۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فعالیت نیروگاه اراک هیچ گاه متوقف نخواهد شد/ در گام نهایی مذاکرات تحریم ها لغو می شوند‬
کد خبر: ۲۰۸۴۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه در گفتگو با صبح قزوین:

فعالیت نیروگاه اراک هیچ گاه متوقف نخواهد شد/ در گام نهایی مذاکرات تحریم ها لغو می شوند‬

تخت روانچی: در بحث غنی سازی بر اساس معاهده NPT حق غنی سازی را داریم و بعد از اجرایی شدن توافق نهایی ژنو، پرونده ایران به حالت عادی باز خواهد گشت.

فعالیت نیروگاه اراک هیچ گاه متوقف نخواهد شد/ در گام نهایی مذاکرات تحریم ها لغو می شوند‬
به گزارش صبح قزوین، در روزهای اخیر که بحث توافقنامه ژنو در بسیاری از محافل داغ شده است، واکنش های مثبت و منفی زیادی نسبت به آن به چشم می خورد.
موافقان تصور می کنند که با اجرای توافق ژنو همه تحریم ها برداشته شده و قیمت ها پایین می آید و رفاه زندگیشان به اوج می رسد، مخالفان نیز از ناچیز بودن دستاوردهای ژنو می گویند.
برای پیگیری جزئیات مذاکرات ایران با گروه 1+5 و توافقنامه ژنو، گفتگویی با معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه ایران، مجید تخت روانچی داشتیم.
وی در گفتگو با خبرنگارصبح قزوین، در پاسخ به این سوال که آیا مکان دوره بعدی مذاکرات در نیویورک وجود دارد، اظهار کرد: مکان مذاکرات در محلی خواهد بود که سازمان های بین المللی در آن قرار دارد.
اغلب مذاکرات در ژنو و جلسات کارشناسی در وین انجام می گیرد اما با توجه به این که نیویورک نیز مقر سازمان بین ملل می باشد احتمال آن که دور بعدی مذاکرات در آن جا باشد، وجود دارد، اما هنوز به طور قطع مکان مذاکرات مشخص نیست.
تخت روانچی در خصوص توافقنامه ژنوعنوان کرد: طبق متن توافقنامه ژنو یک مقدمه در این متن وجود دارد و می توانیم همزمان با اجرایی شدن توافقات در گام اول، مذاکرت نهایی را انجام دهیم.
وی با اشاره به ملاک های انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده، خاطر نشان کرد: هدایت کل پرونده هسته ای، تحت نظر شورای کل امنیت ملی کشور می باشد و وزارت خارجه به عنوان طرف مذاکره کننده با کشور های دیگر تعیین شده است.
اعضای تیم مذاکره کننده از کسانی هستند که سوابق مذاکرات بین المللی را داشته اند.
معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه در خصوص سابقه خود در مذاکرات بین المللی یادآور شد: من در دوران مذاکرات هسته ای در حدود 10 سال گذشته با3 کشور اروپایی مذاکراتی را انجام داده ام و در آن دوره، مسئولیت کمیته سیاسی تیم مذاکرات را برعهده داشتم.
وی درخصوص تفاسیر مختلفی که از متن توافق ژنو شده است، تصریح کرد: در خصوص متن توافقنامه حساسیت بسیاری وجود داشت، تا متن کاملا واضح و روشن و همچنین غیر قابل تفسیر باشد، اما با این حال، بعد از توافق، تفسیرهای متفاوتی بیان شد؛ اما این متن توافق نامه ژنو است که دارای اعتبار و اهمیت می باشد، که در قالب یک سند 4 صفحه ای تهیه و تنظیم شده است.
وی افزود: اگر به خاطر داشته باشید مذاکرات ژنو در ساعت 5 صبح به وقت محلی پایان یافت و در همین زمان دکتر ظریف خواستند که سریعا متن توافق نامه ترجمه شود و در اختیار رسانه ها و خبرگزاری های داخلی قرار گیرد.
تخت روانچی، خاطرنشان کرد: در این میان طرف آمریکایی بلافاصله بعد از تمام شدن مذاکرات خلاصه ای از متن مذاکرات را در سایت کاخ سفید منتشر کرد که در آن تنها قسمتی از متن توافق نامه که برای طرف آمریکایی مشکلی ایجاد نمی کرد، عنوان شده بود.
وی ادامه داد: چند روز بعد یک روزنامه آمریکایی در این خصوص نوشت که مقامات آمریکایی در خصوص متن مذاکرات ژنو با مردم صادق نبودند و آن چیزی را که در ژنو به توافق رسیده بود را بیان نکردند.
معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه در خصوص تاکید بر محرمانه بودن مذاکرات در طول جریان مذاکرات، تصریح کرد: مذاکره ممکن است چند روز یا چند ماه و چند سال طول بکشد.
اگر در ابتدای مذاکرات ژنو ریز صحبت های شده را مطرح می کردیم در طول مذاکرات با مشکل مواجه می شدیم.
وی ادامه داد: در طول مذاکرات برای ما منافع ملی بسیار اهمیت داشت، بر اساس دستور العملی که مسئولین نظام برای ما تعیین می کردند در مذاکرات عمل کردیم.
این دیپلمات در پاسخ به این سوال که در مذاکرات اولیه برگ برنده ایران حق غنی سازی 20 درصد بوده است حال در مذاکرات نهایی ژنو برگ برنده ایران چیست، اذعان کرد: در بحث غنی سازی ما بر اساس معاهده NPT حق غنی سازی را داریم و نه تنها ما بلکه تمام کشورهای عضو NPT از این حق برخوردار هستند و خواسته ما نیز احترام به این حق مسلم می باشد.
وی اضافه کرد: در طول سال ها برای کاربرد های دارویی به اورانیوم 20 در صد غنی شده نیاز داشتیم و آن را از کشور های دیگر تهیه می کردیم ولی زمانی که نیاز ما را تامین نکردند با تلاش دانشمندان هسته ای در داخل خود نیازمان را تامین کردیم؛ جا دارد یاد و خاطره شهدای هسته ای را گرامی بداریم.
تخت روانچی عنوان کرد: طبق توافقنامه، ایران متعهد شده است تا اروانیوم های 20 درصد غنی شده را تا 5 درصد، رقیق و یا اکسید نماید اما غنی سازی 5 در صد هیچ گاه متوقف نخواهد شد.
وی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر برچیده شدن اقدامات هسته ای ایران، تصریح کرد: متن توافق ژنو به عنوان اصل و سند می باشد، که در گام نهایی این متن نیز خیلی صریح و روشن آمده است که برنامه هسته ای ایران شامل یک برنامه غنی سازی است که در این بند جای هیچگونه تفسیری وجود ندارد.
معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه افزود: همچنین در گام نهایی آمده است که تحریم ها لغو خواهد شد و پرونده ایران به حالت عادی برمی گردد و برخورد با ایران به صورت یک عضو عادی NPT خواهد بود.
وی اضافه کرد: گام نهایی در توافق ژنو مشخص است و این مرحله اجرایی دارای یک دوره ی محدود است که در صورت اجرایی شدن، بعد اتمام این دوره هیچ محدودیتی ایران نخواهد داشت.
این عضو تیم مذاکره کنند هسته ای در ژنو، در خصوص مدت زمان اعمال محدودیت ها بر فعالیت هسته ای ایران، اظهار کرد: در دوره ی بعدی مذاکرات زمان این محدودیت مشخص خواهد شد، که بعد از اتمام این دوره ایران می تواند هر فعالیتی که برای اعضا مجاز می باشد را انجام دهد.
وی در خصوص گفته های جان کری مبنی بر برچیده شدن تاسیسات راکتور آب سنگین اراک ، گفت: صحبت هایی که برخی از مقامات آمریکایی دارند بیشتر برای جلب اعتماد و مصرف داخلی می باشد و ما هیچ گاه از حقوق هسته ای خودمان کوتاه نخواهیم آمد.
معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه افزود: تاسیسات اراک جز حقوق هسته ای ایران است که هیچ گاه فعالیت های آن متوقف نخواهد شد.
وی در خصوص تفاوت میان سیاست اروپا و امریکا عنوان کرد: کشور های اروپایی و آمریکایی در برخی مسائل اشتراک نظر دارند و یک سیاست را دنبال می کنند و تلاش دارند مواضعشان را به هم نزدیک تر سازند ولی در این میان اختلافاتی نیز مشاهده می شود.
تخت روانچی عنوان کرد: در حقیت تلاش ایران بر این نیست که بین کشور های غربی اختلاف ایجاد نماید بلکه به دنبال برقرای یک ارتباط سالم در موضع برابر و احترام مقابل با دیگر کشورها می باشد که این سیاست دولت دکتر روحانی است که در این میان رژیم صهیونیستی یک استثنا است که ایران آن را به رسمیت نمی شناسد.
وی در خصوص دبیرخانه توافقنامه ژنو توضیح داد: دبیر خانه ای که در زیرمجموعه معاونت بین الملل وزارت امور خارجه به وجود آمده است،به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای توافقنامه ژنو می باشد و باید توجه داشت که ارگان های مختلفی در گیر اجرای توافقنامه ژنو هستند.
وی در پایان روند اجرای توافق نامه ژنو را مثبت ارزیابی کرد.
انتهای پیام/7001/ح

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان