۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین متقاضیان خرید خانه قدرت مالی ندارند/ وام مسکن گره گشایی در کارش نیست/سال آینده افزایش قیمت نخواهیم داشت
کد خبر: ۲۱۹۲۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نگاهی به وضعیت مسکن از دریچه صبح قزوین؛

متقاضیان خرید خانه قدرت مالی ندارند/ وام مسکن گره گشایی در کارش نیست/سال آینده افزایش قیمت نخواهیم داشت

متقاضیان خرید مسکن از گردونه تقاضا خارج نشده‌اند بلکه با وام‌های ۵۰ و ۳۵ میلیون تومانی توان خرید مسکن را ندارند.

متقاضیان خرید خانه قدرت مالی ندارند/ وام مسکن گره گشایی در کارش نیست/سال آینده افزایش قیمت نخواهیم داشت

صبح قزوین؛ برای بررسی بازار مسکن، بیش از هر چیز دیگر تجربه و کار کارشناسی روی این بازار ملاک است.
بدون داشتن این دو عملا تحلیل ها به خطا رفته و نمی تواند بازخورد مناسبی را به مخاطب ارایه دهد.
بازار مسکن در وضعیت رکودی به سر می برد.
رکودی که عملا بعد از انتخابات ریاست جمهوری گریبان این بازار را گرفته گویا قصد رخت بربستن از این بازار را ندارد.

 برخی کارشناسان معتقدند که این رکود تا سال آینده نیز ادامه خواهد یافت اما برخی دیگر دقیقا خلاف این می گویند و معتقدند سال آینده سال بهبود نسبی این بازار است.

به گزارش صبح قزوین ، در این خصوص مدیر مرکز تخصصی اینترنتی مبادلات املاک و مستغلات در خراسان رضوی گفت: سال آینده در حوزه‌ی مسکن، افزایش قیمت نخواهیم داشت.

هومن افشار توضیح داد: افزایش قیمت مسکن از یک معادله اقتصادی پیروی می‌کند که با شواهد موجود این اتفاق تکرار نخواهد شد.
زمانی افزایش قیمت خواهیم داشت که حجم تقاضا و نقدینگی بیش از اندازه مورد نظر باشد و در مردم قدرت خرید کاذب ایجاد کند.

279439263160721

وی با بیان اینکه دولت بر این تدبیر است که از ایجاد قدرت خرید کاذب در مردم جلوگیری کند، تصریح کرد: قدرت خرید در مردم متناسب با قیمت مسکن افزایش خواهد یافت و در حال حاضر بهترین زمان برای خرید مسکن است چرا که قیمت‌های ابراز شده از سوی فروشندگان پایین‌تر از بهای تمام شده کالای ساخته شده است.

افشار با اشاره به اینکه در گذشته نقش دولت در اقتصاد مسکن مداخله‌ای بود اما در حال حاضر حمایتی و نظارتی است، مدعی شد: در دولت قبلی یارانه‌ها صرف ساخت مسکن مهر شد در حالی‌که در دولت جدید یارانه‌ها صرف پرداخت تسهیلات به مردم می‌شود، دولت متولی ساخت مسکن نیست و باید از مردم و سرمایه‌گذاران بخش مسکن حمایت کند تا شوکی به بازار وارد نشود.

این کارشناس ارشد مدیریت ادامه داد: آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر، از اولین برنامه‌های اجرایی دولت جدید همزمان با افزایش تسهیلات مسکن بوده است.
به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و کاهش توان مردم برای خرید ملک، دولت تسهیلاتی را در نظر گرفت تا توان خرید مردم در حوزه مسکن افزایش یابد چرا که اثرات تورمی در بازار مسکن طی چند سال گذشته قدرت خرید را کاهش داده است.

download (1)

وی معتقد است: دوره بازپرداخت کوتاه مدت تسهیلات مسکن نمی‌تواند انگیزه‌ای برای خرید در مردم ایجاد کند، البته اثرات مثبت تحولات بین‌المللی طی چند ماهه گذشته می‌تواند در آینده، اقتصاد مسکن را بهبود ببخشد.

 افشار تصریح کرد: بازار مسکن باید از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل ‌شود، به این معنی که افراد با نیت سود کردن ملک نخرند؛ زمانی که تقاضا برای خرید بالا رفته و حالت تعادل میان عرضه و تقاضا از بین برود، قیمت مسکن سیر صعودی خواهد داشت.

مهدی عزیزیان پور مشاور در امور املاک و مستغلات قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار داشت: وام مسکن گره گشایی در کارش نیست؛ برخی مراجعه کنندگان متقاضی آپارتمان های زیر قیمت 70 میلیون  تومان می باشند و برای تهیه آن نیز خواستار استفاده از تسهیلات جدید هستند.

وی افزود: اکنون تسهیلات بانکی پاسخگوی خریدار نیست و یکی از متقاضیان خرید مسکن از سال گذشته متاسفانه نتوانسته است خانه ای خریداری نماید.

SANYO DIGITAL CAMERA

عزیزیان پور تصریح کرد: اکنون قیمت یک واحد آپارتمان 70 متری بین 25 تا 30 میلیون تومان است و اجاره بهای مسکن نیز بالای 750 هزار تومان است و یا 25 میلیون تومان باید پول پیش بدهند.

این مشاور در امور املاک و مستغلات ادامه داد: کوچکترین خانه در این منطقه با مساحت 60 مترو 12 طبقه  است که قیمت هر متر، 2 میلیون تومان می باشد و خریدار بابت خریدآن باید 120 میلیون تومان پرداخت کند.

سرعت نرخ تورم بیشتر از پس انداز است

وی افزود: متقاضیان وام مسکن نیز برای گرفتن تسهیلات باید مدارک و شرایط خاصی آماده کنند و به سادگی میسر نیست و پس از گرفتن وام 35 میلیون تومانی، چه بسا تا آخر عمر باید بازپرداخت نمایند همچنین بانک به سپرده های مردم باید سود بدهد و آن را به جریان بیاندازدو تسهیلات مسکن بیشتر به نفع بانک ها است.

عزیزیان پور خاطرنشان کرد: سرعت نرخ تورم بیشتر از پس انداز است.
افرادی خانه خود را پس از خریداری جهت رهن گذاشته اند و اکنون که باید رهن را پرداخت کنند، ندارند.

وی ادامه داد: در شمال و جنوب شهر قیمت مشخص و ثابتی نیست و کسانی که توان مالی خرید مسکن دارند در هر زمانی که اراده کنند تهیه می کنند ولی طبقات پایین جامعه و یا زوج های جوان قدرت خرید مالی ندارند.

73399528317710519323

عزیزیان پور تصریح کرد: در جنوب شهر که منازل مسکونی ارزانتر است مردم به میزان پول خود مسکن خریداری می کنند؛ اکنون متاسفانه با گرانی خانه ها، ساخت و سازها نیز خوب نیست و برای مثال، درب و پنجره  به خوبی ساخته نمی شود و یا مبحث 19 مقررات ملی ساختمان رعایت نمی شود.

متاسفانه اکنون برخی آپارتمانی را با قیمت ارزانتر می فروشند ولی نیمه کاره است و گازکشی آن را به عهده خریدار می گذارند و یا اینکه تعداد طبقات و پله ها زیاد است.

مالکان، عامل مهم در افزایش قیمت ها هستند

مهدی عزیزیان پور درخصوص گرانی اجاره مسکن، افزود: هیچ قانونی اجازه دو برابر شدن اجاره مسکن را نداده و در برخی موارد خود مالکان عامل مهم در افزایش قیمتها هستند .

 وی خاطرنشان کرد: موجران هیچ گونه توجهی به گفته های مشاوران املاک ندارند و هر قدر که می خواهند قیمت اجاره بها را تعیین می کنند.

عزیزیان پور گفت: قیمت اجاره مسکن باید براساس فاکتورهایی خاص از جمله قدمت ساختمان، متراژ واحدها و امکانات رفاهی و دسترسی به مراکز شهرها باشد تا بنگاههای معاملات ملکی بر پایه آن قیمت گذاری کنند.

 وی خاطرنشان کرد: برخی مالکان، واحدهای مسکونی خود را خالی نگاه می دارند تا در زمان گرانی بازار مسکن آن را به دو برابر بفروشند.

download (2)

وی با اشاره به اینکه هریک از بنگاههای معاملات ملکی باید دارای پروانه تخصصی باشند، گفت: مشاور املاک پس از  اخذ پروانه تخصصی باید فعالیت کند؛ در گذشته یک روز بدون پروانه پلمپ می گشت، در صورت نداشتن پروانه تخصصی، ممکن است مشاور املاکی به جایی دیگر نقل مکان کند و در نتیجه قرار دادها نیز بی هویت می شود به همین دلیل باید بررسی و نظارت بیشتر بر مشاورین املاک صورت بگیرد.

عزیزیان پور در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ساخت و ساز مسکن اظهار داشت: متاسفانه سود حاصل از درآمد ساخت و ساز مسکن موجب شده است که از تمام اقشار جامعه حتی کسانی که تخصص لازم ندارند مبادرت به ساخت و ساز، خرید و فروش مسکن می کنند چون در سال گذشته مسکن به عنوان کالا سرمایه ای مطمئنی شناخته شده است.

80765267-4650450

وی به نکاتی در خصوص خرید و فروش و اجاره اشاره نمود و افزود: کسانی که قصد خرید املاک دارند حتما به دفاتر دارای پروانه کسب مراجعه و طبق پروانه کسب با فردی که مبادرت به تحریر قرارداد و انجام معامله می کنند انجام گیرد.

این مشاور در امور املاک و مستغلات خاطرنشان کرد: خریداران، فروشندگان، موجران و مستأجران حتما مدارک و اسناد مورد معامله را مشاهده نموده و یا کارت شناسایی فروشنده و خریدار را کنترل  و از بازداشت املاک مطلع شوند.

متقاضیان خرید خانه قدرت مالی ندارند

به گزارش صبح قزوین و به نقل از دنیای اقتصاد، فرهاد سعید‌لو، کارشناس مسکن اظهارداشت: متقاضیان خرید مسکن از گردونه تقاضا خارج نشده‌اند بلکه با وام‌های 50 و 35 میلیون تومانی توان خرید مسکن را ندارند.

وی افزود: شکوفایی و رکود مسکن مسیر متفاوتی است که با افزایش تسهیلات مسکن ایجاد نمی‌شود چرا که افزایش تسهیلات 35 میلیون تومانی تاثیری بر تورم مسکن ندارد.
به گفته وی با وام‌های فعلی مسکن قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود و وام 35 میلیون تومانی ایجادکننده تورم در بازار مسکن نیست.

سعید‌لو با بیان این‌که در حال حاضر متقاضی خرید مسکن در بازار وجود دارد اما قدرت خرید کاهش یافته است، گفت: متقاضیان خرید مسکن از گردونه تقاضا خارج نشده‌اند بلکه با وام‌های 50 و 35 میلیون تومانی توان خرید مسکن را ندارند.

download (4)

وی با پیشنهاد فرموله‌ کردن افزایش تسهیلات مسکن گفت: باید تسهیلات مسکن با در نظر گرفتن متراژ واحد مسکونی و به صورت درصدی از هزینه‌ این واحد مسکونی اعطا شود.

این کارشناس با بیان این‌که در بیشتر شهرها وام مسکن بیش از 50 درصد قیمت یک واحد مسکونی را شامل می‌شود، گفت: در کنار افزایش تسهیلات باید سازنده‌ حرفه‌ای به کار گرفته شود تا ساخت‌وساز مسکن از حالت حرفه‌ای خارج نشود و هر کسی که وارد بازار می‌شود خود را در قیمت‌گذاری دخیل نکند.
سعیدلو معتقد است: قطعا افزایش تسهیلات مسکن، بازار اقتصاد مسکن را دچار تغییراتی می‌کند اما این افزایش تسهیلات تورم‌زا نیست.

سیاست‌ غلط مسکن را به رکود کشاند

مهمترین دلایل رکود بازار مسکن به گفته کارشناسان و فعالان مسکن سیاست‌های نادرست ۸ سال گذشته در بخش مسکن، پایین آمدن قیمت مسکن در چند ماه اخیر و عدم وجود محرک‌های لازم برای خریدن مسکن است.

رکود بازار مسکن باعث راکد ماندن بخش زیادی از سرمایه‌ها شده است زیرا در حال حاضر واحدهای فراوان ساخته شده و آماده عرضه وجود دارد که خریداری ندارد.
بانک مرکزی برای خروج بازار مسکن از رکود، اقدام به افزایش وام خرید مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان کرد، این در حالی بود که در دولت‌های قبل به شدت از این مُسَکّن خودداری می‌شد و دلیل آن هم تورم‌زایی افزایش وام در بخش مسکن بود.

Businesspeople Putting Bills Into Building Bank

این گزارش می‌افزاید: با این حال دولت روحانی با این استدلال درست که تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی مسکن تأثیری در قدرت خرید ندارد اقدام به افزایش سقف وام کرد.
در عین حال با وجود این اقدام باز هم معاملات در بخش مسکن مانند قبل‌ راکد است و کماکان عنوان می‌شود که در بازار مسکن نه افزایش قیمتی رخ داده و نه این بازار از رکود خارج شده است بنابراین پیش‌بینی کارشناسان در مورد رونق این بازار بعد از افزایش وام مسکن پیش‌بینی درستی نبود.

در واقع محرک بانک مرکزی برای خروج بازار مسکن از رکود تاکنون اثرگذار نبوده و اثراتش را نشان نداده است.

سیاست‌های غلط‌ اقتصادی ۸ سال گذشته مسکن را به رکود کشاند

به گزارش صبح قزوین و به نقل از سایت ساختمان کشور، کمال اطهاری کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سؤال که چرا بازار مسکن هنوز در رکود به سر می‌برد علیرغم اینکه برخی کارشناسان معتقد بودند که بعد از افزایش وام مسکن از ۲۰ به ۳۵ تومان این بازار تا حدودی رونق می‌گیرد، گفت: سیاست‌های نادرست ۸ سال گذشته در بخش مسکن موجب رکود اقتصادی در کل اقتصاد شده است.

وی افزود: بنابراین رکود حاکم بر کل اقتصاد شدت بیکاری، تورم و پس‌انداز مردم را کم کرده و حتی برخی از مردم درآمد ندارند که این مجموعه رکود را ایجاد کرده که به هرکدام بصورت جداگانه می‌‌توان پرداخت.

مسکن‌های مهر بلا استفاده مانده است

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: از یک طرف بودجه کلانی صرف ساخت مسکن مهر شد بدون اینکه جمعیتی در آن ساکن شود زیرا ساختمان‌های ساخته شده به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات قابل سکونت نیست و همچنین مناطقی که در آنجا مسکن مهر ساخته شد فاقد امنیت است.

IMAGE634811461827822266

اطهاری اظهار داشت: با این اوصاف پرداخت تسهیلات هم مشکلی را حل نمی‌کند و به درد کسی نمی‌خورد تا با گرفتن وام در آن مناطق خانه بخرد.
وی افزود: از طرف دیگر در شهرها ساخت مسکن به صورت تراکم فروشی به بنگاه‌ها و مستغلات سپرده شد و در اصل مقوله مدیریت شهری رها شد تا اینکه اعتیادش به تراکم‌فروشی ادامه پیدا کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: در شهرها به دو دلیل رانتی بودن زمین و ساخت مسکن‌های لوکس آنقدر قیمت مسکن گران می‌شود که خرید آن برای مردم با درآمدهای عادی امکان‌پذیر نیست و نتیجه آن خالی ماندن ۵۰۰ هزار واحد خالی در تهران می‌شود.
این کارشناس اقتصاد مسکن اظهار داشت: این‌ها واقعیت‌هایی است که رکود مسکن را موجب شده و با چنین شرایطی به این زودی رونق به بخش مسکن برنمی‌گردد.

اطهاری گفت: حل چنین وضعیتی ساماندهی شاخص‌های کلان اقتصادی مثل اشتغال، مهار نرخ تورم و بالا بردن درآمد مردم به حد مکفی است برای اینکه بتوانند وام بگیرند و اقساط وام را بپردازند.
وی افزود: دولت در تلاش است تا بر نرخ تورم بالا و رشد اقتصادی منفی فائق شود و امیدوارم هر چه سریع‌تر با تنش‌زدایی‌هایی که در دستور کار قرار گرفته این امکان بوجود آید.

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان