۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تکثر کاندیداها موجب ایجاد هرج و مرج تبلیغاتی می‌شود
کد خبر: ۲۸۸۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

هاشم‌زاده هریسی:

تکثر کاندیداها موجب ایجاد هرج و مرج تبلیغاتی می‌شود

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از نکات منفی تکثر کاندیداها این است که موجب تقسیم‌شدن آراء مردم می‌شود و در نتیجه رییس‌جمهور با حداقل آرا سر کار می‌آید که این نکته مطلوب نیست.

تکثر کاندیداها موجب ایجاد هرج و مرج تبلیغاتی می‌شود
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا، آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی اظهار کرد: تکثر و تعدد کاندیداها از یک جهت مثبت و مفید و از جهت دیگر منفی است، اما در مجموع باید صلاح کشور را در نظر گرفت.
  وی با بیان اینکه «تنوع و تعدد کاندیداها نشان از آزادی افراد جامعه است»، تصریح کرد: هرکس حق دارد کاندیدا شود و خود را در جهت خدمتگذاری به مردم در معرض افکار عمومی قرار دهد و مردم نیز آزاد هستند به هرکسی که اصلح دانستند و با مذاق و سلیقه آنها سازگار بود، رای دهند.
  هاشم‌زاده هریسی اضافه کرد: تعدد کاندیداها موجب افزایش مشارکت می‌شود اما از طرف دیگر این موضوع موجب تقسیم شدن آرا خواهد شد و سبب می‌شود رییس‌جمهوری سر کار بیاید که با حداقل آرا پیروز شده است و این نکته مطلوبی نیست.
  وی با بیان اینکه «تعدد و تکثر کاندیداها موجب ایجاد هرج و مرج تبلیغاتی می‌شود»، افزود: این موضوع سبب گیج شدن و سرگردانی مردم خواهد شد.
از دیگر نکات منفی تعدد کاندیداها، قومیتی شدن انتخابات است.
  این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انیکه «کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید حداقلی از شرایط را داشته باشد»، توضیح داد: افرادی که وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند باید مصالح کشور و نظام را بدانند و توانایی مدیریت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی جامعه را داشته باشند، چراکه حل کردن مشکلات فعلی جامعه کار هر کسی نیست، پس باید افرادی بیایند که بتوانند نظرات سلایق و افکار مختلف و همه جناح‌های درون انقلاب را جمع کنند و در جهت مصلاح کشور از آن بهره بگیرند که با این وجود عده معدودی خواهند توانست به میدان بیایند و این نوعی کنترل و محدودیت طبیعی است که معقول و کم‌دردسر، کم هزینه‌، شرعی، حقوقی، قانونی و منطقی خواهد بود.
  هریسی با بیان اینکه «از نظر حقوقی و قانونی هر شخصیت سیاسی مذهبی که صلاحیت‌های لازم را دارد می‌تواند کاندیدا شود»، گفت: توانستن کافی نیست و نمی‌توان گفت هر کاری که حق داریم، لازم است و باید انجام دهیم.
چون این امر واجب شرعی به حساب نمی‌آید، نباید چنین شود که بگویم چون حق داریم می‌آییم چراکه در این صورت روال از شیرازه خارج می‌شود.
  وی با بیان اینکه «احزاب نهادینه شده، دارای اساسنامه و شناخته شده در کشور وجود ندارند»، اظهارکرد: در شرایطی فعلی دارای جناح‌بندی بی‌در و پیکر هستیم که هر جناح حاکم باشد، افراد خود را مطلق به آن معرفی می‌کنند و در واقع نوعی سرگردانی وجود دارد.
  این عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این جناح‌بندی‌ها بی‌در و پیکر و بر اساس ادعا است و البته افرادی هستند که درست یا نادرست در این عقیده،‌ سیاست و جناح صادقانه و ثابت و بر اساس اعتقادشان باقی می‌مانند اما اکثر افراد سرگردان هستند و بر اساس اعتقاد کامل اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیستند بلکه سوار موج می‌شوند و اهل تملق و چاپلوسی هستند.
با وجود اینکه افراد حاضر در جناح‌بندی‌ها در روزهایی که شعار می‌دهند همراه هم هستند، اما وقتی پای منافع به میان می‌آید منفرد می‌شوند و از اصول تبعیت نمی‌کنند چون اعتقاد،‌ ثبات و عضویت آنها در یک جناح محکم و راسخ نیست بلکه بر اساس مصالح و منافع شخصی تغییر می‌کند.
  هاشم‌زاده هریسی خاطرنشان کرد: در نهایت مردم هستند که باید جلو بیایند و تکلیف را روشن کنند و به افراد تکرو و حرف‌ناشنو که می‌دانند نمی‌توانند مملکت را اداره کنند اما جلو می‌آیند، رای ندهند تا دیگر این مسائل تکرار نشود؛ به دلیلی تجربه مشابه، امروز این طمع در دیگران ایجاد شده است پس مردم هستند که باید افراد را سرجای خودشان بنشانند.
  انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان