۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عملکرد خوب موقوفات بهترین تبلیغ برای نشان دادن اهمیت وقف است
کد خبر: ۱۸۱۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

روزبه:

عملکرد خوب موقوفات بهترین تبلیغ برای نشان دادن اهمیت وقف است

استاندار قزوین گفت: بهترین تبلیغ برای نشان دادن اهمیت وقف در جامعه، عملکرد خوب و مطلوب موقوفات استان و متولیان آن‌ها است.

عملکرد خوب موقوفات بهترین تبلیغ برای نشان دادن اهمیت وقف است
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین مرتضی روزبه صبح امروز در دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، گفت: وقف یک صدقه جاریه بی‌پایان است و انتهایی ندارد به شرطی که تابلو و تصویر زیبایی از موقوفات فعلی در معرض دید مردم قرار دهیم.
وی افزود: در معرض دید عموم قرار دادن نحوه عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه و آثار مثبت آن موجب می‌شود افرادی که در عین دارا بودن اعتقادات مذهبی، تمکن مالی دارند به این عرصه ورود پیدا کنند.
استاندار قزوین تصریح کرد: بهترین تبلیغ برای نشان دادن اهمیت وقف در جامعه، عملکرد مطلوب موقوفات استان و متولیان آن‌ها است.
روزبه عنوان کرد: وضعیت امامزادگان استان نشان می‌دهد که در گذشته مردم استان اعتقاد زیادی به امامزادگان و پیوند عمیقی با ائمه اطهار (ع) داشتند که این موضوع وظیفه مسئولان را سنگین‌تر می‌کند.
وی تصریح کرد: بسیاری از متصرفات هنوز شناسایی نشده است و شناسایی آن‌ها کار تخصصی سنگینی را می‌طلبد زیرا شناسایی و احیای وقف یک تکلیف شرعی بوده و در روایات نیز تاکید زیادی در این خصوص شده است.
استاندار قزوین عنوان کرد: از سوی دیگر این وظیفه مسئولان امر است که افرادی را که خواسته یا ناخواسته با تصرف موقوفات زندگی خود را آلوده کرده‌اند، پاک کنیم.
روزبه اظهار داشت: بسیاری از افراد بدون اینکه در جریان تصرف موقوفه به وسیله اجداد خود باشند، موقوفات را در تصرف دارند که اگر اسناد و مدارک مبنی بر موقوفه بودن ملک به آنان نشان داده شود، موقوفه را تحویل اداره کل اوقاف می‌دهند.
وی گفت: با توجه به پیشینه تاریخی که استان قزوین در امر وقف دارد احتمال اینکه هنوز بسیاری از موقوفات شناسایی نشده باشند، زیاد است.
استاندار قزوین عنوان کرد: با وجود اینکه برای احراز مالکیت موقوفات کار حقوقی سنگینی لازم است اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی در خصوص احیای موقوفات است.
روزبه ضمن تاکید بر اینکه موقوفات متروکه باید احیا شوند، تصریح کرد: برخی از موقوفات شناسایی شده اما متروکه است که باید اقدامات لازم برای احیای آن‌ها از سوی اداره کل اوقاف و متولیان این موقوفات انجام شود.
وی افزود: واقفان هر یک از این موقوفات را برای نیتی وقف کرده‌اند بنابراین باید در احیای آن‌ها سرعت عمل لازم لحاظ شود تا به نظر واقف برسد.
توسعه امامزادگان قزوین با جدیت بیشتری پیگیری شود استاندار قزوین ضمن تاکید بر در دستور کار قرار گرفتن توسعه بقاع متبرکه استان گفت: با توجه به اینکه استان قزوین استانی مذهبی است انتظار می‌رود توسعه امامزادگان استان با جدیت بیشتری پیگیری شود.
روزبه عنوان کرد: ظرفیت خدادادی که در امامزادگان استان وجود دارد علاوه بر اینکه نشان می‌دهد استان قزوین استانی مذهبی است در پاک‌سازی فضاهای فرهنگی و اخلاقی جامعه می‌تواند بهترین ظرفیت به شمار رود.
وی تصریح کرد: تاثیری که یک امامزاده در پاک‌سازی فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌تواند ایفا کند، با کارکرد هزاران نفر با صرف چندین سال هم شاید برابری نکند و این نشان‌‌دهنده تاثیر فراوان امامزادگان در این امر است.
استاندار قزوین اظهار داشت: بنابراین باید از یک سو برای سالم‌سازی جامعه و ارتقای سطح فرهنگی و مذهبی جامعه از ظرفیت بقاع متبرکه استان بهره‌مند شویم.
روزبه خاطرنشان کرد: مردم با امامزادگان استان به لحاظ روحی پیوند عمیقی دارند که باید از این ظرفیت ارزشمند به نحو مطلوب بهره برد.
وی با اشاره به اینکه جلوگیری از بدعت‌ها و خرافات یکی از وظایف اداره اوقاف است، عنوان کرد: جلوگیری از بدعت‌ها و خرافات به خصوص در بقاع متبرکه یکی از وظایف این اداره کل است زیرا بقاع متبرکه به لحاظ شرایطی که دارند بیشتر در معرض آسیب‌ها و ترویج بدعت‌ها هستند.
استاندار قزوین ادامه داد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز با سرعت زیادی در حال ترویج بدعت‌ها و خرافات در جامعه به خصوص در مکان‌هایی مانند امامزادگان هستند که همه مسئولان امر باید در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.
روزبه ضمن ابراز تاسف به دلیل حذف مسجد محله در محله‌های جدیدالاحداث قزوین گفت: در سال‌های اخیر در نظام شهرسازی کشور با حذف مسجد محله روبه‌رو هستیم که در بسیاری از موارد به دلیل فقدان وجود مسجد در همه محله‌ها مردم برای ادای نماز جماعت شرایط حضور در مساجد را ندارند.
وی افزود: علاوه بر آن به دلیل تجملاتی که در ساخت مساجد در نظر گرفته می‌شود، ساخت بسیاری از مساجد نیاز به زمان زیادی دارد که با کاهش تجملات داخل ساختمان مسجد و ساخت آن به شکل ساده و بی‌آلایش روند ساخت مساجد تسریع شده و می‌توان با هزینه‌های کم تعداد بیشتری مسجد در محله‌ها ساخت.
استاندار قزوین با بیان اینکه تجملات داخل مسجد با فرهنگ دینی ما مطابقت ندارد، یادآور شد: یکی از دستگاه‌های متولی در این زمینه اداره کل اوقاف است و انتظار می‌رود که نسبت به احیای مسجد محله اهتمام بیشتری داشته باشند تا مردم با سهولت بیشتری به مساجد دسترسی پیدا کنند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان