۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دومین کرسی آزاد اندیشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد
کد خبر: ۲۱۳۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

باید ها و نبایدهای رئیس جمهور آینده

دومین کرسی آزاد اندیشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی با موضوع بایدها ونبایدهای رئیس جمهور آینده با حضور اعضای هیات علمی گروه علوم سیاسی و در آمفی تئاتر ساختمان آینده پژوهی برگزار شد

دومین کرسی آزاد اندیشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد
به گزارش صبح قزوین، فرهاد درویش، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و فرزاد جهان بین معاون فرهنگی دانشگاه امام خمینی (ره) ، ارائه کنندگان بحث در این نشست بودند و و عباس هاشمی نیز به عنوان داور حضور داشت.
جهان بین درباره ی شرایط تعیین شده برای ریاست جمهوری در قانون گفت: شرایطی همچون مومن و معتقد بودن و مدیر و مدبر بودن صرف اعلامش کافی نیست و باید احراز شود مثلا کسی که دوگانگی در حکومت را مطرح می کند و ولایت پذیری ندارد ، نمی تواند ادعا کند که مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی است و مدیر و مدبر بودن نیز باید کمیتی تر بررسی شود .
وی افزود :صرف التزام کافی نیست و باید این شرایط توسط مراجع نظارتی مورد بررسی قرار بگیرد.
درویش در ادامه صحبت های جهان بین گفت: احراز ویژگی های کیفی باید حداقلی باشد چرا که این مسائل کاملاً سلیقه برداراست برای مثال بارها دیده ایم که شورای نگهبان درباره ی صلاحیت یک نماینده تصمیمات متفاوتی گرفته است و در یک دوره نماینده مجلسی رد صلاحیت و در دوره ای دیگر صلاحیتش تایید شده است.
درویش گفت: وقتی همه ما به این مرحله می رسیم که به چه کسی رای بدهیم این جواب کلیشه ای را را مطرح می کنیم که فرد مورد نظر باید عدالت داشته باشد ، مردمی باشد و یک سری خصوصیات کلی، که این جواب ها با وجود درستی مشکل ما را حل نمی کند.
وی افزود: مسئله مهم این است که ما سه چیز را از هم تفکیک کنیم ، اول اینکه نیت خوب لزوم بر رئیس جمهور خوب بودن نیست، دوم اینکه ما باید قائل به تفکیک نقش ها باشیم برای مثال بدانیم که یک امام جماعت خوب یک فرمانده جنگ موفق لزوماً نمی تواند رئیس جمهور خوبی نیز باشد و سوم اینکه هر آدم خوبی هم رئیس جمهور خوبی نیست و سلامت نفس صرف نمی تواند حاکی از مدیریت خوب باشد.
درویش در ادامه وقتش در مناظره گفت : از نظر من خصوصیات رئیس جمهور را می توان به سه بخش شخصیتی و مدیریتی و جهانی و بین المللی تقسیم کرد.
ازنظر شخصیتی و اخلاقی ، رئیس جمهور باید صداقت داشته باشد و در برخورد با مردم ونهادهای مختلف با فریبکارانه عمل نکند، حق گویی بر اساس منافع و مصالح ملی در ضمن حق طلب بودن از دیگر صفات کسی است که در مقام ریاست جمهوری قرار می گیرد و کسی که اهل معامله گری است مشکلی را از مردم ما حل نخواهد کرد .
وی ادامه داد: بحث دیگری که مطرح است واقع گرایی در برابر اغراق و دروغگویی است، چرا که ما باید نسبت به پدیده های اطرافمان واقع گرایی داشته باشیم تا بتوانیم درست تصمیم بگیریم و عمل کنیم.
این استاد دانشگاه، متانت در رفتار و گفتار و تواضع را ازدیگر خصوصیات لازم برای رئیس جمهور دانست و افزود: کسی که می خواهد در مقام ریاست جمهوری قرار بگیرد باید به جایگاه ریاست جمهوری شأن بدهد نه اینکه مقام ریاست جمهوری به او شأن و شخصیت بدهد.
وی درباره شجاعت شخص رئیس جمهور نیز گفت: معنای شجاعت بدون برنامه ریزی کار کردن و بی گدار به آب زدن نیست شجاعت و تهور با هم تفاوت دارند.
رئیس جمهوری که بدون برنامه ریزی کار می کند شجاع نیست بلکه متهور است.
جهان بین در ادامه صحبت های درویش گفت: به نظر من ما امروز بیش از هر وقت دیگری نیازمند یک رئیس جمهور با برنامه هستیم و شخص رئیس جمهور آینده در عین با برنامگی نباید از اعتقادات اسلامی اش خجالت بکشد و مباحث را طوری مطرح کند که نشان دهنده خجالت وی از داشته های اسلامی اش باشد و در کنار اینها جرأت کار بزرگ را هم داشته باشد .
معاون فرهنگی دانشگاه امام خمینی افزود: گاهی که از برنامه محوری و برنامه ریزی صحبت می شود افراد دید و تفکر خود و علوم دانشگاهی را مبنای برنامه ریزی قرار می دهند و اگر کسی بر این مبنا عمل نکرد و طرحی نو و بومی در انداخت، وی را متهم به بی برنامگی می کنند.
جهان بین گفت: رئیس جمهور باید در تراز ریاست جمهوری باشد و برخی مباحث را که در شأن و تراز رئیس جمهور نیست مطرح نکند و صبورانه از کنار خیلی مسائل عبور کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود : رئیس جمهور باید تیم لازم برای اداره کشور را داشته باشد و اگر اینگونه نباشد بهتر است که جلو نیاید .
جهان بین تصریح کرد : ما به دنبال رئیس جمهوری هستیم که ما را به عقب برنگرداند چرا که با وجود بزرگترین تحریم ها علیه ما اتفاقات منطقه سر جمع به نفع ما بوده است.
رئیس جمهور آینده نباید کسی باشد که این قدرت و اهمیت ما را در منطقه از بین ببرد.
درویش در پاسخ به جهان بین گفت: شرایط کنونی ما خیلی هم خوب نیست و شرایط اقتصادی کشور و همچنین جهانی ما برای رئیس جمهور آینده وامصیبتاست.
درویش در ادامه تقسیم بندی هایی که در قسمت قبل سخنانش انجام داده بود ، خصوصیات مدیریتی رئیس جمهور آینده را تشریح کرد.
وی گفت:در حیطه مدیریتی رئیس جمهور نباید خیال باف و ذهن گرا باشد ، باید در مقابل شعارگرایی برنامه محور باشد، در مقابل تفکر تاکتیکی تفکر استراتژیک داشته باشد واینکه مردمی باشد نه اینکه مردم دار باشد، مردم دار به این معنی که باب میل مردم رفتار و عمل کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: رئیس جمهور باید شفاف عمل کند و شفافیت را هم با شانتاژ اشتباه نگیرد و همچنین بداند که ریاست جمهوری جای آزمون خطا نیست بلکه جای بهره گیری از تجربه هاست ونیز همانقدر که معتقد به اسلامیت است به جمهوریت هم معتقد باشد.
جهان بین نیز در سخنان پایانی اش گفت: در برخی جهات شرایط ما خیلی خوب است مثلا ما در سیاست خارجی خوب عمل کردیم اگر این طور نبود چرا در مسئله سوریه طرف های درگیر مدام از ایران می خواهند که بر سر میز مذاکره بیاید.
وی افزود :ما شرایط دفاعی خوبی هم داریم اگر اینطور نبود فکر می کنید آمریکا واقعاً به ایران حمله نمی کرد؟ اینها را نباید نادیده گرفت.
درویش نیز در سخنان پایانی اش آخرین قسمت مربوط به تقسیم بندی اش که خصوصیات رئیس جمهور در عرصه جهانی را بیان می کرد تشریح کرد.
وی گفت: کسی که می خواهد در این مقام قرار بگیرد باید نظام بین المللی و سازوکارهای آن را خوب بفهمد، فرق دشمن تراشی و دشمن شناسی و دشمن پرستی را بداند، رئیس جمهور آینده باید باید پرستیژ و وجاهت بین المللی داشته باشد و درعرصه های جهانی شناخته شده باشد.
درویش در پایان سخنانش گفت: رئیس جمهور آینده ما علاوه بر اینکه باید به استقلال گرایی که از اصول ماست، قائل باشد باید نه ناسیونالسیت باشد و نه به خاطر اسلامی بودن حکومت ، منافع ملی را به خطر بیندازد.
در پایان نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد که متأسفانه نه سوال ها روشن و واضح مطرح شده بود و نه جواب های درستی به سوالات داده شد.
انتهای پیام/3002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان