علی (ع) دوست صمیمی و یاور همیشگی حضرت محمد(ص) بوده و با دختر پیامبر ازدواج کرده است.

"سوسن" با اشاره به ویژگی‌های حضرت علی (ع) عنوان می‌کند: علی(ع) مردی صادق، امین، باگذشت، سخاوتمند، شجاع و صبور است و با وجود اینکه تاکنون مطالعه چندانی درباره ایشان نداشته‌ام و حتی نهج البلاغه را نخوانده‌ام اما علی (ع) را دوست دارم و به ایشان احترام می‌گذارم.

وی ادامه می‌دهد: همسرم از هنگامی که شیعه شده بارها و بارها از من تقاضا کرده است که درباره زندگی شیعیان مطالعه و تحقیق کنم که متاسفانه من وقت چندانی برای انجام این کار ندارم، اما گاهی اوقات سوالاتی که درباره شیعیان به ذهنم خطور می‌کند از همسرم سوال می‌پرسم و او به آنها پاسخ می‌دهد.

"استغفار" و "مرام" دو دانشجوی دختر دیگری هستند که هم‌اتاقی یکدیگرند و هر دو اهل عراق و در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

"مرام" درباره عید غدیرخم به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: عید غدیر از بزرگترین اعیاد مسلمانان است؛ عید غدیرخم روز اعلام ولایت حضرت علی(ع) و جانشینی ایشان بعد از پیامبر به عنوان امام و ولی مومنان است.

"استغفار" می‌افزاید: حضرت محمد(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه در راه بازگشت از مکه و در محلی به نام غدیر خم جبرئیل وحى آورد که "اى رسول خدا، آن چیزى که از سوى خدا به تو نازل شده به مردم ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى رسالت‏ خدا را ابلاغ نکرده‏‌اى."

"مرام" درباره ویژگی‌های شخصیتی امام علی(ع) اینگونه عنوان می‌کند: علی(ع) همسر دختر پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) و پدر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است و ایشان کسی بود که با همگان با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کرد و شجاع، قوی و صبور بود.

وی اضافه می‌کند: حضرت علی(ع) الگویی برای تمامی مردم جهان است و گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه امیرالمونین در کتابی به نام نهج البلاغه جمع آوری شده است که مطالعه آن می‌تواند در زندگی انسان تاثیرگذار باشد.

"استغفار" با اشاره به دیدگاه مردم ایران نسبت به جایگاه حضرت علی(ع) می‌گوید: مقام امام علی(ع) در ایران بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است و مردم ارادت خاصی نسبت این حضرت دارند به طوری که هرگاه در برخورد با یک ایرانی می‌گویم که اهل عراق هستند التماس دعا می‌گویند.

گفت‌وگو با دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نشان داد که در هر مذهبی که باشی حضرت علی(ع) می‌تواند الگویی کامل باشد و شجاع بودن، صبور بودن، مهربان بودن و قوی بودن آن زبانزد خاص و عام است و کمتر کسی است که این ویژگی‌های خاص امیرالمومنین را نداند و با این امام همام آشنا نباشد.


انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان