۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اوباما بر راه‌حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد
کد خبر: ۲۴۱۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در دیدار با یهودیان آمریکا

اوباما بر راه‌حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با رهبران یهودی آمریکا ضمن تأکید بر اینکه اختلافات داخلی اسرائیل بیش از اختلافات آنها با آمریکا است، تأکید کرد که هنوز فضا برای راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

اوباما بر راه‌حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، «باراک اوباما» در آستانه سفر به سرزمین اشغالی به رهبران یهودی آمریکایی اعلام کرد که مصمم است تا از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند اما اعتقادی به ایجاد سر و صدای زیادی ندارد و متقاعد شده است که هنوز فضا برای راه‌حل دیپلماتیک در قبال ایران وجود دارد.
وی در دیدار با چندین تن از رهبران یهودی آمریکا در کاخ سفید تأکید کرد که آمریکا و اسرائیل در قبال ایران اطلاعات مشترکی دارند اما دقیقا در زمینه این بخش که «دیپلماسی نامربوط می‌شود» اختلاف نظر دارند که البته شکاف بین اسرائیل و آمریکا به بزرگی اختلاف نظرهایی که داخل تل‌آویو وجود دارد، نیست.
در حالی که رسانه‌های صهیونیستی ارزیابی کرده بودند که در صورت عدم تشکیل کابینه جدید اسرائیل، باراک اوباما نخستین سفر رسمی خود به تل‌آویو را به تعویق می‌اندازد، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که حتی اگر کابینه تازه اسرائیل در روزهای آینده برپا نشود، اوباما سفر خود را 30 اسفند صورت می‌دهد.
برخی منابع آمریکایی اعلام کردند که اوباما تأکید کرده است که همچنان بر راه‌حل دیپلماتیک تأکید دارد و اظهارات «سان تزو» استراتژیست چینی را تکرار کرد که گفت: برای مخالف خود یک پل طلایی ایجاد کنید تا عقب‌نشینی کند.
اوباما در پاسخ به این سوال که اسرائیلی‌ها در خصوص موضع آمریکا در قبال ایران، خواستار شفافیت بیشتری هستند، گفت: این به این دلیل نبوده که ما شفاف نبودیم.
وی تصریح کرد که هیچ طرح صلح خاصی را در نظر ندارد و یکی از مقامات کاخ سفید در این باره اعلام کرد که رئیس‌ جمهوری آمریکا فرصت مشورت با اسرائیل درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله ایران و سوریه و وضعیت منطقه و همچنین فرایند سازش دارد اما به هرحال اوباما اعلام کرد که به اسرایئلی‌ها می‌گوید که تنها راه رسیدن به امنیت واقعی از طریق توافق سازش و راه‌حل دو دولتی است.
رئیس‌ جمهوری آمریکا تأکید کرد که متوجه شده که اسرائیل در یک همسایگی دشوار زندگی می‌کند و به هر دو طرف می‌گوید که وارد مذاکره شوند.
وقتی رهبران یهودی از اوباما خواستند که در سفر به تل آویو تمایل اسرائیل برای صلح را به رسمیت بشناسد، گرچه موافقت کرد اما ادامه داد که مهم است که چه کارهایی برای صلح انجام می‌شود.
اوباما همچنین اشاره‌ای به روابط اسرائیل و ترکیه کرد و گفت که از دو طرف می‌خواهد که با یکدیگر مصالحه کنند اما از اظهارات هفته گذشته «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه بسیار خشمگین است زیرا اعلام کرده بود که صهیونیسم یک جرم علیه بشریت است.
یکی از رهبران حاضر در نشست کاخ سفید با اوباما به روزنامه هاآرتص اعلام کرد که اوباما اعلام کرده که معتقد است هنوز فضا برای راه‌حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و همچنین تأکید کرده که تحریم‌ها علیه تهران کارساز است اما همچنان معتقد است که تمامی گزینه‌ها برای ایران روی میز قرار دارد.
وی ادامه داد که رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده است که سیاست آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران پیشگیری از هسته‌ای شدن و نه مهار است.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان