۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین با غربالگري پيش از ازدواج از مبتلا شدن فرزندان به تالاسمي پيشگيري كنيد
کد خبر: ۱۷۹۲۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج بهزيستي قزوين:

با غربالگري پيش از ازدواج از مبتلا شدن فرزندان به تالاسمي پيشگيري كنيد

کارشناس مشاوره ژنتیک بهزیستی استان قزوین گفت: زوج‌هاي جوان با غربالگري پيش از ازدواج مي‌توانند از مبتلا شدن فرزندان خود به بيماري تالاسمي ماژور به شدت پيشگيري كنند.

با غربالگري پيش از ازدواج از مبتلا شدن فرزندان به تالاسمي پيشگيري كنيد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، آزيتا مشتاقي مقدم با بيان اينكه ازدواج‌های خویشاوندی در ایران منجر به افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی شده است، اظهار داشت:این بیماری‌ها در بيشتر مناطق دنیا و در کشورهای اروپایی حدود چند صد سال است که به دليل عدم ازدواج‌های فامیلی شیوع کمتری دارد.
اين مسئول با اشاره به اينكه مشاوران در مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج مشاوره‌هاي لازم را به زوج‌هاي جوان ارائه مي‌دهند، ابراز داشت: اين مشاوران شجره‌ خانوادگی‌ زوج‌ها و اینکه چه نوع بیماری‌هایی در این شجره وجود داشته را مورد سوال و بررسی قرار می‌دهند تا اطلاعاتی درباره ژن‌های بیماری‌زایی كه ممکن است در آن فامیل وجود داشته باشد، بدست آورند.
مشتاقي‌مقدم افزود: مشاوران در مشاوره ژنتيك با انجام اقدامات ياد شده می‌توانند با کشف اختلال در سابقه ژنتیکی فامیلی اين زوج‌ها کمک‌های جدی و بسزايي در پيشگيري از بيماري‌ها به آنان انجام دهند.
وي با اشاره به اينكه هموفیلی یک بیماری ژنی وابسته به جنس است كه ژن آن از طریق مادران ناقل به پسرها منتقل مي‌شود و آنها را مبتلا می‌کند، ابراز داشت: به عنوان مثال فرض كنيد در بررسي‌هاي مشاوره ژنتيك مشخص شود که پسرهای خانواده به بیماری هموفیلی مبتلا می‌شوند.
مشتاقی مقدم اضافه كرد: چنانكه خطر و احتمال ابتلای فرزند به بیمارهای ژنتیکی طی این بررسی‌ها وجود داشته باشد ژن‌های بیماری‌زا به طور دقیق بررسی می‌شوند و در صورت بارداری تشخیص قبل از تولد برای آنها داده می‌شود.
مشتاقي‌مقدم با اشاره به اينكه در اغلب موارد بررسي شده که زوج‌ها چنین اطلاعات دقیقی ندارند و شجره مشخصی که بیماری در خانواده آنان معلوم شده باشد در دسترس نیست،: متذكر شد: در برخي موارد نيز ممکن است در خانواده بیماری‌هایی وجود داشته باشد كه به علت فوت فرد مبتلا و عدم ظهور در خانواده اطلاعاتی از اين بیماری‌ها به دست نمي‌آيد براين اساس بيشتر این اشکالات و بیماری‌ها در خانواده‌ها را نمی‌توان با بررسي شجره به دست آورد به همين دليل از روش غربالگری بیماری‌های شایع در كشور استفاده می‌کنیم.
کارشناس ژنتیک بهزیستی استان قزوين ادامه داد: به دليل اينكه شیوع بعضی از بیماری‌ها در جمعیت خاصی از کشور بي‌شمار است به همین علت مشاوران در مشاوره ژنتيك بررسی می‌کنند که این غربالگری با توجه به هزینه‌های بالا ارزش دارد كه آن را انجام بدهند.
مشتاقي مقدم با اشاره به اينكه در ایران برای بیماری تالاسمی، بتا، این مهم انجام شده به طوري كه طبق آمار و اطلاعات‌ ۵ درصد مردم دارای این ژن هستند، بيان كرد: زوج‌هاي جواني كه قبل از ازدواج هر دو ناقل ژن ياد شده باشند و با هم ازدواج کنند، مبتلا شدن فرزندان آنان با احتمال یک‌چهارم در هر بارداري بسیار بالا است.
وي با بيان اينكه درمان یک بیمار تالاسمی ماژور سالانه هزینه بسیار بالایی بر دوش خانواده و دولت دارد، اذعان داشت: انجام غربالگری این بیماری پیش از ازدواج در مقایسه با هزینه‌های درمان بیماران تالاسمی ماژور به‌ صرفه‌تر است.
مشاور ژنتیک بهزيستي استان قزوين اظهار داشت: براساس یافته‌های واقعی بروز بیماری در بين جمعیت گذشته سالیانه حدود دو هزار تا دو هزار و 500 کودک مبتلا به تالاسمی ماژور به دنیا آمده كه بعد از انجام غربالگري بيماري تالاسمي تا حدود زیادی از تولد این کودکان پیشگیری شده است.
انتهاي پيام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان