۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مقررات بین المللی فاقد ضمانت اجرایی می باشد
کد خبر: ۲۱۰۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دبیرکمیته حقوقی دفاع از حقوق مسدومان شیمیایی سردشت:

مقررات بین المللی فاقد ضمانت اجرایی می باشد

دبیرکمیته حقوقی دفاع ازحقوق مسدومان شیمیایی سردشت گفت: یکی از مشکلاتی که حقوق بین الملل دارا می باشد این است که مقررات بین المللی فاقد ضمانت اجرایی است.

مقررات بین المللی فاقد ضمانت اجرایی می باشد

به گزارش صبح قزوین، مزین دبیرکمیته حقوقی دفاع از حقوق مسدومان شیمیایی سردشت،عصر روز گذشته در همایش صدای سکوت که در سالن شهدای گمنام دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزارشد، گفت:مردم ایران به خصوص دانشجویان به مسائل حقوقی به خوبی توجه می کنند.

وی ادامه داد: شاید از دیدگاه ملی به موضوع حلبچه نگاه شود ولی می توان گفت درکل فاجعه ی حلبچه یک فاجعه ضد انسانی است،فارغ از اینکه چه کشوری، چه مردمی تحت حمله وتهاجم قرارگرفته اند.
جنگ یکی از زشت ترین پدیده ها و رفتارهای انسانی است که بشر از بدو خلقت از خودش بروز داده و بشر نتوانسته آن را از مجموعه رفتارهای انسانی از بین ببرد.
شاید در این بین قدم هایی برداشته شده تا جنگ ها محدودشوند ولی کافی نبوده است.

دبیر کمیته حقوقی دفاع ازحقوق مسدومان شیمیایی سردشت خاطر نشان کرد: رسالت اصلی انبیای الهی این بوده که بشر را به راه راست هدایت کنند و جامعه ی اسلامی را از جنگ و خونریزی بازدارند.
از زمان های گذشته استفاده از سلاح رایج بوده، در جنگ هیچ گونه قاعده و اصولی وجود ندارد و در این بین هیچ ارگانی بر امور جنگی غرب نظارت ندارد.

مزین ادامه داد: کشورهای غربی خودشان را مجاز و مختار می بینندکه در جنگ از هرگونه سلاحی استفاده کنند.
در جنگ رعایت اصول و قواعد انسانی ملاک نیست، هدف کشور های غربی صرفا این است تا در جنگ، کشور مقابل را از صحنه ی روزگار محو کنند و کشورگشایی شان را گسترش دهند.
بحث کشور گشایی در کلیه جنگ ها به ویژه جنگ های تیمور به راحتی مشهود است.

این مسئول اضافه کرد: جامعه ی بشری با بررسی این موضوع که جنگ از مجموعه ی رفتارهای بشری حذف شدنی نیست به نظام مند کردن آن پرداخت، که این امر منجر به وارد شدن انتقاداتی به متفکرین حقوقی نیز می باشد.
در این بین باید به این نکته توجه داشت که اگر نمی شود جنگ را که پدیده ای زشت و غیر انسانی است از مجموعه رفتارهای بشری حذف کرد می توان قواعدی رابرای کاهش اثرات مخرب آن وضع کرد تا موجب رنج مضاعف نشود.
جنگ نباید آثار مخربی بر نظامیان و غیرنظامیان داشته باشد تا شاهد اثرات طولانی مدت آن در آینده نباشیم.

مزین گفت: سلاح هایی که دارای اثر تخریب فراوانی هستند و کشتارجمعی ایجاد می کنند، ممنوع است.
در جنگ جهانی اول کشور های متخاصم 30هزار تن سلاح شیمیایی علیه یکدیگر بکار بردند و با توجه به بالا بودن تعداد کشته ها در این جنگ، متفکران حقوقی به این فکر افتادند تا مجموعه قواعدی را تدوین کنند و از سال 1925 این مسئله کلید خورد و اولین پروتوکول هم در همان سال کلید خورد این پروتوکول بصورت نمادین و ارشادی بود.

دبیرکمیته حقوقی دفاع از حقوق مسدومان شیمیایی سردشت گفت: یکی از مشکلاتی که حقوق بین الملل دارا می باشد این است که مقررات بین المللی فاقد ضمانت اجرایی است و اگر مقررات دارای ضمانت اجرایی نباشد قابل اعتماد نیست.

از سال 1997 سازمانی برای رسیدگی به امور بین المللی جنگ بنام opcw تشکیل شده و ایران جزء اولین کشورهایی است که به عضویت این سازمان درآمده، زیرا خودش قربانی سلاح های شیمیایی بوده است.

مزین افزود: اگر بشریت به این نتیجه رسیده که بطور کل سلاح های شیمیایی را منحدم کند این مسئله را مدیون مردم حلبچه و سردشت می باشد.
اگر جامعه جهانی زودتر به این نتیجه می رسید و جنایاتی را که صدام مرتکب شده بود را زودتر به گوش جهانیان می رساند قطعا ما شاهد حادثه ای عظیم همچون حلبچه نبودیم.

وی در پایان با بیان این مطلب که حدود دو سوم از جمعیت 12 هزار نفری حلبچه قربانی جنایات صدام شدند گفت: این شواهد نشان می دهد که در این جنگ هدف صدام غیر از شکست طرف مقابل و افراد نظامی، کشتن مردان و زنان و کودکان بی دفاع نیز بوده است که این فاجعه اثرات مخرب جسمی و روحی و روانی شدیدی همچون کم شنوایی و نابینایی و مشکلات شدید عصبی را در این افراد ایجاد کرده است.
ما باید به جهانیان بفهمانیم که دیگر نباید حادثه ای همچون حلبچه و حکومتی همچون صدام حسین داشته باشیم.

انتهای پیام/2003/ح

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان