۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین واکنش جریان‌های داخلی اسرائیل به عذرخواهی نتانیاهو از اردوغان
کد خبر: ۳۰۹۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

واکنش جریان‌های داخلی اسرائیل به عذرخواهی نتانیاهو از اردوغان

جریان‌های داخلی و مقامات رژیم صهیونیستی واکنش‌های متفاوتی نسبت به عذرخواهی نخست‌وزیر اسرائیل از نخست‌وزیر ترکیه داشته‌اند.

واکنش جریان‌های داخلی اسرائیل به عذرخواهی نتانیاهو از اردوغان
به گزارش صبح قزوین به نقل از فارس، خبر عذرخواهی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه بابت حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی ترکیه‌ای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه واکنش‌های متفاوتی در میان مقامات و محافل داخلی اسرائیل داشته است.
روز جمعه (2 فروردین) گزارش شد بنیامین نتانیاهو طی مکالمه‌ای تلفنی با نخست وزیر ترکیه، از وی بابت حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک‌های انسان دوستانه به غزه  عذرخواهی کرده است.
در سال 2010 (خرداد 1389) نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه که راهی غزه بودند حمله کرده و 9 فعال غیرنظامی ترکیه را کشتند.
این کشتی‌های کمک‌رسان را ترکیه در شرایطی به غزه ارسال می‌کرد که اسرائیل این شهر را محاصره کرده بود و محدودیت‌های شدیدی بر آن اعمال می‌کرد.
حصر غزه هم پس از آن صورت می‌گرفت که حماس توانسته بود در سال 2007 در انتخابات مجلس فلسطین پیروز شود.
اولین واکنش به عذرخواهی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اردوغان را «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق اسرائیل داشت که این اقدام را اشتباهی بزرگ دانست که شأن اسرائیل را زیر سؤال می‌برد.
وی با اشاره به خودداری «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه از عذرخواهی در مورد سخنان ضد صهیونیستی خود افزود: عذرخواهی اسرائیل در چنین وضعیتی جایگاه و شأن اسرائیل را در منطقه و جهان خدشه‌دار می‌کند.
«تزیپی لیونی» وزیر دادگستری اسرائیل، اما این اقدام نتانیاهو را ستود و ابراز امیدواری کرد این اقدام بتواند به عادی سازی روابط تل‌آویو با سایر کشورهای منطقه هم کمک کند.
«لیونی» اهمیت رابطه با ترکیه را به خصوص با توجه به نزدیک بودن دیدگاه رژیم صهیونیستی با آمریکا و ترکیه در مسئله سوریه حائز اهمیت دانست.
وی گفت: «در این زمان، به ویژه با توجه به آنچه اکنون در سوریه جریان دارد بین اسرائیل، ترکیه و آمریکا منافع امنیتی متقابلی وجود دارد.
» به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، «لیونی» و «موشه یعلون» وزرایی از کابینه نتانیاهو بوده‌اند که او خبر عذرخواهی از اردوغان را از پیش به آنها اعلام کرده بود.
«یعیر لاپید»، وزیر دارایی و «نفتالی بنت»، وزیر اقتصاد و تجارت دو وزیری بوده‌اند که نتانیاهو به آنها درباره احتمال این عذرخواهی چیزی نگفته بود، زیرا، طبق نوشته روزنامه هاآرتص، نتانیاهو بیم داشته آنها این خبر را به بیرون درز دهند.
«لاپید» و «بنت» اکنون وزرایی از کابینه نتانیاهو هستند که تا کنون واکنشی به خبر عذرخواهی نتانیاهو نداشته‌اند.
«یونی چت‌بان» که به «بنت» نزدیک است و در عملیات اخیر ارتش اسرائیل شرکت داشت توافق با ترکیه را سرزنش کرده است.
«چت‌بان» گفت: «عذرخواهی از ترکها مثل خنجر زدن به پشت سربازان و افسران ارتش اسرائیل است.
» وی افزود: «این اقدام، رویه بدی بنا می‌نهد که گروه‌های ضدصهیونیستی را به ادامه تلاش برای مشروعیت‌زدایی از اسرائیل ترغیب می‌کند.
» «حنین زعبی» که خود از جمله سرنشینان کشتی ترکیه‌ای مرمره بود که مورد حمله نیروهای اسرائیل قرار گرفت با نگاهی متفاوت، مخالفتش را با این اقدام ابراز کرده است.
«زعبی» گفت: «این اقدام این پیام را انتقال می‌دهد که رژیم اسرائیل مجبور نیست برای جنایاتی نظیر آنچه در کشتی مرمره مرتکب شد هزینه‌ای بپردازد.
» «سیلوان شالوم» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای خود را در لیست موافقان این اقدام قرار داده است.
وی خرسندی خود را از توافق با ترکیه ابراز کرده و گفته است از اینکه اسرائیل مجبور نیست حصر غزه را بشکند، «احساس رضایت می‌کند.
» انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان