۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اجاره بهای مسکن در سال آینده افزایش نمی یابد/ روند نزولی خانه دارشدن مردم ادامه دارد / ضرورت تأمین هزینه مسکن خانوار قبل از تأمین سبد خانوار
کد خبر: ۲۲۸۴۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسکن:

اجاره بهای مسکن در سال آینده افزایش نمی یابد/ روند نزولی خانه دارشدن مردم ادامه دارد / ضرورت تأمین هزینه مسکن خانوار قبل از تأمین سبد خانوار

کارشناس مسکن اظهارداشت: در سال آینده به هیچ عنوان افزایش بهای اجاره نداریم و حتی شاهد کاهش میزان اجاره بها نسبت به سال جاری خواهیم بود.

اجاره بهای مسکن در سال آینده افزایش نمی یابد/ روند نزولی خانه دارشدن مردم ادامه دارد / ضرورت تأمین هزینه مسکن خانوار قبل از تأمین سبد خانوار

صبح قزوین؛ بازار مسکن،  به عنوان یکی از مهمترین بازارها در اقتصاد ایران، 7ماهی است که در رکود غیرتورمی به سر می برد؛ بازاری که پیش از آن به مدت حدود 4 ماه روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و قیمت ها بیش از 2برابر افزایش یافت.

از آغاز به کار دولت یازدهم، بازار مسکن وارد رکودی شده که درنهایت حدود 20درصد حباب قیمت ها در آن از بین رفته است.
اما شماری از کارشناسان به تداوم روند رکود بازار مسکن خوش بین نیستند و معتقدند با توجه به دو موضوع فاصله میان عرضه و تقاضا و همچنین بی برنامگی دولت در حوزه مسکن، سال آینده افزایش قیمت در این بخش قطعی است و عده ای نیز معتقدند با توجه به کاهش نسبی قیمت در اواخر امسال و از طرفی عدم تمایل متقاضیان مسکن به معامله، در سال آینده افزایش قیمت اجاره بها نخواهیم داشت و نرخ مسکن تغییری نمی کند.

پوریا جوادی، کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین می گوید: در منطقه نوروزیان قزوین که بین خیابان شهید بابایی و بلوارآزادگان(غیاث آباد) قرار دارد، قیمت اجاره بهای مسکن در سال 91 از رشد زیادی نسبت به مدت مشابه آن در سال 90 برخوردار بود و اجاره بهای 500 هزارتومانی به 700 هزار تومان رسید که عموما باید 50 هزار تومان و یا 15 درصد افزایش اجاره باشد.

38502

وی می افزاید: بسیاری از مستاجران به دلیل اینکه مسکن مهرشان آماده نشده بود و یا به دلیل نگرانی از افزایش قیمت به ناچار در سه ماهه اول سال جاری و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مسکن را  با قیمتی بالاتر خریداری نمودند  و این در حالی بود که پس از انتخابات رشد قیمت نداشتیم.

این کارشناس مسکن تصریح می کند: امسال بازار مسکن با رکود همراه بود و این رکود تحت تاثیر تغییرات در دولت صورت گرفت.

جوادی  در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان می کند: قراردادهای منعقد شده در دفاتر املاک بر اساس توافق طرفین معامله صورت می گیرد و مشاور املاک هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد و تنها پیشنهاد خرید و فروش مناسب را به مراجعه کنندگان ارائه نموده و توافق طرفین را ثبت می کند.

وی در خصوص پیش بینی اجاره بهای مسکن در سال آینده اظهار می کند: از سال گذشته به ویژه در فصل بهار و تابستان تا امسال، به دلیل افزایش بهای اجاره، بسیاری از متقاضیان مسکن، به ناچار به مسکن مهر متوسل شدند و بسیاری از واحدهای مسکونی  داخل شهر به منظور اجاره خالی ماند چرا که توقع مالکین واحدهای مسکونی (موجرین) بسیار زیاد بود.

جوادی می افزاید: سال گذشته از نظر افزایش بهای اجاره، سال رکود و بی سابقه ای بود؛ در سال آینده به هیچ عنوان افزایش بهای اجاره نداریم و حتی  شاهد کاهش میزان اجاره بها نسبت به سال 92 خواهیم بود.

خریدار و فروشنده مسکن تمایلی به معامله ندارند

وی با بیان اینکه سرمایه مسکن بیشتر از سوی مردم تا دولت تأمین می شود می گوید: اکنون با توجه به اینکه خرید مسکن در توان مراجعه کننده و کسبه نیست همچنین به دلیل هزینه های بالای اجاره بهای مسکن  به ویژه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بسیاری از متقاضیان مسکن متضرر شدند.
 از طرفی کمتر سرمایه گذاری در مسکن، سرمایه گذاری می کند.

جوادی اظهار می کند: در بحث فروش آپارتمان نیز اکنون خریدار و فروشنده تمایلی به معامله ندارند و در شش ماهه دوم سال آینده، قیمت مسکن در بحث خرید و فروش تغییری نمی کند.

وی می افزاید: در حالی که پیش‌بینی می‌شد خرید و فروش مسکن در نیمه‌ دوم سال و در ماه‌های پایانی رونق بگیرد کاهش 87 هزار موردی خرید و فروش خانه این پیش‌بینی را محقق نکرد.

24-02

جوادی ادامه می دهد: براساس آمار موجود از معاملات مسکن در کشور بیش از 171 هزار و 400 معامله مسکن در بهمن امسال ثبت شده که از این میزان بیش از 108 هزار و 480 مورد مربوط به خرید و فروش خانه است.
این در حالی است که بهمن‌ سال گذشته بیش از 262 هزار معامله مسکن صورت گرفت که سهم خرید و فروش‌ها بیش از 195 هزار و 600 مورد بود.

این کارشناس مسکن تصریح می کند: معمولا در 6 ماهه اول هر سال، دفاتر املاک در زمینه اجاره بهای مسکن فعالیت می کنند که به دلیل جابجایی بیشتر و آب و هوای مناسب برای نقل و انتقال مستاجران می باشد.

وی می افزاید: مشاوران املاک در شش ماهه دوم سال بیشتر بر خرید و فروش مسکن متمرکز می شوند.

این کارشناس مسکن ادامه می دهد: در سال آینده فروش مسکن در زمستان به اوج می رسد و سازنده ها وارد چرخه ساخت و ساز می شوند و تا اوایل پاییز این روند ادامه دارد؛ تا 6 ماهه اول سال 93، بحث خرید و فروش را با همین نرخ کنونی خواهیم داشت و  اکنون کاهش  نسبی قیمت مسکن را نسبت به زمستان سال 91 که اوج قیمت بود، شاهد هستیم.

جوادی اظهار می کند: زمستان سال گذشته نهایت قیمت مسکن را داشتیم و در 6 ماهه دوم سال آینده بازار مسکن ثبات خود را می یابد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن تأثیر بسیاری بر اجاره بهای مسکن دارد می افزاید: اتحادیه های املاک باید ضمن کنترل اجاره بها، نظارت بهتری بر عملکرد مشاورین املاک داشته باشند.

این کارشناس مسکن اظهار تأکید می کند: تأمین هزینه مسکن خانوار قبل از تأمین سبد خانوار از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

رونق بازار مسکن به لحاظ تأثیر در اشتغال‌زایی حائز اهمیت است

جوادی ادامه می دهد: اکنون قشر کم درآمد برای تأمین مسکن، از بسیاری هزینه ها می کاهد تا خانواده اش در امنیت و رفاه و آسایش بهتری باشند.

وی اظهار می کند: برای تامین مسکن با قیمت متوسط، یک کارمند 60 درصد حقوقش را صرف اجاره بهای مسکن می کند و همچنین هزینه های مسکن شامل هزینه انشعابات، گاز، برق و یا هزینه پسماند ساختمان را باید پرداخت نماید.

جوادی خاطرنشان می کند: رونق بازار مسکن به لحاظ تأثیر در اشتغال‌زایی حائز اهمیت است و بی‌توجهی به این بخش خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر و بسیار سنگینی را به جامعه و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

مردم خرید مسکن را نوعی ریسک می‌دانند

قائمی سازنده مسکن در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در حال حاضر بازار مسکن برای شما سازنده‌ها چگونه است، می گوید: در این ۶ ماه، ما سازنده‌ها  علاوه بر اینکه سودی نداشته‌ایم متضرر هم شده‌ایم، سود سازنده‌ها از ساخت و ساز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است که تقریبا ۲۰ درصد قیمت مسکن کاهش یافته است پس عملا نه تنها سود نکرده‌ام بلکه کلی وقت و انرژی هم صرف این کار نمودم.

73399528317710519323

وی می افزاید: اکنون مسکن راکد است و مردم نمی‌دانند که اقدام به خرید مسکن بکنند یا خیر، و منتظر روابط ایران و آمریکا هستند چون فکر می‌کنند خرید مسکن اکنون برای آنها ریسک دارد و نباید عجله کنند و به همین دلیل هم سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

این گزارش خاطرنشان می شود؛ تحقیقات میدانی و آمارهای رسمی از وضعیت بازار اجاره‌‌‌نشینی به ترتیب حکایت از «واکنش اجاره‌بها به روند کاهشی قیمت مسکن»و«افت جزئی جامعه اجاره‌نشین‌ها»در تهران و کل‌ کشور دارد.

طبق اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و شهرسازی میانگین اجاره‌بهای مسکن در تهران بعد از افزایش 7/4 درصدی در تابستان92، طی ماه‌های گذشته از نیمه‌دوم سال 11 درصد – نسبت به تابستان- کاهش پیدا کرده؛ طوری‌که متوسط نرخ اجاره ماهانه واحد مسکونی از 18هزار و 500 تومان در هر مترمربع به حدود 16 هزار تومان رسیده است.

SANYO DIGITAL CAMERA

همچنین نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه اجاره‌بهای مسکن – میزان افزایش در ماه‌های سال92 نسبت به ماه‌های مشابه سال91- نیز از اواخر تابستان امسال مسیر نزول در پیش گرفته طوری‌که این نرخ از 25 درصد افزایش در مرداد امسال (نسبت به مرداد91) به حدود 14 درصد افزایش در پایان آبان‌ماه تبدیل شده است.

با رسیدن اجاره‌بهای مسکن به ایستگاه «تعدیل»، اگرچه حجم فوق‌العاده قلیل نقل‌ وانتقالات اجاره‌ نشین‌ها در ایام سرد سال، آنچنان فرصت استفاده از نرخ‌های جدید را به مستاجر‌ها نمی‌دهد؛ اما تداوم نرخ تورم و برنامه دولت برای کاهش بیشتر آن در سال93، هم‌اکنون باعث خوش‌بینی کارشناسان بازار مسکن به بروز ابعاد بیشتری از کاهش اجاره‌بها در بهار و تابستان سال آینده شده است.

براساس این گزارش؛ در ماه‌های آینده و نیمه اول سال جدید متقاضیان بازار مسکن می‌توانند خرید موفقی از بازار مسکن داشته باشند.

images (3)

محمدرضا اعوانی درباره تحولات قیمتی آینده بازار مسکن می گوید: رکود چند ماهه در معاملات بازار مسکن باعث شده است تا به مرور حباب از بازار مسکن خارج شود و همچنان شاهد ادامه این روند هم هستیم به همین خاطر با ادامه این جریان روزهای خوشی منتظر آینده متقاضیان بازار مسکن از بابت قیمت‌های پیشنهادی فروش خواهد بود.

وی در ادامه با ذکر نمونه‌ای از کاهش قیمت مسکن می افزاید: 3 ماه گذشته خریداری ملکی را در محدوده چهار راه پارک وی، متری 20 میلیون تومان خریداری کرد؛ اما اکنون مالک، قیمت هر مترمربع این ملک را از سر ناچاری 17 میلیون تومان اعلام کرده درحالی‌که هیچ خریداری حتی برای بازدید هم مراجعه نمی‌کند.

مدیر سابق پروژه سامانه کد رهگیری اظهارمی کند: نمونه‌های این چنینی در بازار مسکن کلیه مناطق تهران به‌وضوح دیده می‌شود و پافشاری متقاضیان بر خرید نکردن باعث شده است تا حال و هوای این روزهای بازار مسکن این چنین باشد.

80765267-4650450

 وی خاطر نشان می کند: از طرفی کاهش قیمت‌ها از سوی مالکان و از سوی دیگر خرید نکردن متقاضیان موجب جمع شدن نقدینگی از بازار مسکن می‌شود و این مساله باعث می‌شود تا قشر کم درآمد و متوسط هم توانایی حضور در بازار خرید را پیدا کنند.

اعوانی برای توجیه کاهش قیمت مسکن در سال آینده با توجه به تورم سالانه، تاکید می کند: تورم نقطه ‌به ‌نقطه طی چند ماه گذشته از بالای 40 درصد به کمتر از 35 درصد رسیده است و این روند ادامه دارد و هدف رسیدن به تورم 25 درصدی است.
با این تفاسیر احتمال افزایش قیمت مسکن برای سال بعد منتفی است.

مدیر سابق پروژه سامانه کدرهگیری بابیان اینکه روند نزولی قیمت فروش واحدهای مسکونی بی‌تاثیر بر بازار رهن و اجاره نیست می افزاید: به‌طور یقین مستاجرانی که 5 تا 6 ماه گذشته جابه‌جا شدند پشیمان هستند؛ زیرا الان نرخ‌های اجاره در بازار نسبت به تابستان متعادل‌تر شده است و با گذشت زمان مالکان مجبور به کاهش نرخ‌های اجاره هستند؛ زیرا در حال حاضر هنوز موجر و مشاور بر سر نرخ اجاره با یکدیگر تفاهم ندارند.

اعوانی اعلام می کند: اکنون مشاوران املاک کاهش نرخ‌های اجاره را بر اساس قدرت اجاره مستاجران و کاهش قیمت فروش پذیرفته‌اند؛ اما هنوز موجران این مساله را باور ندارند.
به هر حال موجران نیز به‌زودی ناچار به کاهش نرخ‌های اجاره می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به مساله آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر می افزاید: آزاد سازی معاملات واحدهای مسکن مهر باعث می‌شود تا بخشی از مستاجران سرگردان در بازار مسکن به راحتی وارد این بخش از بازار مسکن شوند و با صاحبخانه شدن خود از تعداد مستاجران بکاهند.

محاسبه یک سال هزینه مسکن خانوارها

به گزارش صبح قزوین، مرکز آمار ایران در گزارشی با اعلام جزئیات درآمد و هزینه خانوارهای شهری در سال 90 اعلام کرد: 34 درصد کل هزینه یک سال خانوارهای شهری صرف تامین مسکن می‌شود.

براساس این گزارش، کل هزینه خانوارهای شهری در ایران طی سال 90 به‌طور متوسط 13 میلیون و 200 هزار تومان بوده که 4 میلیون و 500 هزار تومان آن، بابت اجاره‌بها یا سایر هزینه‌های تامین مسکن، صرف شده است.

هزینه تامین مسکن در کشور در سال90 رقمی معادل 30درصد نسبت به سال89 افزایش پیدا کرده است.
این در حالی است که کل هزینه‌های سبد هزینه‌ای خانوار در این مدت 7/16 درصد افزایش یافته بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، هزینه‌های یکساله تامین مسکن در تهران طی سال 90 معادل، 8 میلیون تومان می باشد که نشان می‌دهد سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای تهرانی نزدیک به دو برابر خانوارهای سایر شهرها است.

92-11-t699

در گزارش مرکز آمار ایران از افزایش جزئی نرخ مالکیت مسکن در بین خانوارهای شهری نیز خبر داده شده است.
میزان خانوارهای مالک واحد مسکونی از 9/65 درصد در سال 89 به 4/67 درصد در سال 90 افزایش پیدا کرده و در مقابل سهم خانوارهای اجاره‌نشین نیز از 5/23 درصد به 1/23 درصد کاهش یافته است.
مابقی خانوارها که نه مستاجر هستند و نه مالک، در خانه‌های سازمانی یا خانه اقوام خود سکونت دارند.

سهم مالکیت در خانوارهای پردرآمد –دهک دهم- به 77درصد می‌رسد و در کم‌درآمدترین قشر؛ یعنی دهک اول، فقط 59درصد خانوارها صاحب ملک به حساب می‌آیند.

بر این اساس با توجه به اینکه مسکن اجتماعی برای دهک‌های پایین جامعه مطرح شده است باید راهکارهایی برای تعادل عرضه و تقاضا ایجاد شود تا بتواند مشکل مسکن کشور را برای دهک‌های پایین و میانی برطرف کند.

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان