۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بخوانید و مجذوب شوید!!
کد خبر: ۲۸۲۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

توجه! توجه!!!

بخوانید و مجذوب شوید!!

استان همدان یکی از استان های باستانی ما است که جاذبه های گردگشکری آن قابل توجه است.

بخوانید و مجذوب شوید!!

تصویری از میدان میشان در کوه الوند

شهر همدان در دره‌ها و دامنه‌های شمالی کوهستان الوند واقع شده‌است.
مرتفع‌ترین قله
این کوهستان، قله کوه الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریاست که این قله بین تویسرکان و همدان و در ۱۸ کیلومتری شهر همدان واقع شده‌است.

از گردنه‌های معروف این کوه از گردنه زاغه بین همدان و ملایر، گردنه اسدآباد بین همدان و کرمانشاه و گردنه همه‌کسی بین همدان و سنندج می‌توان نام برد.

به غیر از کوه الوند، بین این شهر و شهرستان زنجان کوه‌های کم‌ارتفاعی وجود دارند که عبارتند از: کوه چنگ الماس، کوه ارمنی و کوه قره‌داغ.

در شرق همدان کوه وفس و در شمال شرقی همدان سلسله جبال خرقان که خط‌الراس آن حد طبیعی بین همدان و قزوین است، قرار گرفته‌است.

از دوره پس از اسلام نیز در نقاط مختلف شهر یادمان‌های متعددی برجای مانده که اهم آن‌ها عبارتند از: بقعه خضر مربوط به قرن پنجم، بنای بسیار زیبا و ارزشمند گنبد علویان، آرامگاه استر و مردخای و برج قربان از دوره سلجوقی، پل آبشینه از دوره صفوی و مسجد جامع همدان، بازار همدان و میدان امام همدان از ابنیه مهم بعداز دوره صفوی است.
 
گنبد علویان یکی از یادمان‌های دوره سلجوقیان

آرامگاه باباطاهر

شیر سنگی

آرامگاه بوعلی سینا

برج قربان

موزه‌های همدان:

موزه‌های تاریخ طبیعی همدان، هگمتانه، بوعلی‌سینا، دفاع مقدس، ‏موزه سفال، نظری، حمام قلعه، مفاخر و مشاهیر همدان و صنایع دستی همدان موزه‌های شهر همدان هستند.

 

 

چشم‌اندازهای طبیعی:

همدان دارای گردشگاه‌ها و مناظر بسیار زیبایی‌است.

  • دره مرادبیگ در جنوب شهر، پیرامون قریه‌ای به همین نام قرار دارد.
    دامنه‌ها و باغ‌های آنجا معروف می‌باشد.
  • دره عباس‌آباد در ۱ کیلومتری شهر است.
    این دره
    فرحناک دارای آب و هوای مطبوع و دلپذیری‌است.
  • دره گنج‌نامه در ۵ کیلومتری شهر است چون نسبت به شهر در موقعیت مرتفع‌تری قرار دارد، چندین آبشار طبیعی در پیرامون آن روان است.
    کتیبه‌های گنج‌نامه، آبشار گنج‌نامه، و همچنین آتشکده بهرام در این دره واقع شده‌است.
  • دره امامزاده کوه این دره حدود ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر همدان قرار گرفته‌است.
    زیارتگاه
    امامزاده کوه که بقعه آن شامل دو بنای آجری نسبتاً کوتاه با گنبد مرتفع شلجمی شکل بوده و ظاهراً از آثار دوره ایلخانی [قرن هشتم هجری) است.
  • سد اکباتان در ۱۱ کیلومتری جاده همدان به ملایر و در دره‌ای سرسبز قرار دارد.
    کوه‌های اطراف و رودخانه 
    پایین دست سد بطورکلی جنگل‌کاری شده‌است.
  •  در محدوده این سد در حدود ۴۰ گونه گیاه بومی می‌روید، از جمله انواع گون‌ها، شیرین بیان، بومادران و آلاله همچنین در حوضچه سد اکباتان انواع ماهی‌ها پرورش داده می‌شود.
    سد اکباتان محل فرود برخی از پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت نیز می‌باشد.

 

 تله‌کابین گنجنامه 

مجموعه تله‌کابین گنج‌نامه

اجرای طرح احداث تله‌کابین گنج‌نامه از سال ۱۳۷۸ آغاز و چندین‌بار با بحث‌ها و چالش‌های زیاد از سوی مخالفان متوقف شده، و بار دیگر از سوی سایر سازمان‌ها به جریان افتاده‌است.

 ساخت این پروژه دارای سه فاز است که در سال ۱۳۹۰ فاز اول و دوم آن به مرحله بهره‌برداری رسیده‌است.

این تله‌کابین در انتهای دره عباس‌آباد در ۵ کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه‌های گنج‌نامه واقع شده‌است.
طول خط این تله‌کابین ۱۶۸۰ متر و اختلاف ارتفاع آن ۸۰۰ متر است، دارای ۱۷ پایه و ۵۰ عدد کابین در فاز نخست است.

 این تله‌کابین به سمت منطقهٔ میدان میشان یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد.

در خرداد سال ۱۳۸۸ برخی از برنامه‌های فاز سوم شرکت تله‌کابین گنج‌نامه، احداث سالن بولینگ، ایجاد آبشار مصنوعی برای مسابقات یخ‌نوردی، ایجاد مجموعه ورزشی تعادل هوایی، ایجاد دو پیست اسکی در میدان میشان و همچنین ایجاد خط تله‌سی‌یژ در کنار این پیست، پیست مخصوص برای دوچرخه‌سواران، ایجاد صخره‌ای مصنوعی برای ورزشکاران صخره‌نورد، ایجاد دو باند هلی‌کوپتر در مبدأ و مقصد تله‌کابین، احداث یک مجموعه شامل رستوران، کافی شاپ، هتل سه طبقه در میدان میشان اعلام شده‌است.

 

نگرانی از اثرات زیست محیطی تله‌کابین گنجنامه

هواداران محیط‌زیست عنوان می‌کنند که این تله‌کابین عاملی خواهد شد تا راه بسیاری از افراد غیر کوهنورد که علاقه‌ای به طبیعت و محیط اطرافشان ندارند را نیز به طبیعت بکر الوند بازکند و باعث شود که انبوهی زباله را با خود به دامن این طبیعت بیاورند.

 همین امر موجب می‌شود تا بسیاری از گونه‌های گیاهی به‌دلیل تخریب بستر رودها از بین برود.

این ایرادات در حالی است که، هنگامی که تنها کوهنوردان حرفه‌ای به این منطقه رفت ‌وآمد داشتند، در یک روز بیش از یک تن زباله در این کوه تلنبار می‌شده‌است.

 با در نظر گرفتن اینکه احداث این تله‌کابین باعث جابه‌جایی سالانه هزاران نفر گردشگر خواهد شد، مسئولان موردنظر لازم است اقدامات جدی‌تری درباره دفع زباله انجام دهند، تا این دامنه‌های سبز و بکر کمتر مورد آسیب قرار گیرند.

این پایان ایرادات گرفته‌شده از سوی این کارشناسان نیست، آن‌ها حتی معتقدند که با توجه به ضعف مدیریت مسئولان گردشگری بعید نیست در آینده‌ای نزدیک به بهانه توسعه بیشتر فضاهای گردشگری، مانند پیست اسکی و سایر ورزش‌های زمستانی، مسئولان بیش از پیش با طرح‌های خود به‌سوی دامنه‌های الوند رفته و تمام زیبایی‌های آن را از بین ببرند.

 

مکان‌ها و آثار باستانی مذهبی 

امامزاده عبدالله در شب

در همدان تعدادی مساجد قدیمی و با قدمت بیش از چند صد سال بر جای مانده‌است که مسجد جامع همدان، مسجد میرزا تقی و مسجد میرزا تقی از شهرت بیشتری برخوردار هستند.

همدان در ردیف نخستین شهرهایی است که علویان از طبرستان به آنجا هجرت کرده و در آن زندگی کردند.

 شهر همدان قرن‌ها، یعنی از ورود ابوالقاسم بطحایی علوی تا حملهٔ مغول یکی از پایگاه‌های بزرگ علویان بوده‌است.

به همین سبب قبرهای برخی از فرزندان و نوادگان ائمه‌اطهار(علیه السلام) که در همدان منزل نمودند، هم اکنون به صورت امامزاده و زیارتگاه در شهر برجای مانده‌است که از جمله می‌توان به امامزاده عبدالله، امامزاده کوه، امامزاده حسین، امامزاده اهل ابن علی، امامزاده اسماعیل امامزاده هادی، امامزاده یحیی، امامزاده عیسی‌بن‌احمد و امامزاده خضر اشاره کرد.

سقاخانه  حضرت ابوالفضل، سقاخانه آقاجانی‌بیگ سقاخانه‌های معروف همدان هستند.

 

مراکز اقامتی

از هتل‌های شهر همدان می‌توان از: هتل پارسیان آزادی (بلوار ارم)، هتل بوعلی (خیابان بوعلی)، هتل باباطاهر (میدان باباطاهر)، هتل یاس (میدان امام همدان)، هتل هگمتانه (بلوار شهید رجایی)، هتل مرمر (چهارراه شریعتی)، هتل آریان (خیابان تختی)، هتل پارسیان ارم (بلوار ارم) و هتل آپارتمان خاتم (میدان فلسطین) نام برد.

ره‌آوردها

ظرف‌های سفالین هنرمندان لالجین یکی از محبوب‌ترین ره‌آورده‌های همدان است، هر چند که مرکز سفال استان همدان در لالجین است، اما در حاشیه میدان باباطاهر نیز سفال عرضه می‌شود، و می‌توان سفال سوغاتی را از این مراکز فروش نیز تهیه کرد.

انگشت‌پیچ، سیر، انگور، آلو، آلبالو، شیره انگور، قیسی، مویز، کشمش تیزابی، لواشک، تخمه آفتابگردان، کماج، حلوازرده، گردو، باسلق، شیرمال، خیارشور، گیاهان دارویی، عسل، گیوه، فرش و چرم

 

سوغاتی‌های خوراکی همدان

کماج

انگشت‌پیچ

شیرمال

 

حلوا زرده

جاذبه هاي توریستی همدان:

آرامگاه بوعلي

طرح ونقشه گنبد آرامگاه با توجه به سبك معماري قرني كه حكيم در آن مي زيسته واز روي قديمي ترين بناي تاريخ در عصر اسلام در ايران يعني بناي معظم گنبد قابوس كه يكي از شاهكارهاي معماري به شمار مي رود، اقتباس شده است .

اما به جاي ده ترك در اينجا دوازده ترك منظور شده وبيانگر دوازده رشته علوم ودانش هاي عصر ابن سينا ست كه اين دانشمند بزرگ در آنها تبحر داشته است.

آرامگاه باباطاهر

بناي اصلي آرامگاه بابا طاهر در مربعي به ابعاد 10در 10 است كه از مجموعه منشورهايي تشكيل شده كه داراي مدخل هاي ورودي ومنفذهاي نوراست و با كلاف هاي بتوني داخلي استحكام ودوام آن كاملاً تامين شده است .

پي سازي آن از سنگ وآهك وداراي عايق كاري است واستخوان بندي آن از آجر و كلاف كشي هاي بتوني در گردشهاي منشورهاست .

برج قربان

اين بناي تاريخي در محله زندي ها و در نزديكي دبيرستان ابن سينا قرارگرفته و از قرار معلوم مدفن شيخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء وجمعي از امراء‌ سلجوقي است كه در قرن هفتم وهشتم هجري به طرز ساده وبي پيرايه اي ساخته شده است.

 بنا از يك برج دوازده ضلعي آجري با گنبدي هرمي شكل دوازده ترك آجري تشكيل شده است

 

گنبد علويان

اين بنا از لحاظ هنر گچبري وآجركاري از آثار ارزشمند وكم نظير سده هاي مياني دوره اسلامي (قرن 6و7) وهيئت ظاهري آن شبيه گنبد سرخ مراغه كه داراي تاريخ ساخت " 542 هجري قمري " است ونيز ابعاد داخلي (8در 8متر) وتزئينات غني ومتراكم ودرعين حال رمزآلود وچشم نواز درون بنا در مقام قياس مشابه " گنبد حيدريه" قزوين است كه از ابنيه ساخته شده ودر اوايل قرن 6هجري قمري محسوب مي گردد.

بقعه استر ومرد خاي

از جمله يادمان هاي مذهبي بجاي مانده از قوم كليمي درهمدان بقعه آرامگاه استر ومردخاي مي باشد.

اين مكان همه ساله پذيراي زائرين كليمي وبازديد كنندگان زيادي از نقاط مختلف ايران وجهان است وزائرين كليمي در ايامي ويژه مراسم مذهبي خويش را در اين مكان اجرا مي كنند.

 

 

مجتمع تفريحي استخر عباس آباد

استخر عباس آباد بر فراز تپه عباس آباد، انتهاي خيابان مهديه و مشرف به ميدان قائم قرار دارد که امروزه تفرجگاهي براي عموم مردم و مسافران و گردشگران است.

 تاسيسات تفريحي، اسکان موقت، رستوران شيشه اي روي آب، زمين اسکيت، آبشار و آبنما و مسجد و همچنين چشم انداز زيباي مشرف به شهر همدان، از مهمترين ويژگي هاي اين تفرجگاه است.

استخر عباس آباد بر فراز تپه عباس آباد، انتهاي خيابان مهديه و مشرف به ميدان قائم قرار دارد که امروزه تفرجگاهي براي عموم مردم و مسافران و گردشگران است.
تاسيسات تفريحي، اسکان موقت، رستوران شيشه اي روي آب، زمين اسکيت، آبشار و
آبنما و مسجد و همچنين چشم انداز زيباي مشرف به شهر همدان، از مهمترين ويژگي هاي اين تفرجگاه است.

آبشار گنجنامه

اين آبشار در کنار کتيبه هاي گنج نامه باعث ايجاد فضايي با طراوت براي گردشگران شده است و در پنج کيلومتري جنوب غربي همدان در انتهاي دره سرسبز و مصفاي عباس آباد قرار گرفته است.

 

قله هاي كوهستان الوند

رشته كوه الوند،يكي از ويژگيهاي طبيعي وجذاب استان همدان مي باشد،كه در جنوب شهر همدان وشمال شهر تويسركان قرارگرفته است.

الوند،بلندترين قله آن ،با ارتفاع 3574 متر از سطح دريا، حدطبيعي بين اين دوشهر مي باشد.
جهت اين كوهستان از
شمال غربي به جنوب شرقي كشيده شده واستان همدان را به دو نيمه شمالي وجنوبي تقسيم مي كند.

اين كوهستان ،با دره هاي وعميق وسرسبز، چشمه سارها ،چمن زارها ،قله ها وپوشش گياهي و.
.
.
ميعاد گاه هزاران انسان شيفته طبيعت مي باشد
.

 

مسجد جامع همدان

مسجد جامع همدان به فاصله كمي از ميدان مركزي شهر به قسمت غربي خيابان اكباتان ودر محدوده راسته بازار هاي شهر قراردارد.

 اين مسجد از بناهاي دوره قاجاريه است وتاريخ شروع ساخت آن در قطار بندي جلوي ايوان بزرگ سال 1253 است.

 مسجد داراي چند در ورودي مي باشد كه عبارتنداز :ورودي نوساز خيابان اكباتان ، ورودي قديمي با دالان هشتي مقرنس كاري شده ودر ضلع غربي صحن بناي مسجد داراي پلان مربع مستطيل شكل وچهار ايواني مرتفع با رسمي بندي جلوي آن از آجر وكاشي معلقي ساده است كه با كاشي لبه فيروزه رنگ نام الله به همراه نام پنچ تن نوشته شده است .
شبستان
اصلي مسجد داراي 55ستون 5در 11 رديف مي باشد

گنبد آجري بزرگ مسجد كه برروي اين شبستان زده شده است ودر قسمت زير حاشيه داراي كتيبه هايي از خشت كاشي زرد است كه سوره جمعه وآيه (( انما يعمر مساجد الله وآيه من المتهدين وآيه الكرسي)) به خط ثلث برآن نوشته شده است .
اين بنا در
تاريخ 26/3/1375 به شماره 1733 به ثبت فهرست آثار تاريخي رسيده است .

نویسنده: فاطمه بیگ محمدلو

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان