۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین تبیین شاخصه‌های اخلاقی امام حسن(ع) ضروری است/ متاسفانه به ائمه نگاه نمادین داریم
کد خبر: ۲۵۰۵۵۵ نویسنده: حجت الاسلام عرفان تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل مذهبی در مصاحبه با صبح قزوین:

تبیین شاخصه‌های اخلاقی امام حسن(ع) ضروری است/ متاسفانه به ائمه نگاه نمادین داریم

کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: داشتن رویکرد تخصصی به ائمه اطهار(ع) در مناسبت‌های مختلف ضروری است، این رویکرد به معنای دوری از نگاه عوامانه و داشتن نگاه عالمانه به زندگی امامان است.

تبیین شاخصه‌های اخلاقی امام حسن(ع) ضروری است/ متاسفانه به ائمه نگاه نمادین داریم
حجت الاسلام امیرمحسن عرفان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، در خصوص ویژگی‌های برجسته اخلاقی امام حسن(ع) اظهار کرد: ایشان در طول عمر خود سه مرتبه تمام اموال خود را در راه خدا انفاق کردند و نمونه‌های عینی از کرامت، بخشش و سخاوت حضرت زیاد است و در همین راستا به کریم اهل بیت معروف شدند.

وی در ادامه افزود: همه ما باید در راستای تربیت الگویی حضرت مجتبی(ع) را به عنوان الگو در زندگی بدانیم و برای کسب رضایت خدا و ائمه یکی از شاخصه‌های آن نهادینه سازی الگوی بخشش و سخاوت در ماست، امام علی(ع) در خصوص جایگاه شناسی بخشش می‌فرمایند؛ سخت و بخشش محبت ایجاد می‌کند و زمینه ساز زینت یافتن مکارم اخلاقی در انسان می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی مهمترین رسالت ما را در ولادت امام حسن (ع) تبیین شاخصه‌های اخلاقی ایشان و نهادینه سازی آنها دانست و گفت: وجود امام در میان پنج تن آل عبا از یک غربت و مظلومیت ویژه ای برخوردار است و کمتر از ائمه دیگر به وی پرداخته شده که علت آن واکاوی نشدن زندگی حضرت به صورت صحیح است.

وی ادامه داد: صلح تاریخ ساز امام حسن(ع) که به درستی زمینه ساز قیام عاشورای امام سوم شیعیان بود به خوبی تبیین شده و حتی سخن گوهربار و سیره عملی و فکری ایشان برای مسلمانان مورد بررسی قرار نگرفته است.

عرفان با اشاره علت مظلومیت امام حسن(ع) اذعان کرد: یکی از نکات برجسته این است که جامعه ما در مناسبت‌های مختلف چه میلادها و شهادت‌ها رویکردش نمادگرایی است و اکتفا به مراسم جشن یا افطاری می‌شود و کمتر برای ارائه یک نمونه عینی و عملی از زندگانی امام برای سبک زندگی که ما نیاز داریم، تلاش صورت گرفته است.

استفاده از ابزار هنر برای معرفی امامان شیعه
وی با بیان اینکه متاسفانه از ابزار هنر کمتر در شناساندن سبک زندگی ائمه استفاده می‌شود، ابراز کرد: اگر ما تلاش کنیم نوع تربیتی امام حسن(ع) را به عنوان الگوی تربیتی خودمان قرار دهیم و شاخصه‌های الگویی ایشان را برای زندگانی امروز تبیین کنیم؛ مواردی چون صبر و بردباری، تواضع و فروتنی، عبادت و زهد، سخاوت، جوانمردی باید در زندگی ما مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه دیدگاه ما به ائمه یک نگاه نمادین است، تصریح کرد: به علت داشتن این نگاه اشتباه نمی‌توانیم از وجود ائمه(ع) در زندگی خود یک وجود عینی درست کنیم تا در لحظات مختلف زندگی خود از آن بهره مند شویم.

وی به راهکارهای عملی برای تبیین شخصیت ائمه از طریق رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: اولین راهکار این است که ما نوع نگاه مناسبتی خود را به ائمه کاهش داده و فقط در نیمه ماه رمضان یا ۲۸ صفر را به امام حسن(ع) اختصاص ندهیم و در طول هفته یا ماه‌ها در مناسبت‌های مختلف ایشان را بهانه ای برای ارائه سبک زندگی دینی قرار دهیم.

این کارشناس دینی به دومین راهکار برای شناخت سبک زندگی ائمه پرداخت و عنوان کرد: داشتن رویکرد تخصصی به ائمه اطهار(ع) در مناسبت‌های مختلف ضروری است، این رویکرد به معنای دوری از نگاه عوامانه و داشتن نگاه عالمانه به زندگی امامان است.

وی اضافه کرد: سومین راهکار که باید مورد توجه اهالی رسانه قرار بگیرد تا در راستای روشنگری برای مخاطبین خود قدم بردارند؛ استفاده از ابزار هنر برای معادل سازی سبک زندگی خودمان با سبک زندگی دینی است؛ متاسفانه از ابزار هنر کمتر در شناساندن سبک زندگی ائمه استفاده شده است.

عرفان تاکید کرد: عملکردهای زیبایی از زندگی امام حسن(ع) وجود دارد که تا به امروز در قالب هنری، نوشتاری، انیمیشن یا سریال از آن استفاده نشده و ائمه ما به درستی به مسلمانان معرفی نشده است.

وی در پایان ابراز کرد: اگر ما دغدغه داشتن معرفت نسبت به امام را داریم باید وظیفه خود بدانیم که حیات ائمه را مورد بازخوانی قرار داده و داشتن همین نگاه را به منزله ساقط شدن وظایف دیگر ندانند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان