۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پرونده عملکرد نامزدها روی میز شورای نگهبان / عبور نامزدها از راهای بی قانون کشور
کد خبر: ۳۱۹۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پرونده عملکرد نامزدها روی میز شورای نگهبان / عبور نامزدها از راهای بی قانون کشور

در کنار تمام این نصیحت و صحبت های مشفقانه ،باید به نکته ای اشاره کرد و آن هم نبود قانونی وزین ، محکم والبته جامع و کامل با قدرت بازدارندگی قابل قبول در قبال چنین حرکات بی موقع یا زود هنگان تبلیغاتی برخی از نامزدهای عجول.

پرونده عملکرد نامزدها روی میز شورای نگهبان / عبور نامزدها از راهای بی قانون کشور
به گزارش صبح قزوین به نقل از تا انتخاب 11، شنبه گذشته کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری در مورد اعلام کاندیداتوری و تبلیغات برخی افراد هشدار داد و افزود قانون در مورد اعلام کاندیداتوری زودهنگام و همچنین تعیین شعارهای انتخاباتی ساکت است و در رابطه با این موارد نیازمند اصلاح قانون هستیم.
در نتیجه با توجه به سخنان اخیرسخنگوی شورای نگهبان ، اقدامات اخیر تقریبا تمامی گروه ها و احزاب، اگرچه قانوناً مشکلی نداشته اما بعضی از نامزد های احتمالی پا را از مصاحبه و تعیین شعار انتخاباتی فراتر گذاشته و رسماً کار تبلیغات را شروع کرده اند .
حتی برخی با سفرهای استانی به گوشه کنار کشور و حتی دایر کردن دفاتر استانی و انتشار روزنامه به استقبال انتخابات رفته اند.
این اقدام کاملا غیر قانونی است و مراجع ذیربط موظف به برخورد با ان هستند.
از نکات بحث برانگیز این روزها آن است که تعدادی از شخصیت هایی که این ایام از تریبون هاو رسانه ها (والبته مخصوصا استفاده تبلیغاتی از صفحه های اول و تیترهای اول روزنامه های محلی و کشوری)می کنند به احتمال زیاد مورد تایید شورای نگهبان نخواهند بود و یا اینکه اصلا شرایط عمومی کاندیداتوری را از جمله :سن و تحصیلات و شرط رجل سیاسی را ندارند برخی به لحاظ ویژگی های اختصاصی شایسته پست ریاست جمهوری نیستند.
به عنوان مثال بعید است شورای نگهبان، چهره های شناخته شده فتنه ۸۸ و یا مرتبطین گروه های انحرافی و الغاتی را تایید صلاحیت کند.
این افراد بدون توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن توانایی تصدی پست ریاست‌جمهوری، مدام از حضور در انتخابات و عدم کناره گیری به نفع شخص یا گروهی سخن می گویند.
از نکات خاص دیگر این دوره از انتخابات ،صحبت و بیان تمامی احزاب و جریانات و افراد مستقل مبنی بر حضور جدی آنها تا پایان راه است و این به معنای آن است که در انتخابات پیش رو بر عکس دوره های پیشین، تاکنون هیچ شخص و هیچ حزبی به نفع کسی کنار نرفته است.
تقریبا تمام گروه های سیاسی مدعی حضور فیزیکی در صحنه انتخابات هستند و هر جا سخن از وحدت و ائتلاف نیز پیش می آید دیگران را به ائتلاف با خود دعوت می کنند.
و اگر بخواهیم بهتربگوییم این عدم اتحاد یا دقیقتر بگویم عدم اعتماد در هر دو جریان شاخص سیاسی کشورمان هم وجود دارد.
در میان اصولگرایان بیش از ۱۰ چهره سیاسی اعلام حضور کرده اند.
برخی از این افراد مستقل به میدان آمده اند برخی رسماً از سوی احزاب وابسته خود معرفی شده اند و برخی نیز اگر چه هنوز به طور رسمی اعلام حضور نکرده اند اما اخبار زیادی مبنی بر درخواست های صنوف مختلف از آنها برای حضور در انتخابات در خبرگزاری ها منتشر می شود.
از گروه اول می توان به ائتلاف ۲+۱ شامل دکتر حداد عادل، دکتر قالیباف و دکتر ولایتی اشاره کرد.
این گروه همچنان بدون عضو جدید کار خود را ادامه داده و در نشست هفته گذشته خود نیز بر تداوم این ائتلاف تا بعد از انتخابات تاکید کردند.
مهم ترین خبر منتشر شده در مورد این ائتلاف تشکیل جبهه جدیدی موسوم به «حامیان مردمی قالیباف» در اغلب استان های کشور است که به گفته قالیباف تمام پتانسیل این تشکیلات در اختیار نامزد نهایی ائتلاف قرار خواهد گرفت.
طی روزهای گذشته منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان و مهندس باهنر نایب رئیس مجلس نیز اعلام کاندیداتوری کرده اند.
دکتر باهنر کاندیدای احتمالی جامعه مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری از ائتلاف ۱+۲ برای پیوستن به ائتلاف جبهه پیروان دعوت کرده و حتی زمزمه هایی نیز از مذاکرات جبهه پیروان با جبهه پایداری به گوش می رسد.
اما در جبهه پایداری هنوز گزینه ای به طور رسمی معرفی نشده است.
هرچند پخش نامه هایی از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، تهران، علم و صنعت، شیراز و اهواز مبنی بر درخواست از دکتر جلیلی و دکتر لنکرانی برای کاندیداتوری در انتخابات نشان دهنده احتمال معرفی شدن یکی از این دو است.
خبرهای رسیده از جلسات جبهه پایداری نیز تایید کننده این موضوع می باشد و احتمالا در آینده ای نزدیک یکی از این دو نفر به عنوان نامزد رسمی جبهه پایداری معرفی شوند.
بسیاری از گروه های اصولگرا در صددند جبهه پایداری را با نامزد مد نظر خود همراه کنند.
در بین چهره شاخص سایر گروهای اصولگرا تنها دکتر حداد عادل است که همگرایی خوبی با هر دو جریان دارد و بنابراین انتظار می رود، جبهه پایداری فقط در صورت کاندیداتوری حداد عادل از گزینه های خود صرف نظر کند.
از گروه های مختلف اصلاح طلب اخبار زیادی به رسانه ها درز نمی کند علت این موضوع را نیز میتوان در فضای سنگین به وجود آمده علیه جریانات ۲خردادی دانست.
شرایطی که پس از فتنه ۸۸ اجازه خودنمایی چندانی به اصلاح طلبان نداده است.
در این بین حزب مردم سالاری ۲۵ اسفند را رسماً برای معرفی مصطفی کواکبیان به عنوان کاندیدای خود اعلام کرده است.
عارف، معاون اول دولت اصلاحات نیز که از ماه ها پیش اعلام حضور کرده است همچنان چهره پر خبر انتخابات ۹۲ است.
عارف که روزنامه بهار را اولین برنامه تبلیغاتی خود قرار داده در مصاحبه با چهره های مختلف اصلاح طلب تلاش می کند، نظر تمام شخصیت های ۲خردادی را جلب کند.
موضوعی که در ظاهر هنوز به آن دست نیافته است.
عارف در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های وابسته به اصولگرایان خود را عامل عدم تحریم انتخابات معرفی کرده و همچنان امیدوار به جلب نظر اصلاح طلبان است.
خاتمی و هاشمی رفسنجانی نیز بیشتر ترجیح می دهند رهبری جریان اصلاح طلب را در اختیار بگیرند و ظاهرا تمایلی به نامزدی ندارند.
این موضوع برای خاتمی جدی تر است چرا که اولاً موقعیت خود را پس فتنه ۸۸ از دست رفته می بیند و ثانیاً می داند به احتمال زیاد در صورت کاندیداتوری رد صلاحیت خواهد شد.
از سایر چهره های اصلی اصلاح طلب خبرهای چندانی منتشر نمی شود.
اما شخصیت هایی مانند کمالی، شریعتمداری، جهانگیری، نجفی و حسن روحانی تاکنون برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده اند.
بعد از ماجراهای سال ۸۸ بسیاری از سیاست مداران اصلاح طلب تصمیم گرفتند با چراغ خاموش در عرصه سیاسی فعالیت کنند.
بنابراین استراتژی انتخاباتی اصلاح طلبان احتمالاً فراتر از موضوعات مطرح شده در رسانه ها و خبرگزاری هاست.
ساحا اصفهانی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان