۰۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۲ پنج‌شنبه

صبح قزوین ذوبطون بودن قرآن و برداشت‌های تفسیری ائمه(ع) از آیات
کد خبر: ۱۶۵۵۰۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ذوبطون بودن قرآن و برداشت‌های تفسیری ائمه(ع) از آیات

یک مفسر قرآن کریم با اشاره به ذوبطون بودن قرآن و برداشت‌های تفسیری ائمه(ع) از آیات گفت: یکسری برداشت‌های فقهی از آیات قرآن وجود دارد که در آیات الاحکام مورد غفلت قرار گرفته است.

ذوبطون بودن قرآن و برداشت‌های تفسیری ائمه(ع) از آیات

یک مفسر قرآن کریم با اشاره به ذوبطون بودن قرآن و برداشت‌های تفسیری ائمه(ع) از آیات گفت: یکسری برداشت‌های فقهی از آیات قرآن وجود دارد که در آیات الاحکام مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در درس خارج خود در حرم حضرت معصومه(س) با تسلیت ایام شهادت امام هادی(ع) گفت: تفسیری از ایشان در ذیل برخی آیات عنوان شده که فقها کمتر به آن توجه داشته‌اند و یا از آن غفلت شده است.

وی ادامه داد: در دوره این امام، یک مسیحی با یک زن مسلمان عمل منافی عفت انجام داد و یحیی بن اکثم و قضات دیگر گفتند باید این فرد کشته شود زیرا یک ذمی حق ندارد به یک مسلمان تجاوز کند اما برخی گفتند نباید کشته شود زیرا وقتی محکوم به اعدام شده شهادتین گفته و مسلمان شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: فقها در اینجا دو دسته شدند برخی گفتند برخلاف ذمه عمل کرده و ذمی نباید به مسلمان تجاوز کند ولی برخی گفتند که مسلمان شده و متوکل نیز دچار تردید شد و نامه‌ای به امام هادی(ع) نوشتند و به آقا رساندند که آقا در جواب فرمود «یضرب و یقتل».

وی افزود: قضات و خلیفه باز هم دچار تعجب شدند و گفتند ما از شما استدلال می‌خواهیم لذا دو مرتبه نامه به آن حضرت فرستادند و ایشان در پاسخ به آیه شریفه «فَلَمْ یَکُ یَنفَعُهُمْ إِیمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبَادِهِ وَخَسِرَ هُنَالِکَ الْکَافِرُون»(غافر ۸۵) استدلال کردند که درباره اقوام گذشته است که وقتی عذاب به آنان رسید ایمان آوردند ولی خدا فرمود این ایمان پذیرفتنی نیست زیرا اسلامی که بر اثر خوف و اضطرار باشد به درد نمی‌خورد؛ این سنت الهی است و سنت الهی تغییر نمی کند.

این مرجع تقلید افزود: معلوم می‌شود که نوعی آیات الاحکامی داریم که اصلا در کتب ما نیست و هیچ فقیهی به این آیات استدلال نکرده ولی ائمه راهنمایی کرده‌اند تا ما نوعی بهره‌برداری از قرآن به نحوی که از آن آگاه نبوده‌ایم داشته باشیم.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: این نوع بهره‌برداری چیز کمی نیست و فقط مرد میدان می‌خواهد که مطالعه کند و کیفیت استنباط را به دست بیاورد.

وی افزود: من در جایی خواندم که می‌گفتند برخی فقها از سوره «مسد» ۲۴ حکم فقهی استنباط کرده‌اند معلوم می‌شود اینکه می‌گویند قرآن بطون دارد بطونش همین است و با تدبر و مطالعه دلالت آن کشف می‌شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار ایران و جهان