۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تابستان گذشت اما بهارستان از تعطیلات تابستانی نگذشت
کد خبر: ۲۶۳۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گزارش فصلی عملکرد مجلس در سال ۹۱

تابستان گذشت اما بهارستان از تعطیلات تابستانی نگذشت

تابستان سالی که گذشت تمامی اولین‌ها برای مجلس نهم رقم خورد، اولین مصوبات، نشست‌های مشترک با دولت، اولین نطق‌ها و ... .

تابستان گذشت اما بهارستان از تعطیلات تابستانی نگذشت
به گزارش صبح قزوین به نقل از فارس، مجلس نهم با دو رویداد قابل توجه شروع شد؛ اول رقابت دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در انتخابات هیئت رئیسه و دیگر جنجال اعتبارنامه‌ها.
در نتیجه وزن‌کشی دو فراکسیون، رهروان ولایت که فلسفه وجودیشان حمایت از ریاست علی لاریجانی بر مجلس بود توانست کرسی‌های ریاست را در پارلمان به نام خود کند؛ کاظم جلالی که در اواخر مجلس هشتم و ابتدای مجلس نهم توانسته بود کار تشکیلاتی قوی‌ای در قالب فراکسیون رهروان ولایت انجام دهد، در ادامه ، هم ریاست  این فراکسیون که اکثریت مجلس را شامل می‌شد، هم ریاست مرکز پژوهشهای مجلس را بر عهده گرفت.
بالاخره اعضای هیئت رئیسه مجلس نهم با ترکیبی مشابه مجلس هشتم انتخاب شدند؛ لاریجانی رئیس شد، ابوترابی فرد نائب رئیس اول و باهنر نائب رئیس دوم.
انتخاب کمیسیون‌ها و تقسیم سایر مسئولیت‌های پارلمانی از دیگر رویدادهای آغازین مجلس نهم بود؛ انتخابات کمیسیون‌ها هم به تبع انتخابات هیئت رئیسه در مجلس کم‌حاشیه نبود تا آنجا که برخی نمایندگان نسبت به اینکه نزدیکی به رئیس مجلس ملاک تعیین روسای کمیسیون‌ها شده اعتراض داشتند.
از دیگر حواشی موضوع کمیسیون‌های مجلس کناره‌گیری حدادعادل از کمیسیون فرهنگی و حضورش در کمیسیون آموزش و در عین حال داوطلب نشدنش برای ریاست هیچ یک از کمیسیون‌های مجلس بود.
در ادامه روند شکل گیری مجلس نهم  حسین مظفر نماینده مردم تهران به عنوان معاون نظارت و امیدوار رضایی نماینده دوره هشتم  به عنوان معاون قانون‌گذاری مجلس منصوب شد تا دیگر این دو معاونت در دست نواب رئیس نباشد و در عین حال علی افراشته یار همیشگی لاریجانی در جایگاه معاونت اجرایی ابقا شد.
• ماجرای یک ماهه اعتبارنامه‌ها جنجال اعتبارنامه‌ها از آنجا شروع شد که در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها در صحن ، گزارش شعبه ششم، یعنی شعبه‌ای که اعتبارنامه نمایندگان تهران را بررسی می‌کرد در صحن قرائت نشد و این یعنی اعتبارنامه منتخبان تهران مورد اعتراض واقع شده  است.
در ان جلسه گفته شد که به علت اعتراض برخی نمایندگان از جمله  ایرانپور نماینده مبارکه به اعتبارنامه نمایندگان تهران ، اعتبار نامه این نمایندگان بلاتکلیف مانده است.
در پی تذکر تعدادی از نمایندگان مبنی بر اینکه اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان تهران هیچ مستندی ندارد و تنها به صورت گروهی و با هدف تلافی اعتراض به اعتبارنامه دو نماینده مطرح شده است و اساسا موضوعی برای بررسی وجود ندارد ، علی لاریجانی برای حل مشکل مهلت نیم ساعته به شعبه 6 داد تا گزارش بررسی های خود را از هفته گذشته تا آن روز ارائه کند.
 در نهایت و پس از این اعتراضات، ایرانپور، اعتراض خود را از اعتبارنامه منتخبین تهران به جز الیاس نادران و احمد توکلی نمایندگان تهران برداشت اما حامد قادر مرزی نماینده قروه به اعتبارنامه طبیب زاده و نجابت همچنان اعتراض کرد.
علاوه بر این علاءالدین بروجردی، جواد کریمی قدوسی سید مهدی موسوی نژاد منتخب دشتستان، حبیب برومند منتخب پارس آباد، فتح الله حسینی منتخب قصر شیرین  نیز افرادی بودند که اعتبارنامه‌هایشان به دلیل اعتراض متقابل بلاتکلیف مانده بود.
تا آنجا که نهایتا مجلس در یک جلسه محرمانه موضوع اعتبارنامه‌ها را بررسی کرد؛ جلسه‌ای که محتوای آن چندان هم محرمانه نبود و بخش‌های زیادی از دلیل اعتراض‌ها به صورت علنی نیز پخش شد که در نوع خود ساختار شکنی محسوب می‌شد.
از جمله الیاس نادران  در اعتراض به اعتبارنامه ایرانپور منتخب مردم مبارکه به پشت تریبون آمد و اظهار داشت: «آقای ایرانپور یک سارق بوده که دارای محکومیت کیفری است!» بالاخره نمایندگان در 13 تیر ماه یعنی بیش از یک ماه بعد از تشکیل مجلس، با تائید اعتبارنامه‌ احمد توکلی سکانس پایانی سریال طولانی اعتبار‌نامه‌ها را به پایان رساندند.
یک هشدار و انذار صریح برای رسیدن به مجلس زنده و پویا دیدار با رهبر معظم انقلاب نیز از دیگر رخدادهای مهم مجلس نهم در همان آغاز راه بود به ویژه آنکه ایشان مطالب صریحی را در این دیدار بیان فرمودند.
مهمترین تاکید ایشان آن بود که: مجلس در عمل به وظایف مهم و اساسی خود، باید ضمن برخورداری از شاخص های یک مجلس زنده، پرتحرک و پرنشاط در ابعاد مختلف سیاسی، اخلاقی و مالی نیز، ‌مجلسی سالم باشد.
از دیدگاه ایشان تدوین قوانین خوب و نظارت صحیح،  حضور مفید و فعال در صحن علنی مجلس و کمیسیونها، حضور فعال در فضای سیاسی کشور و منطقه و جهان از مولفه‌های مجلس زنده است و در عین حال در تشریح وی‍ژگی سلامت نیز مواردی از جمله سلامت مالی و اخلاقی، خود نظارتی، پرهیز از تعرض به آبروی دیگران را مطرح کردند و در عین حال از  هیاهو و جنجال هنگام حرف زدن دیگر نمایندگان و یا مسئولان دولتی، ‌انتقاد صریحی مطرح کرده و فرمودند: مجلس جای گفتگوی حکیمانه و خردمندانه است و این مسئله با هیاهو هنگام حرف زدن دیگران کاملاً منافات دارد و این عادت بسیار بد و حیرت انگیز باید در مجلس شورای اسلامی ریشه کن شود.
• اولین مصوبات نمایندگان مجلس نهم، در اولین مصوبه خود با یک فوریت طرح مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند.
گفتنی است مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری رو به پایان بود و مجلس بنا داشت تا با تصویب نهایی این طرح این قانون را به یک قانون دائمی تبدیل کند.
یکی دیگر از اولین مصوبه‌های مجلس نهم طرح دو فوریتی  تبدیل مهلت جذب اعتبارات عمرانی بودجه 90 بود که مجلسی‌ها با دو فوریت آن موافقت کردند.
طراح این طرح از نمایندگان خواست تا  تا به خاطر برگشتن نخوردن اعتبارات عمرانی با این دو فوریتی موافقت کنند تا تنها 2 ماه برای بودجه سال 90 به دستگاه‌های اجرایی فرصت بیشتری بدهند تا اعتبارات عمرانی خود را جذب کنند.
• پس لرزه‌های یک نطق سیاسی- جنسی اعلام جرم دادستان نسبت به علی مطهری به خاطر آخرین نطقش در مجلس هشتم از دیگر رویدادهای تابستانی است که گذشت.
مطهری در واکنش به اعلام جرم دادستان تهران علیه وی درباره نطقی پیش از دستورش گفت: ایشان بهتر است تکلیف پرونده افرادی مانند آقایان مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند.
در پی انتشار مطالب  مطهری ، دادستانی تهران با دقت کامل نسبت به بررسی موضوع پرداخته و تحقیقات کاملی را در این زمینه آغاز کرد که از جمله آنها می توان به اخذ نوار اظهارات نامبرده از مجلس شورای اسلامی ، پیاده کردن کامل نوار و استماع اظهارات وی توسط چند نفر کارشناس اشاره کرد که سرانجام بخشی از اظهارات وی مبنی بر «.
.
.
.
آقایان مشایی و احمدی نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده اند.
.
.
.
.
.
در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده اند و موجب پدید آمدن عقده های روانی در جوانان ما شده اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق کاباره ها و کلوپ های شبانه نیز باشند.
.
.
.
» جرم تلقی شده است.
بدیهی است اظهارنظر نامبرده به شرح فوق به مسایل جامعه شناسی و روانشناسی ارتباطی ندارد.
• 5 ساعت اقتصاد نشست 5 ساعته نمایندگان با مردان اقتصادی دولت در اوایل مرداد ماه برای بررسی تاثیر تحریم‌ها، مقابله با گرانی و چاره‌اندیشی برای شرایط اقتصادی کشور از دیگر رویدادهای خبرساز مجلس بود.
رئیس مجلس پس از این نشست گفت: این جلسه نتایج مثبتی از لحاظ تعامل دولت و مجلس داشت.
در این جلسه وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی حضور یافتند و گزارشی از عملکرد دستگاه‌های خود در خصوص کنترل گرانی و تورم ارائه دادند.
بنا بر اعلام نمایندگانی که پس از پایان این جلسه پنج ساعته با خبرنگاران گفت‌وگو کردند اصلاح بودجه 91، تشکیل کمیته مشترک برای تدوین بودجه 92، تعیین اولویت‌های اقتصادی کشور، عدم آغاز پروژه‌های عمرانی جدید و هدایت اعتبارات به سوی حمایت از تولید داخلی از مهم‌ترین پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.
به گفته نمایندگان در این نشست غیرعلنی وزیر نفت راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌ها ارایه داد؛ از جمله بر سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی نفت تاکید کرد و سرمایه‌گذاری در حوزه نفت در شرایط فعلی را از ضروری‌ترین اقدامات اعلام کرده است.
رییس کل بانک مرکزی نیز درخصوص گرانی‌های اخیر، قیمت ارز و مسایل بورس توضیحاتی را به نمایندگان ارایه داد.
بر اساس توضیحات رییس کل بانک مرکزی ارز مسافرتی لغو شده و فقط برای سفر عتبات، حج عمره و حج تمتع آن هم به مقدار بسیار کم ارز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
وزیر اقتصاد نیز تحریم‌ها را تنها یکی از مولفه‌های تاثیرگذار روی گرانی‌های اخیر خواند و اعلام کرد که بودجه 1391 با توجه به شرایط جدید نیاز به بازبینی دارد.
وزیر بازرگانی نیز در این جلسه درخصوص آخرین شرایط واردات و صادرات و وضعیت این وزارتخانه در جابه‌جایی ارز توضیحاتی را ارایه داد.
علاوه بر این نوسانات قیمت ارز در تابستان 91 به بهارستان هم سرایت کرد و نمایندگان در یک نشست پر حاشیه و متعاقب آن نشستی غیر علنی این موضوع را بررسی کردند و در عین حال از وزیر اقتصاد نیز در این زمینه سوال کردند اما شمس‌الدین حسینی اعلام کرد که موضوع به او مربوط نیست.
حسینی در نشست دیگری که باز هم برای پاسخ به سوال به مجلس آمده بود، نمایندگان از توضیحات او قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.
• مجلسی‌ها از تعطیلات تابستانی خود نگذشتند از نخستین طرح‌هایی که برخی نمایندگان مجلس نهم از جمله حمید رسایی به دنبال آن بودند،  طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان بود که البته با بن بست مجلس مواجه شد.
این طرح که به امضای 25 نفر از نمایندگان رسیده است، صراحت دارد که تعطیلات یک ماهه تابستان نمایندگان حذف شده و این مدت جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به وظایف نمایندگی اختصاص یابد.
حمید رسایی به عنوان طراح طرح، نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف و علی لاریجانی رئیس مجلس به عنوان موافق این طرح یک فوریتی صحبت کردند اما در بررسی این طرح تذکرات متعددی نیز مطرح شد و در نهایت بهارستان نشینان با فوریت آن مخالفت کردند تا از تعطیلات تابستانی خود نگذرند و به این ترتیب از 14 تیر ماه تا اول مرداد بخش نخست تعطیلات تابستانی خود را گذراندند.
تابستان از سویی فصل فوریت‌ها هم بود و در واقع سریال فوریت‌های بهارستان از همینجا آغاز شد.
نمایندگان تنها در یک جلسه به بررسی 4 طرح دوفوریتی پرداختند که در نهایت وکلای ملت با دو‌فوریت هر 4 طرح مخالفت کرده و به یک‌فوریت‌ آن‌ها رای دادند.
  معافیت عوارض خیرین مدرسه‌ساز، تعیین تکلیف قرارداد نیروهای شرکتی، کمک 750 میلیارد تومانی به برخی مؤسسات، اصلاح قانون سرباز قهرمان و  طرح بهیاری‌ها از جمله این طرح‌ها بود.
• لغو مصوبه دولت درباره استخدام نیروهای شرکتی رئیس مجلس شورای اسلامی در تیر ماه سال جاری طی نامه ای به رئیس جمهوری مصوبه جنجالی ساماندهی نیروهای شرکتی شاغل در زیرمجموعه‌های دولتی را لغو کرد.
گرچه لغو مصوبات دولت از سوی لاریجانی پیش از این هم رخ داده بود اما این موضوع نخستین چالش جدی میان مجلس نهم و دولت بود.
البته لغو مصوبات به همین جا هم ختم نشد به نحوی که بنا بر آماری که مظفر، معاون نظارت مجلس از عملکرد 9 ماهه مجلس نهم داد، با اشاره به این که از 583 مصوبه دولت و بررسی هیات تطبیق قوانین مشخص شد که 148 مصوبه مغایر قانون بوده است، گفت: قوانین مغایر قانون اساسی همگی توسط رئیس مجلس لغو شد.
----------- گزارش از مریم آریایی انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان