۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سیزدهمین فصل از کاوش های باستان شناسی دژ تاریخی حسن صباح با یافته‌های مهم به پایان رسید
کد خبر: ۱۷۱۷۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حمیدرضا قاسمی:

سیزدهمین فصل از کاوش های باستان شناسی دژ تاریخی حسن صباح با یافته‌های مهم به پایان رسید

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین باابراز خرسندی از کشف یافته‌های مهم در این فصل گفت: فصل سیزدهم کاوش‌های قلعه الموت با هدف تکمیل مطالعات و شناخت شبکه آبرسانی قلعه پایان پذیرفت و یافته های جدید معماری به خصوص در ارتباط با سیستم آبیاری در این قلعه به سرانجام رسید .

سیزدهمین فصل از کاوش های باستان شناسی دژ تاریخی حسن صباح با یافته‌های مهم به پایان رسید
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان قزوین، قاسمی در خصوص روند انجام این کاوش‌ها افزود : کاوش‌های این منطقه تاریخی هر سال از اوایل فصل تابستان آغاز و طی حفاری‌های علمی که زیر نظر دکتر حمیده چوبک باستان‌شناس خبره کشور انجام می‌شود با بررسی لایه‌های مختلف ابهامات تاریخی قلعه حسن صباح شناسایی می گردد.
وی همچنین اظهار داشت: فصل سیزدهم از کاوشهای این منطقه در ادامه کاوش‌های مستمر دژ شگفت انگیز حسن صباح - که از سال 80 تاکنون بی وقفه ادامه یافته - از اوایل شهریور ماه سال جاری توسط اعضاء هیات کاوش به سرپرستی دکتر حمیده چوبک مدیر پایگاه تاریخی الموت و با نظارت این اداره کل آغاز و به علت ناپایداری‌های جوی و بارندگی در اواسط آبان ماه به پایان رسید که پس این عملیات،‌ اعضاء تیم حفاری به مرمت و حفاظت بخش‌های کاوش شده خواهند پرداخت.
وی در ادامه با تاکید بر موقعیت جغرافیایی دژ تاریخی حسن صباح، به اهمیت ابعاد تاریخی این محوطه اشاره کرده و گفت: در این فصل سازه‌هایی از دوره‌های سلجوقی و صفوی و یک سفالینه زرین فام با بخشی از شعر ابوسعید ابوالخیر(440-357ه.
ق) به دست آمد که از دستاوردهای مهم فصل سیزدهم کاوش می‌باشد.
قاسمی در ادامه معماری منحصر به فرد و نقش استراتژیک قلعه الموت را به عنوان یک پایگاه نظامی مهم خواند و تصریح کرد: فصول متعدد کاوش‌های باستان شناسی و حفاری در این منطقه می‌تواند اتفاقات دوره‌های مختلف در قلعه را آشکار سازد که در این فصل دستیابی و پی گردی سیستم آبرسانی در عرصه شمالی قلعه مورد کاوش قرار گرفت که در این میان مخازن بزرگ ذخیره آب در دامنه جنوبی کشف شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین آشنایی با کاربری و تاریخگذاری این کانال و دیگر فضاها و سازه‌های پیرامون آن را به ادامه کاوش‌ها در فصول آینده ومطالعات جامع‌تر در این زمینه موکول کرد و افزود: پژوهشگران پایگاه الموت در حال مطالعه و بررسی یافته‌ها هستند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد نتایج مطلوب مطالعات باشیم که در اختیار باستان شناسان و پژوهشگران قرار گیرد.
شایان ذکر است: در شمال شرقی آبادی گازر خان و بر بلندای کوهی از سنگ یکپارچه با ارتفاع 2100 متر ازسطح دریا که به پرتگاه های مخوفی منتهی می شود قلعه ای پرشکوه قرار دارد که به گزارش حمدا.
.
.
مستوفی نخست در سال 226 هجری به دست داعی الی الحق حسن بن زید الباقری بنا شده، در شب چهارشنبه ششم رجب سال 483 قمری به تصرف حسن صباح در آمده و اکنون آن را به نام قلعه الموت یا قلعه حسن می‌خوانند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان