۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تغییرسیاست خارجی ترکیه با کمک ایران آسان تر می شود
کد خبر: ۱۶۵۱۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تغییرسیاست خارجی ترکیه با کمک ایران آسان تر می شود

یک استاد علوم سیاسی در ترکیه با درج مطلبی در تودی زمان به تشریح دلایل سودمند بودن توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ برای ترکیه پرداخت.

تغییرسیاست خارجی ترکیه با کمک ایران آسان تر می شود
به گزارش صبح قزوين، تاریک اوزلو مشاور مرکز مطالعات استراتژیک خاور شرق ترکیه با انتشار مطلبی در روزنامه تودی زمان به بررسی دلایل سودمند بودن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 برای ترکیه پرداخت.
این کارشناس ترک اولین دلیل خود را اینگونه مطرح می کند که با امضاء این توافق نامه بحران مربوط به برنامه هسته ای ایران پایان یافته و تلاش ها برای حل این مسئله از طریق مسالمت آمیز افزایش می یابد امری که مد نظر ترکیه بوده به طوریکه ترکیه و برزیل هم در سال 2010 به دنبال چنین راه حل مسالمت آمیزی بودند.
اوزلو در بیان دومین دلیلش می نویسد: مشارکت ایران در مسائل منطقه ای و بین المللی به عنوان یک طرف مشروع و مسئول به ترکیه کمک خواهد کرد تا عرصه هایی را که بعد از انقلاب های عربی از دست داده است، مجددا به دست آورد.
به عبارتی با گسترش همکاری های ایران و ترکیه عادی سازی و بازسازی سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه بسیار آسان تر خواهد شد.
به اعتقاد وی در سال های آینده این حس بین ایران و ترکیه که این دو کشور متعلق به دو اردوگاه متفاوت است، کاهش خواهد یافت و همگرایی بین آنها بیشتر خواهد شد و همکاری های دو کشور برای حل مسائل مهم منطقه ای مثل بحران سوریه و عراق افزایش خواهد یافت.
تاریک اوزلو  همچنین یکی دیگر از دلایل سودمند بودن تواق هسته ای اخیر برای ترکیه را اینگونه بیان می کند که تبرئه ایران از اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای سبب آسوده خاطر شدن مقامات ترکیه و مانع رقابت هسته ای در منطقه خواهد شد، زیرا برای ترکیه و امنیت این کشور بهتر است که ایران با قدرت های جهانی تعامل کند و دارای سلاح هسته ای نباشد.
این کارشناس ترک چهارمین مزیت این توافقنامه برای ترکیه را این می داند که با افزایش همکاری ایران و غرب، ترکیه از کابوس گرفتار شدن بین شرکای غربی و همسایه شرقی خود رها خواهد شد، زیرا ترکیه می داند که نمی تواند با ایران در تعارض باشد و در عین حال در خاورمیانه آسوده باشد.
به اعتقاد وی، آمریکایی ها هم نخواهند توانست فقط با حساب کردن بر روی ترکیه سیاست های خاورمیانه ای خود را پیش ببرند و به زودی مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی را هم متقاعد خواهند کرد که توافق با ایران امری منطقی است.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان