۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین برای کاندیدا شدن یکسال مطالعه کردم/تا نیمه اردیبهشت برنامه‌ای برای ائتلاف ندارم
کد خبر: ۲۱۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مشروح نشست خبری متکی

برای کاندیدا شدن یکسال مطالعه کردم/تا نیمه اردیبهشت برنامه‌ای برای ائتلاف ندارم

منوچهر متکی که می‌خواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، در نشست خبری خود گفت: بنده برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری یکسال مطالعه و بررسی داشتم و بعد تصمیم گرفتم.

برای کاندیدا شدن یکسال مطالعه کردم/تا نیمه اردیبهشت برنامه‌ای برای ائتلاف ندارم
به گزارش صبح قزوین به نقل از خبرگزاری فارس، منوچهر متکی نامزد پیشنهادی جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در اولین نشست خبری خود که در سالن سیدالشهداء برگزار شد اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در طول سالیان طولانی گذشته نقشی ممتاز، موثر و بی‌نیاز کننده بوده و  ما در مواجهه با برخی از فضاهایی که با نرساندن مطالب ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی سعی می‌کردند تصویرسازی‌های دیگری کنند، کمتر مورد تهدید هستیم.
وزیرخارجه سابق کشورمان با بیان اینکه به روح بلند برپادارندگان نظام جمهوری اسلامی امام (ره) و شهدا درود می‌فرستیم تصریح کرد: ملت ایران طی 34 سال گذشته توانسته با استقلال سیاسی به دست آمده، آزادانه سرنوشت خود را تعیین کند.
وی بر همین اساس مشارکت با نشاط و گسترده در انتخابات‌های جمهوری اسلامی ایران را یک محور مهم در جامعه دانست و یادآور شد: خوشبختانه ما این نشاط و حضور گسترده را همواره داشته‌ایم.
متکی با تاکید بر اینکه به اعتقاد ما تمامی گزینه هایی که در جریان انتخابات طرح‌های ذهنی خود را در مدیریت کشور عرضه می‌کنند باید حق دولت و ملت را توامان به رسمیت بشناسند افزود: حق دولت و حق ملت در نظام جمهوری اسلامی سطوح راهبردی و استراتژیک در امر کشورداری است؛ یافتن بهترین مدل‌ها در اداره کشور و پرداختن به نیازهای جامعه و معیشت مردم است.
نامزد پیشنهادی جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: دولت باید در این جایگاه تمامی توان خود را به کار گیرد، ورود به حوزه‌های ایدئولوژی در نظام اسلامی جایگاه ولایت فقیه و رهبری است.
* پس از یکسال مطالعه و بررسی، کاندیداتوری خود را اعلام کردم وی با بیان اینکه بنده اصولی که در برنامه‌ریزی ریاست جمهوری خواهیم داشت را به اطلاع می‌رسانم اظهار داشت: ورودم به این عرصه حاصل یک سال مطالعه و بررسی و نهایتاً تصمیم‌گیری برای این اقدام مهم در کشور است.
متکی با بیان اینکه اصل اول این است که ساحت‌های مختلف زندگی مردم با یکدیگر مرتبط است و بر هم تأثیر دارد، افزود: بنابراین باید در برنامه‌ریزی‌ها برای دولت آینده همه جوانب را به صورت سیستماتیک برای نیازهای مردم در نظر گرفت.
عضو شورای مرکزی جبهه پیروان با تاکید بر طراحی متوازن برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ادامه داد: رئیس جمهور باید برای مدیریت بهینه کشور سطح تصمیم و تصمیم‌گیرنده را مورد توجه قرار دهد و یک توازن و انطباقی بین این دو ایجاد کند.
وی تصریح کرد: اگر برای تصمیمات بزرگ افراد کوچک ناکارآمد و بالعکس گمارده شوند، بحران مدیریت در کشور ایجاد خواهد شد، از این رو برنامه اداره کشور باید از نظم و قاعده‌ای برخوردار باشد.
متکی مهمترین وظیفه رئیس جمهور بعدی را قابل پیش‌بینی ساختن رفتار دولت برای شهروندان و کشورهای دنیا دانست و اظهار داشت: مجموعه کارکردهای دولت در تعامل با شهروندان و محیط بین‌الملل باید قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند بر اساس آن رابطه خود را تنظیم کنند.
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ما در دوران و دنیای جدیدی زندگی می‌کنیم و باید نگاهمان را به تمام جهان معطوف کنیم، افزود: ما در یک سیاست متوازن باید از همه ظرفیت‌ها در جهت منافع ملی و نیازهای کشور استفاده کنیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه ما باید رابطه خود را با قدرت‌های بزرگ تعریف کنیم، به لزوم طراحی بازی خلاقانه در مناسبات خارجی اشاره کرد و افزود: بسیاری از برنامه‌های برنامه‌ریزان در بینش درست است اما به دلیل اتخاذ روش‌های نادرست کار به سامان نمی‌رسد.
* دولت یازدهم باید دولت بازنگری در روش‌های کشورداری باشد متکی بر همین اساس گفت:‌ دولت یازدهم باید دولت بازنگری در روش های کشورداری باشد و اگر تصمیم مهمی در حوزه اقتصاد همچون هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ می‌شود، باید به همه جوانب آن توجه شود، چراکه در غیر این صورت پولی را که در جیب مردم می‌گذاریم باید چند برابر آن را در جای دیگر از آنها بگیریم که این امر نقص غرض است درحالی که هدف ما بالا بردن قدرت خرید مردم بوده است.
نایب رئیس جبهه پیروان با بیان اینکه همانطور که در نامه نخست خود برای ورود به عرصه انتخابات یادآوری کردم، فرآیند دولت یازدهم باید در نهاد خانواده استوار باشد، تصریح کرد: خانواده اولین و مهمترین مجموعه اجتماعی جامعه است و مشکلات حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به راحتی در ساحت خانواده بازخورد و اثر دارد.
وی با تاکید بر اینکه در صدد ارتقای جایگاه خانواده ایرانی است، ادامه داد: اداره کشور از منظر اقتصادی در پشت درب‌های بسته مقدور نیست و باید زمینه گفت‌وگوی ملی با نخبگان برای خروج از بخش‌هایی که در سال‌های اخیر در تورم و بیکاری با آن مواجه بودیم فراهم شود.
متکی یادآور شد: با چنین نگاهی شاید بتوان از مجموعه صاحب‌نظران بهره بیشتری گرفت از این رو بنده در نظر دارم مباحثی را که از مهرماه با دعوت از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه و مدیران بخش‌های اقتصادی اعم از صنعتی، بیمه، خدمات و تأمین اجتماعی داشته‌اند، مورد بررسی قرار داده و در قالب نامه‌ای با طرح سؤالات مشخصی برای اقتصاددانان ارسال کنم تا بر اساس پاسخ آنها، برنامه در حال تدوین را نهایی کنیم.
متکی پشتیبانی راهبردی و پیش‌بینی مسائل استراتژیک را یکی از محورهای اساسی در اداره امور کشور دانست و خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بعدی باید بیش از هرکس عواقب و نتیجه سیاست و برنامه‌های خود را قابل پیش‌بینی کند و بازتاب روش‌های خود را کارشناسی کرده باشد.
وزیر سابق امورخارجه کشورمان با اشاره به فهرست شدن مسائل فرهنگی و اجتماعی در زمینه‌های مختلف گفت: اقشار جامعه و بویژه جوانان با مسائلی روبرو هستند که باید در این زمینه حرف‌های گفتنی داشته باشیم.
از این رو نیازمندیم برخی از حوزه‌ها را مورد بازبینی قرار دهیم.
*انتخابات در جمهوری اسلامی قابل پیش‌بینی نیست وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما سازوکار انتخابات را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: با نگاهی به پیشینه انتخابات در کشور و خروجی نتیجه آن متوجه می‌شویم که انتخابات در جمهوری اسلامی قابل پیش‌بینی نبوده و به لحاظ قوانین قابل خدشه نیست چراکه با نظارت چند گانه‌ای که وجود دارد قابل تصرف نبوده و از این رو انتخابات یازدهم همانند انتخابات قبلی پرشور، با نشاط و با رعایت همه موازین خواهد بود.
متکی در پاسخ به این سوال که نظرتان راجع به روابط ایران و آمریکا چیست یادآور شد: ایالات متحده آمریکا در صورت برخورد واقع‌بینانه با صحنه مسائل بین دو کشور و محیط بین‌المللی می‌تواند از فرصت مذاکره و روابط با ایران برخوردار باشد.
نامزد پیشنهادی جبهه پیروان اضافه کرد: البته منوط به اینکه رویه گذشته و رویکردهایی که طی سالیان طولانی گذشته نسبت به ایران داشته را تغییر دهد و به شعاری که 4 سال و نیم پیش اوباما مطرح کرد جامع عمل بپوشاند.
متکی با بیان اینکه در روزهای اخیر زمزمه‌های جدیدی مطرح می‌شود گفت: چنانچه انطباق بین گفتار و عمل آمریکا در رویکردشان نسبت به ایران باشد می‌تواند از این فرصت در روابط با ایران استفاده کند.
*حضور من در عرصه انتخابات از باب توصیه تشکیلاتی نبوده است وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آقای هاشمی نامزد انتخابات شود با توجه به رابطه آقای عسگراولادی با شما به نفع هاشمی کنار می‌روید گفت: بنده نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری هستم؛ حضور من در این عرصه از باب توصیه تشکیلاتی نبوده و طی یک سال بررسی‌ها و رصد نسبت به مسائل کشور به این جمع‌بندی رسیدم که وارد عرصه شوم.
متکی بر همین اساس به 3 نامزد جبهه پیروان اشاره کرد و گفت: ما فعالیت‌های خود را مستقلاً داریم ضمن اینکه آداب، رسوم و اخلاق در کار انتخابات را ملزم دانسته و مقید به انجام آن هستیم.
نامزد پیشنهادی جبهه پیروان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تبلیغات انتخاباتی در ایران از اواسط اردیبهشت ماه شروع می‌شود آیا نامه شما به خانواده‌های ایرانی و برپایی چنین نشستی نقض قانون نیست گفت: انتخابات در دو حوزه طرح مباحث کلان انتخابات و تبلیغات انتخاباتی مطرح است و در گام نخست همه شخصیت‌های سیاسی از مقام معظم رهبری تا نامزدها در ایجاد زمینه‌های لازم برای آگاهی بخشی به جامعه مشارکت می‌کند.
وی اضافه کرد: متاسفانه نظام حزبی در کشور ما هنوز سامانه لازم را پیدا نکرده و نهادینه نشده است مثل برخی کشورهای دیگری که احزاب در یک بستر زمانی طولانی دیدگاه‌های خود را به عنوان دیدگاه حزب بیان می‌کند.
متکی با تاکید بر اینکه انتخابات در کشور ما فرصتی است که از 4 ماه قبل از انتخابات به همین شکل بوده است اظهار داشت: در واقع فرصتی برای تضارب افکار و آراء و دیدگاه‌ها نسبت به کل بحث انتخابات است و اکثر کسانی که اعلام نامزدی کرده یا به عنوان نامزد احتمالی مطرح هستند سخن گفتن با مردم را آغاز کردند.
وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما بعد از جدایی از دولت احمدی‌نژاد نقد و انتقاد‌هایی داشتید و مردم در حالی که شما در دولت احمدی‌نژاد بودید چگونه به شما رای می‌دهند یادآور شد: جدایی من از دولت احمدی‌نژاد به خاطر نقد‌ها و انتقاد‌هایی بود که نسبت به برخی رویکردها داشتم؛ حوزه سیاست خارجی حوزه حساسی است و بسیاری از مطالبی که مطرح بود و انتقاد‌هایی که قبلا ذکر می‌شد در نهایت منجر به تصمیم سال 1389 بود.
نامزد پیشنهادی جبهه پیروان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین شاخصه‌های اقتصادی مدنظر شما چیست اظهار داشت: در حوزه اقتصادی بررسی‌های ما طی 6 ماه گذشته با تمرکز بر 3 محور شرایط اقتصادی کشور آسیب‌شناسی این شرایط و راه‌های برون‌رفت و رسیدن به وضعیت مناسب‌تر در دستور کار ماست.
وی بر همین اساس شاخص‌ترین مشکل کشور را در حوزه اقتصادی بحث تورم و بیکاری دانست و تصریح کرد: ما در کارگروه‌های مربوطه این مسائل را مورد بررسی قرار دادیم که در حال تدوین است و برنامه مدون ما به صورت مکتوب پس از ثبت‌نام اعلام می‌شود.
*تولید در کشور فرصت برای دولت و مردم ایجاد می‌کند متکی با بیان اینکه یکی از محور‌هایی که ما در جلسات مختلف تاکید داشتیم بحث توجه جدی به امر تولید است گفت: تولید در کشور فرصت برای دولت و مردم ایجاد می‌کند که توزیع عادلانه در حوزه ثروت صورت گیرد.
وی با بیان اینکه کشورهایی که تمرکز بر تولید داشتند به تبع آن توان خرید جامعه را بالا برده‌اند افزود: قاعده جمعیت کشور دهک‌های پایین جامعه هستند و بیشترین جمعیت ما دهک پایین هستند؛ برنامه دولت ما با استفاده از نظرات صاحبنظران است تا بتوانیم طبقه متوسط را به قاعده جمعیتی ایران تبدیل کنیم.
متکی با تاکید بر اینکه تولید تحت هیچ شرایطی نباید تحت‌الشعاع سیاست‌های بازدارنده قرار گیرد یادآور شد: تولید ناموس اقتصاد است؛ ما 2 حوزه طبقات پایین جامعه و حوزه‌ای که تولید کشور را بر دوش دارد باید به عنوان دولت مورد توجه قرار دهیم و با چنین نگاهی ثروت را در جامعه توزیع عادلانه کنیم.
نامزد پیشنهادی جبهه پیروان با بیان اینکه پیشرفت و عدالت نامگذاری دهه چهارم کشورمان است افزود: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از مطالبات مردم و رهبری است و به دلیل عدم توجه اساسی به این شعارها که مورد خاص مردم است امروز به عبارات و کلید‌واژه‌هایی مثل پراید و پیاز رسیدیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فضای انتخابات ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: هنوز در کف جامعه و در بین مردم جوشش لازم را نمی‌بینیم و این ناشی از شرایطی است که در یک سال اخیر برای مردم به وجود آمده است.
متکی بر همین اساس به کودتای قیمت‌ها تصمیمات ناپخته طی یک سال اخیر در برخی حوزه‌ها و مجموعه شرایط را از دلنگرانی‌های مردم دانست و گفت: با ترسیم شرایط جدید می‌توانیم از این شرایط که برآمده از فشار خارجی و تاثیر‌گذاری اقتصاد جهانی و همچنین ناشی از سوء تاثیر‌هاست امیدواری را در جامعه القا کنیم.
متکی تصریح کرد: در نیمه دوم فروردین آرام آرام در بدنه جامعه بحث‌ها و فضای انتخاباتی را خواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضی از افراد معتقدند در این دوره تعداد زیادی احساس وظیفه برای کاندیداتوری می‌کنند آیا شما این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: حضور افراد در چارچوب قوانین و ضوابط و کسانی که خود را دارای ظرفیت لازم می‌بینند قاعدتا یک امکان است و در عین حال نشاندهنده یک نشاط سیاسی در جامعه است؛ در نهایت باید کسانی که دیدگاه مشترک دارند با یکدیگر گفت‌وگوهای لازم را انجام دهند اما شرایط کشور هنوز در این زمینه فراهم نیست.
*دیداری با احمدی‌نژاد نداشته‌ام وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص دیدار اخیری که با احمدی‌نژاد داشته است گفت: دیداری با احمدی‌نژاد نداشته‌ام.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره همگرایی و تعامل با سایر گروه‌ها یادآور شد: الان شاید زود باشد و باید در خصوص این مسئله تحمل کنیم تا آخر فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه و ببینیم چه کسانی به طور جدی در فضای جامعه مطرح می‌شوند و در آن زمان شاید زمینه‌هایی به وجود آید.
متکی با بیان اینکه کاندیدای ما تابعی از کاندیداتوری دیگری نیست تاکید کرد: بحث اعتلاف و همکاری با سایر گروه‌ها و احزاب تا نیمه اردیبهشت می‌توان برای آن صبر کرد.
نائب رئیس جبهه پیروان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در خصوص بازخوانی تاریخی قضایای بنی صدر در 14 اسفند سال 60 سوال کرد و گفت: ماجرای بنی صدر پس از انقلاب حادثه و تجربه تلخی برای کشور بود چرا که مردم رئیس جمهور خود را با شوق انقلابی انتخاب کرده بودند و احساس می‌کردند که وی کل نظام را به چالش کشیده است.
وی ادامه داد: جایگاه رئیس جمهور در قانون اساسی و ارتباط وی با سایر قوا و رهبری تعریف شده است اما در مقاطعی شاهد برخی برخوردها از سوی دولت بوده‌ایم متکی با تاکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی رهبری از جایگاه ایدوئولوژیکی برخودار است خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب در واقع مبانی نظام وقرائت های دینی نظام را تبیین می‌کند.
متکی با بیان اینکه جایگاه دولت در امر کشور داری بسیار استراتژیک است اما مسئولیت آن تئوری پردازی نیست گفت: بیراهه‌هایی از این جمع موجب انحراف در نظام می‌شوند، این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه بنده تعبیر جنگجال سیاسی در بین اصولگرایان را نمی‌پسندم خاطر نشان کرد: برخی دوستان احساس وظیفه کردند و وارد این عرصه شدند چرا که از تدبیر و دغدغه‌های لازم برخودارند.
وی در ادامه این نشست درباره سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور موسوی وکروبی و رهبر آنها یعنی خاتمی که وی آنها را گروه اقلیت یاد کرد اظهار داشت: تعبیر اقلیت به معنای این نیست که افرادی درحاکمیت نباشند و تجربیات کشور ما این را نشان داده است که جریانات مهم در کشور ما در قانونگذاری و حوزه اجرا توانسته اند با رای مردم نقش آفرینی کنند.
متکی ادامه داد: سرکار آمدن سلایق متفاوت سیاسی نشان دهنده انتخابات آزاد و ظرفیت‌های جامعه و نظام است و همان طور که دیدیم تا پایان رای گیری تا سال 88 جامعه از نشاط کاملی برخوردار بود.
نائب رئیس جبهه پیروان با تاکید بر اینکه حوادث پس از پایان رای گیری در سال 88 نشان داد که این طراحی از قبل صورت گرفته بود افزود: بنابراین دفاع از سلیقه‌های گوناگون در چارچوب نظام نه تنها حق جریانات سیاسی است بلکه مورد حمایت نیز قرار دارد و این رویکرد نظام درست بوده است.
وی تصریح کرد: افرادی که درصدد حضور در انتخابات هستند نهاد مربوط به تایید صلاحیت باید درباره آنها نظر دهد و در این صورت براساس قانون این افراد می‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند.
در ادامه این نشست خبری متکی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در انتخابات 92 باز هم ما شاهد انتخاباتی درون خانوادگی از سوی اصولگرایان خواهیم بود یا خیر خواهیم گفت: این حرف قرائت شما از انتخابات است و ما در انتخابات غرب از جریانات مختلفی حضور بانشاط داشتیم و حتی کسانی که در مجلس هشتم بودند نتوانستند وارد مجلس نهم شوند بنابراین اگر جریانی وزن سیاسی کمتری پیدا کرد نباید به حساب رقابت محدود گذاشت.
نائب رئیس جبهه پیروان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما حاضر هستند که اگر فردی هم وزن با شما وارد انتخابات 92 شد از عرصه رقابت کنار بکشید یا خیر، گفت: آنچه در انتخابات به صورت نهایی تعیین کننده است مقبولیت مردمی است از این رو باید با روش‌های علمی و درست این نظر را استخراج کنیم.
وی ادامه داد: در تمام انتخابات پس از جنگ نتیجه آن قابل پیش بینی نبوده است چراکه مردم مواضع متفاوتی درباره نامزدهای هر دوره داشته‌اند و به طور مثال در سال 76 به نظر می‌رسید که فرد دیگری روی کار آید اما این طور نشد.
متکی تاکید کرد: بی هیچ تعارفی به دوستان عرض می‌کنم که نباید شتاب زده وارد نتیجه انتخابات 24 خرداد شد چرا که مردم هنوز اراده خود را نشان نداده اند.
وزیر سابق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در هر جریان سیاسی ممکن است برخی افراد در وزن کشی‌های اولیه موفق به جلب نظر مردم شوند و اگر وارد مراحل بعدی شوند آرایش سیاسی کشور به انها اجازه دهد که در این عرصه بمانند.
*نتیجه ائتلاف‌ها را نمی‌توان از هم اکنون پیش بینی کرد متکی بر همین اساس افزود: نمی‌توان نتیجه ائتلاف‌ها را از هم اکنون پیش بینی کرد و بنابراین ورود بنده برای نقش آفرینی در انتخابات است و به تلاش خود در این عرصه ادامه خواهم داد.
وی عنوان کرد: نمی‌توان ریسک معرفی فردی را که رای آوری پایینی دارد را پذیرفت.
منوچهر متکی در پایان در خصوص سیاست‌های خارجی دولت گفت: از دولت دهم به بعد رویکردهای متفاوتی در عرصه سیاست خارجی اتخاذ شد که جای بحث و بررسی دارد.
*ارتباطاتم در جامعه اغنا لازم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را درونم ایجاد کرد متکی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: ظرفیت‌ها در این رابطه چه برای ما و چه برای طرف خارجی به پایان راه خودش رسیده است و تصویر واقع‌بینانه‌ای نسبت به شرایط را شاهد هستیم.
وی افزود: چنانچه در این دولت بخش هسته‌ای به پایان راه خودش برسد دوکفه خواهد داشت که در یک کفه حقوق ملت ایران تثبیت می‌شود و در کفه دیگر طرف‌های 1+5 به اطمینان می‌رسم که رویکرد جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است.
متکی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی در این دولت نیفتد حتما جزء اولویت‌های دولت یازدهم خواهد بود؛ فکر می‌کنم مکانیزم تعریف شده در جمهوری اسلامی مکانیزم مناسبی است و قدری نقش‌آفرینی بیشتر وزارت خارجه در این امر باید لحاظ شود اما به لحاظ کلی به عنوان یکی از پرونده‌های مهم کشور مجموعه مسئولین کشور در این روند قرار خواهند داشت.
این کاندیدای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت: ملاحظاتی که من در مورد پرونده هسته‌ای دارم هم قبلا به استحضار مقام معظم رهبری رسانده‌ام و هم بعدا خواهم رساند.
متکی  در پاسخ به این سؤال که آیا برای ورود به انتخابات با علما هم رایزنی داشتید افزود: من برای شخص خودم در جایی رایزنی نداشتم و وارد عرصه شدم و حرف‌ها و دیدگاه‌هایم را مطرح می‌کنم؛ فکر می‌کنم کسانی که در انتخابات نقش‌آفرینند یکی از محورهای مهمی را که به آن توجه می‌کنند زمینه‌ای است که آنها بین مردم دارند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: برخی اظهارات آقای کری در سفرهایش به منطقه گویای این مسئله است که بخشی از واقعیت‌های جدید در منطقه را به عنوان یک واقعیت پذیرفته و این رویکرد خوبی است؛ آنها باید بدانند که مصر مصر جدیدی است و تونس به تونس جدیدی تبدیل شده است و در کل اگر این واقعیت‌های جدید منطقه را به درستی درک کنند حوزه‌هایی از سیاست خارجی آنها در رابطه با خاورمیانه باید دچار تغییر شود.
*تا نیمه‌های اردیبهشت هیچ دستور کار جدیدی ندارم متکی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد در ادامه مسیر انتخابات به نفع کاندیدای دیگر کناره‌گیری کنید یا خیر اظهار داشت: طبیعی است هر کاندیدی که با بررسی و براساس تصمیم مطالعه شده وارد عرصه انتخابات می‌شود برای حضور و پیروز شدن وارد عرصه می‌شود و من تا نیمه‌های اردیبهشت هیچ دستور کار جدیدی نخواهم داشت.
وی ادامه داد: در حدود دو سال گذشته در ارتباطاتی که به صورت غیررسمی در سطح جامعه داشتم در حوزه‌های مختلف مردم برای ورود به این عرصه اغنا لازم درون من ایجاد شد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان