۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین به واسطه امامزاده ابراهیم،این روستا ابراهیم آباد شد
کد خبر: ۱۶۹۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معرفی روستا:

به واسطه امامزاده ابراهیم،این روستا ابراهیم آباد شد

یکی دیگرازدیدنی های این روستا امامزاده ابراهیم ابن موسی ابن جعفر می‌باشد که گنبد سبزرنگش جلوه‌ای زیبا به روستا داده‌ است.

به واسطه امامزاده ابراهیم،این روستا ابراهیم آباد شد

 به گزارش صبح قزوین ،ابراهیم‌آباد (در زبان بومی: برموئه یکی از روستاهای  استان قزوین مردم این روستا به زبان‌های  تاتی و فارسی سخن می‌گویند.
روستای ابراهیم آباد در مسیر جاده اشتهارد-بوئین زهرا-دانسفهان می‌باشد.
تعداد ساکنین دائم دراین روستا(به انضمام محله قلعه گنجی) کمتر از 1000 نفر بوده ودرفصل بهار الی تابستان تعداد نفرات به بیش از 1500 نفر می‌رسد.

 مردم این روستا به زبان های فارسی معمولی و تاتی (بازمانده فارسی پهلوی)صحبت می کنند و از قوم  آریایی ماد هستند.
هرچند که در سالهای اخیر اقوام ترک زبان مهاجرت عمده ای به این روستا داشته اند.
با توجه به آثار باستانی کشف شده مشخص شد که قدمت این روستا به 3000 سال می رسد.

images (8)

 زمین های هموار با شیب ملایم و خاک مساعد، بستر مناسبی را برای کشاورزی فراهم کرده و اطراف روستا را مزارع و باغات دربر گرفته ،بیشترین راه کسب کار در روستا کشاورزی ، باغداری و دامداری می‌باشد واکثر درختان میوه انگور، آلو، بادام و زردآلو است.
این روستا دارای آب وهوای معتدل درفصل تابستان و زمستانهای سرد و برفی است واین امر موجب جلب توجه مسافران وبازدیدکنندگان شده‌است.

یکی دیگرازدیدنی های این روستا امامزاده ابراهیم ابن موسی ابن جعفر می‌باشد که گنبد سبزرنگش جلوه‌ای زیبا به روستا داده‌ است.
نام خانوادگی اقوام اصلی و قدیمی ساکن این روستا عبارتند از : شمس، دانایی، رئیس دانا، گنجی، بابایی، تیره کار، بنی اسدی و انصاری.
در دهه های اخیر بسیاری از مردم این روستا به شهرهای بزرگ(خصوصا تهران) مهاجرت کرده اند که عموما در صنف رستوران داری و یا پزشکی مشغول کار هستند.

images (9)

در این اواخر به جهت بهبود راه های ارتباطی (دو بانده شدن مسیر تهران-بوئین زهرا-ابراهیم آباد)و اجرای پروژه های گازرسانی رشد نوسازی منازل روستایی چشمگیر بوده است.
شوهر بزرگترین خواهر جلال آل احمد (آمنه بیگم سادات آل احمد) که یک فرد روحانی به نام حاج شیخ حسن دانایی(قزوینی)بود، از اهالی این روستا بوده و از مشاهیر این روستا در گذشته می توان از  ملک محمد مشاور و دوست امیر آباد و آیت الله حاج شیخ روح الله دانایی(قزوینی) یکی از یاران مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری در دوره مشروطیت و دکتر  منوچهر گنجی  وزیر فرهنگ و سیاست مدار دوره پهلوی نام برد.

انتهای پیام/7007

دیدگاه ها

مهدی / ۲۲ بهم ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۱

غلطه، اسم این روستا در گذشته ورهرام آباد بوده (اسم یه نفری بوده) بعد تبدیل شده به بهرام آباد یا بِرِمِوَه به تاتی، اواخر اسمش تبدیل شده به ابراهیم آباد فارسی، البته هنوز خود روستایی ها میگن برموه بهش.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان