۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین بیکاری و فقر اقتصادی، کابوس تکان‌دهنده جوانان امروز
کد خبر: ۲۸۲۶۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گزارش/

بیکاری و فقر اقتصادی، کابوس تکان‌دهنده جوانان امروز

بیکاری جوانان امروزه به معضل مهم بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده‌است.

بیکاری و فقر اقتصادی، کابوس تکان‌دهنده جوانان امروز

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بر اساس گزارشات تازه مرکز آمار اما نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در فصل پاییز ۹۲، ۲۴٫۳ درصد است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱٫۵ درصد کاهش و نسبت به فصل قبل ۰٫۴ درصد افزایش یافته است.
گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله، ۲۱٫۶ درصد است که این شاخص هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱٫۴ درصد کاهش و نسبت به فصل قبل، نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش صبح قزوین، میزان بیکاری در ایران نزدیک به یک چهارم است.
حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران زیر ۳۵ سال سن دارند.
نرخ بیکاری در استان‌های مختلف ایران متفاوت است اما اغلب نرخ بی‌کاری در استان‌های مرزنشین از دیگر نقاط ایران بالاتر است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، در سال ۱۳۸۹، ۲۲٫۵ درصد از خانواده‌های ایران بدون فرد شاغل، ۵۵٫۴ درصد دارای ۱ فرد شاغل، ۲٫۱۷ درصد دو فرد شاغل و ۴٫۹ درصد دارای ۲ و بیشتر فرد شاغل بوده‌اند.
در عین حال در سال ۱۳۹۰، ۸۰۰٬۰۰۰ فرصت شغلی از دست رفته که معادل ۱۸ میلیارد دلار تولید بوده‌است.

همچنین این گزارش می‌افزاید؛ نتایج آمارگیری نیروی کار کشور در پاییز ۹۲ نشان می‌دهد که در این فصل استان گلستان که در تابستان۹۲، بیکاری ۶ درصدی و در پاییز ۹۱ بیکاری ۸٫۶ درصدی را ثبت کرده بود با نرخ بیکاری ۴درصدی کمترین بیکاری را به خود اختصاص داد البته این استان  و استان لرستان با ۱۸٫۹ درصد بیشترین بیکار را در خود جای داده است.

7428

از سوی دیگر استان تهران در پاییز ۹۲ نرخ بیکاری ۱۰٫۱ درصدی را تجربه کرده که نزدیک به متوسط کشوری است و نسبت به تابستان امسال یک درصد کاهش و نسبت به پاییز سال قبل، ۰٫۶ درصد افزایش یافته است.
ضمن اینکه نرخ بیکاری در ۱۳ استان تک رقمی و در مابقی ۱۸ استان کشور بالای ۱۰ درصد و دورقمی بوده است.

 این اعداد نشان دهنده وجود بحران بیکاری جوانان در ایران است که هر چه زودتر باید مدیریت شود.

بیکاری جوانان در کشورهای توسعه یافته

در کشورهای پیشرفته بیش از ۶۰ درصد فرصت های شغلی در حوزه خدمات ایجاد شده اند.
بیکاری جوانان امروزه به معضل مهم بسیاری از کشورها، مخصوصا کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده‌است.

این گزارش می افزاید؛ یکی از تاثیرات منفی بحران مالی سال ۲۰۰۸، از دست دادن شغل برای تعداد زیادی از جوانان واجد شرایط در کشورهای توسعه یافته می‌باشد.
این امر به یکی از بزرگترین نگرانی‌های دولتمردان این کشورها تبدیل شده‌ و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده‌است.
جوانان کشورهای اروپایی برای ورود به اقتصاد بسیار تلاش می‌کنند، اما هنوز عده زیادی از آن‌ها نتوانسته‌اند موفقیت چشم‌گیری را به‌دست آورند.

یکی از نگرانی‌های اجتماعی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود.
جوانان با سن ۲۴ سال و پایین‌تر، برخلاف بیکاری جوانان بقیه جمعیت، در فعالیت‌های خود تا حد زیادی ناهمگون عمل می‌کنند.
در حالی که برخی در حال تحصیل هستند، برخی از آن‌ها مشغول فعالیت در کارهای تمام وقت و برخی از آن‌ها در ترکیبی از هردو فعالیت دارند.
برخی از جوانان در حال گذراندن دوره‌های کارآموزی هستند و برخی دیگر تجارت خود را آغاز کرده‌اند و گروه دیگری مشغول هیچ یک از این‌ها نیستند.

براساس تحقیقات در منطقه اروپا، به طور متوسط از هر ۴ نفر ۱ نفر از بیکاری رنج می‌برد.
براساس تحلیل آخرین آمارهای اداره آمار اتحادیه اروپا و سازمان بین‌المللی کار، بیکاری جوانان در اروپا در سال ۲۰۱۳ به بالاترین میزان در جهان رسیده است.
در ادامه گزارش می‌توانید بدترین کشورهای اروپایی برای جوانان را مشاهده کنید.
لازم است این نکته را در نظر داشته‌باشید که نرخ بیکاری جوانان در کشورهای سالم مانند آلمان، ژاپن، نروژ، اتریش حدود ۷ تا ۹ درصد است.
۱.
یونان-۵۹ درصد این کشور بارها حداقل دستمزد ماهانه برای افراد زیر ۲۵ سال را در طول دوران بحران (حدود ۳۲ درصد) کاهش داده‌است.
این نشان می‌دهد که چگونه علی‌الرغم تلاش جوانان برای ورود به محیط کار، محیط بسیار ناخوشایند مانند مانع عمل کرده‌است.

براساس آمار اروپا، تا پایان سال گذشته ۵۹ درصد جوانان این کشور از بیکاری رنج می‌بردند ، اما برخی از منابع میزان این بیکاری را بیش از ۶۵ درصد اعلام کرده‌اند که این آمار می‌تواند برای این کشور فاجعه‌آمیز باشد.
امروزه بعد از گذشت شش سال از بحران، یونان همچنان با مخالفت‌های شدید مردم در مسائل کاهش دستمزد، اخراج عده زیادی از مردم، برنامه‌های اجتماعی کمتر مواجه است و دولت این کشور سعی دارد تا بدهی بیش از ۱۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را پرداخت کند.

بنابراین، این کشور اولین کشوری است که در طول بحران در سال ۲۰۱۳ از کشور "توسعه‌یافته" به کشور"در حال ظهور" تنزل پیدا کرد.

۲.
اسپانیا-۵۵.
۷
درصد در سال گذشته، نرخ بیکاری جوانان اسپانیا تقریبا سه برابر میزان ۵ سال قبل و قبل از بحران مسکن رسیده‌است.
بیکاری جوانان این کشور در پایان سال گذشته ۳ نقطه کاهش پیدا کرده‌است که بسیاری از آن‌ها به شغل‌های موقت ایجاد شده در طول تعطیلات فصلی نسبت داده‌شده‌ و این رشد کاذب اعلام شده‌است.

499201

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد اسپانیا در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال‌های قبل رشد داشته‌باشد، اما از نظر اقتصاددان‌ها بعید است که وضعیت نیروی کار این کشور بهبود یابد.

۳.
کرواسی-۴۹.
۹
درصد بنا به گزارش اتحادیه اروپا، میزان بیکاری جوانان در این کشور بیشتر از میانگین اروپا و رقمی غیرمعمول است.
این کشور یکی از سه کشوری است که در منطقه اروپا نیمی از جوانان آن از بیکاری رنج می‌برند.
اتحادیه اروپا میلیاردها دلار برای مقابله با بیکاری جوانان اختصاص داده‌است و انتظار می‌رود که کشور کرواسی بیش از ۳۵ میلیون یورو از این کمک‌ها را در سال ۲۰۱۴ دریافت کند.
در حالی که اقتصاد کرواسی در وضعیت مبهم و بحرانی به‌سرمی‌برد و نرخ صادرات این کشور از واردات آن سریع‌تر کاهش می‌یابد، امید است که کمک‌های اتحادیه اروپا بتواند وضعیت بهتری را برای این کشور و شهروندانش رقم زند.

۳۸ درصد زنان جوان بیکارند

به گزارش صبح قزوین، طبق آخرین آمارهای نیروی کار حدود ۴۵۰ هزار نفر از زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله بیکارند.

نرخ بیکاری در حالی در آخرین فصل سال ۹۲ به ۱۰٫۵ درصد رسید که در حال حاضر حدود دو میلیون و ۳۷۱ هزار نفر از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر کشور بیکارند.

این در حالی است که نرخ بیکاری مردان با تعداد یک میلیون و ۷۵۱ هزار نفر به ۹٫۱ درصد افزایش و در بین زنان با حدود ۶۲۰ هزار نفر به ۱۸٫۹ درصد کاهش یافته است.

اما بررسی میزان بیکاری در بین زنان بیانگر آن است که ۱۹ درصد زنان ۱۵ ساله و بیشتر شغلی نداشته و حدود ۶۱۹ هزار و ۵۶۲ نفر آنان بیکار هستند.

در عین حال بیشترین رقم بیکاری زنان در بین گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است به طوری که حدود ۲۰۹ هزار نفر از این جمعیت نرخ بیکاری ۴۳٫۴ درصدی را به همراه دارند.

همچنین در آخرین رده بندی مرکز آمار از زنان جوان مشخص می شود که حدود ۴۴۸ هزار نفر از جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله با نرخ بیکاری ۳۸٫۵ درصد بیکارند.

انتهای پیام/۶۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان