۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مردم چهار محال و بختیاری به شنبه گردش رفتند
کد خبر: ۲۵۳۹۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گشت و گذار در شنبه اول سال:

مردم چهار محال و بختیاری به شنبه گردش رفتند

طبق یکی از رسوم قدیمی مردم استان چهارمحال و بختیاری در اولین شنبه سال جدید که به شنبه گردش یا" شنبه بدر" معروف است به دامان طبیعت می‌روند.

مردم چهار محال و بختیاری به شنبه گردش رفتند
به گزارش صبح قزوین، استان چهارمحال و بختیاری با داشتن اقوام، ایلات، طوایف و با برخورداری از اقلیم و آب و هوای خوب دارای آداب و رسوم زیاد و منحصر به‌فرد است.
این استان با تنوع زیستی و فرهنگی خود معرف بخشی از فرهنگ ملی و نوعی فرهنگ و تمدن ایران زمین و نمونه‌ای از تنوعات قومی، زبانی و آداب و رسوم است که مردمان آن طی قرن‌ها به شکل مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی کرده‌اند.
  2لالهواژگون   یکی از آئین‌هایی که از دیرباز در این استان رواج داشته و گرد فراموشی بر آن ننشسته است به شنبه گردش معروف است.
طبق این رسم قدیمی که خوشبختانه تا بدین روز پابرجا مانده است مردم نخستین شنبه سال جدید را به گردش اختصاص می‌دهند و با رفتن به دامان طبیعت شکوفه‌های تازه رسته بهاری را تماشا می‌کنند.
در این روز مردم بار سفری یک روزه به دامان طبیعت سر سبز این استان بسته و وعده نهار یا شام خود را در دشت و یا ارتفاعات این استان سپری می‌کنند و در برخی از شهرستان‌ها رایج است که در این روز آش دوغ محلی طبخ کرده و در کنار اقوام و در دل طبیعت میل شود.
طبق این رسم بهتر است در اولین شنبه سال جدید از دید و بازدید و رفتن به منازل اقوام و آشنایان پرهیز کرد چرا که عقیده دارند ممکن است بدیُمن باشد.
  20100822173607921_ch   براساس این گزارش؛ مردم استان چهارمحال و بختياري بر اساس اين سنت ديرين، در نخستين شنبه کاري سال نو با خروج از منازل خود و گشت و گذار در دل طبيعت، مناطق تفريحي، زيارتي و سياحتي، سال کاري جديد را با شادابي و نشاط آغاز مي کنند.
برخي از مردم اين ديار پس از برپا کردن چادر در دل طبيعت اقدام به طبخ غذاهاي محلي نظير آش مچه و آش شنگ مي کنند.
اين دو غذاي محلي که از گياهان طبيعي شنگ و مچه به همراه افزودني هاي ديگر مانند کشک و پياز داغ، طبخ و تهيه مي شود، در فصل بهار در بين مردم اين استان جايگاه مهمي دارد.
مردم استان در اين روز، پس از چيدن گياهان طبيعي و خوراکي وپختن غذاها با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پايان مي دهند.
  bakhtiyari   به همين مناسبت بسياري از مردم شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري امروز با حضور در پارک ملت اين شهر، در آيين سنتي شنبه گردش شرکت کردند.
مناطق توريستي و تفريحي سامان، بلداجي، چغاخور، گندمان، کوهرنگ، پيرغار، بابا پير احمد، امامزاده بارده، چشمه ديمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز ،چشمه وقت و ساعت،چشمه زنه و بسياري از مناطق تفريحي ديگر استان در شنبه گردش با استقبال گردشگران روبرو مي شوند.
  JZB99019   این گزارش می افزاید؛ اين سنت ديرينه در چهارمحال وبختياري نزديک به 200سال قدمت دارد و بيشتر در بين شهرکردي ها هنوز جايگاه خود را حفظ کرده است.
گفتنی است؛ با توجه به چهره طبیعی، موقعیت جغرافیایی، کوه‌ها و دشت‌هایی سرسبز و زیبا؛ این استان دارای چهار اقلیم آب ‌و ‌هوایی است و فصل بهار و رویش گیاهان بهاری جلوه‌ای بسیار زیبا و تماشایی می‌یابد.
در حقیقت شنبه گردش بهانه‌ای برای استفاده از آب و هوای بهاری و نفس کشیدن در دامان امن طبیعت است.
انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان