۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین خاطرات جانباز ولی‌الله محمدی در کتاب "آقاولی"روایت شد
کد خبر: ۲۴۹۲۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۰ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

به همت سازمان حفظ آثار قزوین؛

خاطرات جانباز ولی‌الله محمدی در کتاب "آقاولی"روایت شد

خاطرات جانباز ۲۵ درصد ولی‌الله محمدی در کتاب "آقاولی" روایت شد.

خاطرات جانباز ولی‌الله محمدی در کتاب "آقاولی"روایت شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ جانباز 25 درصد ولی‌الله محمدی معروف به آقاولی، در کتاب خاطرات خود می‌گوید: قرار شد لشکر 8 با دو گردان عملیات انجام دهند و خط را راست کنند من در کربلای هشت همزمان مسوول عملیات محور و فرمانده گردان یا زهرا(س) بودم.

سه، چهار باری بچه‌ها را برای شناسایی و توجیه ماموریت بردیم. آتش دشمن شدید بود و هر وقت شناسایی می‌رفتیم دیده‌بان‌های‌شان رد ما را می‌زدند و در نتیجه دو، سه نفر مجروح می‌شدند.

با احمد الهیاری، قنبر بهرامی، محمود موسی‌لو و حاج حمزه قربانی یک قرارگاه تاکتیکی محور ایجاد و در آنجا عملیات را بررسی و هدایت می‌کردیم.

شب اول عملیات در مورخه 18/1/1366 و در ساعت 2 و پنج دقیقه بامداد و با رمز یا صاحب‌الزمان(عج) آغاز شد و تا 22/1/1366 ادامه یافت.

بچه‌ها کانال دشمن را تصرف کرده بودند، دشمن این کانال را کنده خاکش را سمت ما ریخته بود. برای همین هم باید لودر می‌رفت و این خاک‌ریز را تقویت می‌کرد.

از طرفی کانال راهی داشت که خود عراقی‌ها داخل آن تردد می‌کردند. سمت راست این کانال هم مقداری خالی بود، نه خاکریز بود و نه کانال. از آنجا هم دشمن براحتی می‌توانست بیاید و این‌ها را بگیرد. هر چقدر هم به نیروهای داخل کانال می‌گفتیم بیایید اینجا، نمی‌آمدند فکر می‌کردند آنجا امن‌تر است.

رفتم پیش آقای کشمرزی و گفتم چه کنیم و چه نکنیم؟ اگر اینجا خاک‌ریزی زده نشود ماندمان بی‌فایده است که بعد از صحبت با مهندسی لشکر، قبول کردند این کار را انجام بدهیم.

شب آمدند خاکریز زدند و آن یک تکه را وصل کردند، منتهی نشد پشت کانال را تقویت کنند، عراق فردا فشار وارد کرد تا خاک‌ریز را بگیرد. اکثر بچه‌های ما در گردان شهید و هفت، هشت نفری هم اسیر شدند.

ساعت یک، دوی بعدازظهر بود که این اتفاق افتاد، ما بچه‌ها را کشیدیم عقب و آمدند پشت خاکریز. دوباره همان شب مهندس آمد و آن خاکریز را تقویت کرد.

بعد از انجام عملیات توسط گردان حضرت رسول(ص) قزوین، گردان انبیاء از لشکر 8 نجف اشرف جایگزین ما شد و پاتک‌های دشمن را دفع کرد جوری که عراق از ادامه پاتک مایوس و خط ما تثبیت شد.

گفتنی است؛ ولی‌الله محمدی، جانباز 25 درصد، هفتم فروردین ماه سال 41 در ضیاآباد تاکستان به دنیا آمد. وی دارای دو فرزند دختر و یک فرزند پسر است.

وی در منطقه عملیاتی سردشت سال 66 بر اثر اصابت ترکش به سر و دست، عملیات نصر 5 و عملیات خیبر سال 62 منطقه عملیاتی مجنون به دلیل عارضه‌ی شیمیایی به درجه‌ی جانبازی نایل شده است.

خاطرات جانباز 25 درصد ولی‌الله محمدی در کتاب آقاولی به نویسندگی روح‌الله شریفی و هاشم الهیاری، با عنوان‌هایی از جمله هفت سال، فارسجین، تغییرات سفید، دار در مهاباد، انقلاب مهاباد، لباس سبز، لبیک یا خمینی، خیبر، شبی بی‌پایان، نخود سیاه و تیپ مینودری روایت شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان