۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دادستان قزوین از شهروندان برای ریشه کنی تگدی گر ی از سطح شهر درخواست کرد
کد خبر: ۱۸۷۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام صاقی نیارکی:

دادستان قزوین از شهروندان برای ریشه کنی تگدی گر ی از سطح شهر درخواست کرد

دادستان قزوین با تقدیر و تشکر از مجموعه شهرداری قزوین در جهت برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری متکدیان از سطح خیابان‌ها گفت: شهروندان می بایست در این زمینه حساسیت داشته باشند و مواردی از وجود و حضور متکدیان حرفه ایی در سطح شهر را گزارش نمایند.

دادستان قزوین از شهروندان برای ریشه کنی تگدی گر ی از سطح شهر درخواست کرد
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام صادقی نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین در حاشیه بازدید از دوایر اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب قزوین با اعلام مطلب فوق بیان داشت: متاسفانه شهروندان هنگام مشاهده کودکان، نوجوانان و جوانانی که مبادرت به تکدی گری می کنند حساسیت لازم را بخرج نمی دهند و عواطف و احساسات را مانع پیشگیری از معضلی تکراری و تلخ می دانند.
در صورتیکه باید وجود اینگونه افراد را گزارش نمایند و ما شاهد هستیم گزارش که نمی کنند حتی مبادرت به دادن وجه نقد، نذورات و سایر اقلام به آنها می کنند.
صادقی نیارکی یادآور شد: ماده 712 قانون مجازات اسلامی، درخصوص مجرمانه بودن تکدی‌گری آورده است: هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه‌ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی گری و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.
وی افزود: طبق قانون مجازات اسلامی، تکدی گری و ولگردی جرم می باشد و چون از جرائم مشهود هستند با این دلیل که جرم در مقابل دیدگان شهروندان به وقوع پیوسته و در منظر و دید عموم می باشد بعضا برای جمع آوری آنان نیازی به دستور قضایی ندارند.
هر چند مجموعه دادستانی قزوین نسبت به این موضوع با حساسیت تمام برخورد کرده و اگر تاکنون به جمع‌آوری این افراد به‌ صورت مداوم و مرتب اقدام نمی‌ شد الان تمام خیابان‌های شهر پر از گدا بود و وضعیت بسیار بدتر از این بود.
این مقام قضایی با اشاره به تاثیر تبلیغات و فرهنگ سازی در عدم کمک به متکدیان خیابانی، خاطر نشان ساخت: با وجود تعدد ادارات، نهادها، مراکز و موسسات خیریه و حمایتی، دیگری کمک به اینگونه افراد معنایی ندارد.
شهروندان نیز باید مراقب باشند که به این گداپروری دامن نزنند چرا که متکدیان و افراد سودجو تا زمانی که احساس کنند افرادی هستند که بدون جهت و بر اساس ظواهر برای آنان دل می سوزانند و به آنها کمک می کنند و با سوء‌استفاده از احساسات و عواطف انسانی به عناوین و شیوه‌های مختلف حقوق سایر شهروندان را مورد تعدی قرار داده و به اشکال گوناگون مبادرت به تکدی‌گری می‌کنند، همچنان به کارشان ادامه می دهند ولی زمانی که شهروندان هوشیار باشند و کمک های خود را به موسسات و نهاد های خیریه بدهند دیگر دلیلی برای کمک به متکدیان خیابانی نیست.
عضو شورای مسئولان قضایی استان ادامه داد: اگر شهروندان به جای کمک به این‌گونه اشخاص کمک‌های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی معتبر در سطح شهر ارائه دهند قطعاً به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید اما با کمک به متکدیان زمینه سوء‌استفاده و فعالیت بیشتر آن‌ها را فراهم کرده و گداپروری در شهر رواج می‌یابد.
حجت الاسلام صادقی با ابراز تاسف از عدم انجام وظایف قانونی و پیش بینی شده بعضی از ارگان‌ها در این خصوص تاکید کرد: بعضا فرد یا افرادی با اهداف خاص بعنوان مثل، طفل، کودک یا طفل معلولی را در انظار عموم قرار داده تا با برانگیختن حس ترحم مردم، تکدی گری نمایند.
که ماده 713 قانون مجازات اسلامی درباره گماردن اطفال و کودکان برای تکدی‌گری پیش‌بینی مجازات کرده و آورده: هرکس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله‌ی تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده است محکوم خواهد شد.
" همانطور که ملاحظه می‌شود تنها اطفال (یعنی پسران تا 15 سال و دختران تا 9 سال) و افراد غیر رشید (یعنی کسی که تصرف او در اموالش عقلانی نیست) مورد حکم قانون قرار گرفته اند و این در حالی است که مجانین را هم مشمول ماده یاد شده می باشند.
دادستان قزوین با بیان اینکه با هماهنگی های بسیار خوبی که در مسئولان شهری و نیروی انتظامی و سایر نهادهای مربوطه انجام پذیرفته از حیث جمع آوری، نگهداری، معرفی به مراجع قضایی و رسیدگی به وضعیت متکدیان مشکلی وجود نخواهد داشت.
اظهار امیدواری کرد: با کمک و همیاری یکایک شهروندان عزیز و دخالت تمامی دستگاه ها، نهادها و ارگان های مسئول بویژه متولیان امور فرهنگی و مذهبی و رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید افکار و اذهان عمومی را در زمینه برخورد با معضلات اجتماعی نظیر تکدی گری و اعتیاد که جرم های مشهودی محسوب می شوند را حساس کنند.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: هر چند براي برخورد با این معضل تنها دخالت يک ارگان یا نهاد کار ساز نیست و حضور فعال همه نهادها، در کنار آن حمايت‌هاي یکایک شهروندان مي‌تواند موجب از بین بردن اين معضل از چهره شهر شود.
روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان