۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین به یاد مرد بناهای ماندگار ایران "هوشنگ سیحون"
کد خبر: ۳۰۵۴۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به مناسبت در گذشت هوشنگ سیحون

به یاد مرد بناهای ماندگار ایران "هوشنگ سیحون"

هوشنگ سیحون، طراح آرامگاه های خیام، فردوسی، بوعلی سینا، کمال الملک و نادر شاه افشار در بامداد دوشنبه، پنجم خردادماه، چشم از جهان فروبست.

به یاد مرد بناهای ماندگار ایران "هوشنگ سیحون"
صبح قزوین؛ هوشنگ سیحون در اول اردیبهشت ماه سال 1299 در تهران و در خانواده ای که با موسیقی عجین بودند چشم به جهان گشود، پدربزرگ وی میرزا عبدالله فراهانی از پیشگامان موسیقی سنتی و معروف به پدر موسیقی سنتی ایران بود.
مادرش، از نوازندگان تار و سه‌تار و نیز دایی او مرحوم احمد عبادی، استاد بزرگ سه‌تار بود.
وی در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل می پردازد و به دلیل نبوغی که داشت از همان ابتدا مورد توجه بود و به دعوت رئیس وقت اداره باستان شناسی ایران، " آندره گدار" برای ادامه تحصیل به دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس "بوزار" می رود و در آنجا حدود ۳ سال تحت تعلیم اوتلو زاوارونی به تکمیل دانش معماری خود می‌پردازد و در سن 29 سالگی به درجه دکترای هنر می‌رسد.
سیحون در اوج جوانی یعنی در سن 23 سالگی نخستین اثر معماری خود که بنای یادبودی بر آرامگاه بوعلی سینا بود را طراحی می‌کند.
او استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و یک دوره ریاست این دانشکده را عهده داشت.
url اوهمچنین عضو شورای ملی باستان‌شناسی، شورای عالی شهرسازی، شورای مرکزی تمام دانشگاههای ایران و کمیته بین‌المللی ایکوموس (Icomos، وابسته به یونسکو در پیش ازانقلاب) بوده و به مدت ۱۵ سال مسؤولیت مرمت بناهای تاریخی ایران را برعهده داشته است.
دستان هنرمند هوشنگ سیحون در نقاشی نیز هنرنمایی می کردند.
وی از مناظر و روستاهای ایران نقاشی می کرد.
یکی از شاهکارهای او نقاشی " کلاف های خطی " است که در آن از خطوط موازی و پر پیچ و تابی استفاده کرده که همدیگر را قطع نمی‌کنند.
04 آثار نقاشی وی در نمایشگاهی در دانشگاه ماساچوست در سال ۱۹۷۲ در کنار آثار هنرمندانی چون پیکاسو و سالوادور دالی به نمایش درآمد.
دانشگاه‌هایی مثل MIT، هاروارد، واشنگتن و برکلی مجموعه‌ای از نقاشی‌های او را گردآوری کرده و نگهداری می‌کنند.
سیحون طراح آرامگاه های بزرگانی چون خیام، کمال الملک، بوعلی سینا، نادرشاه افشار، کلنل محمدتقی خان پسیان و ده‌ها مقبره و آرامگاه دیگر بوده است.
وی طراحی بنای «موزه توس» در سال ۱۳۴۷ و همچنین ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه و طراحی ساختمان‌های سازمان نقشه برداری کل کشور، کارخانه نخ ریسی کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدی، مجتمع آموزشی یاغچی آباد، سینما آسیا، سینما سانترال، کارخانه کانادادرای (زمزم فعلی) در تهران و اهواز، کارخانه یخ سازی کورس اخوان و حدود ۱۵۰ پروژه مسکونی خصوصی را بر عهده داشته است.
10 سیحون برای طراحی در معماری از تمام ویژگی های فرهنگی و فلسفی و معانی عمیق عرفانی و حتی ویژگی های شخصیتی فردی که برایش آرمگاه طراحی می نمود استفاده می کرد و طرح بنایی بی نظیر را می ساخت.
او طرح آرامگاه حکیم عمر خیام را مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیام، پایه‌گذاری و طراحی کرد.
وی در کتاب «نگاهی به ایران» درخصوص بنای آرامگاه نادر شاه افشار می‌نویسد: "مادهٔ اصلی ساختمان از سنگ خارای منطقه کوهسنگی مشهد، مشهور به سنگ هرکاره است.
این سنگ یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌هایِی است که در ایران وجود دارد .
.
.
او دلیل این انتخاب را اشاره به صلابت و عظمت نادر شاه افشار می‌داند و در ادامه می‌نویسد: .
.
.
شکل کلی مقبرهٔ نادر به شکل شش ضلعی متناسبی است که شکلِ سیاه چادرهایی را تداعی می‌کند؛ دلیل این امر همین نکته‌است که نادر به جای کاخ، در زیر چادر زندگی می‌کرد.
" Naderafshartomb انتهای پیام/8002/ح  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان