۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین موج سواری و حرکت لاک‌پشتی هنر در ۸۳ روز گذشته
کد خبر: ۱۶۲۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

جایگاه هنر در دولت یازدهم کجاست

موج سواری و حرکت لاک‌پشتی هنر در ۸۳ روز گذشته

در شرایط بلاتکلیفی و عدم انتخاب تیم مدیریتی جدید معاونت هنری وزارت ارشاد، قدرت‌طلبان فراموش شده از راه‌های مختلف با تجزیه و تحلیل وضعیت سعی بر مطرح کردن خود و روی کار آمدن دارند.

موج سواری و حرکت لاک‌پشتی هنر در ۸۳ روز گذشته
به گزارش صبح قزوین به نقل از  خبرگزاری فارس از روی کارآمدن علی مرادخانی به عنوان معاون امور هنری وزارت ارشاد 83 روز می‌گذرد و در این مدت روند گذشته با تغییراتی جزئی در زیر لایه‌ها در حال ادامه است.
در روزهای نخست از میان گفت‌وگوهای هنرمندان شنیده می‌شد که مرادخانی بلافاصله دست به تغییرات در حوزه‌های زیرمجموعه خود خواهد زد تا فعالیت‌های هنری را از رکود و بلاتکلیفی که مربوط نحوه مدیریت ناصحیح گذشته در حوزه هنر و حواشی انتخابات بود، جدا سازد اما شایعاتی مطرح بود که قرار است فلان شخص به زودی برای فلان اداره کل حکم بگیرد.
اما حالا 83 روز است که احکام افراد مختلف گوش به گوش می‌شود و هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده‌است.
رکود این روزهای هنر بیش از گذشته‌ای است که مدیریت نادرست در ‌آن صورت می‌گرفت زیرا در آن زمان حداقل تکلیف مشخص بود اما حال رکودی بوجود آمده‌ است که بی‌گمان حاصل بلاتکلیفی است.
83 روز است هیچ کلید‌ساز و کلید‌داری نتوانسته به سه حوزه تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی وارد شود و قفلی را باز کند.
در این مدت هم بوده که مشکلات هنری همچون تئاتر نمایان شده‌است.
بالاخره با اطلاع‌رسانی به موقع و هر چند دیر رئیس تئاتر شهر، دیگران از بیماری تئاتر شهر مطلع شدند و حال امید می رود شاید کسی به فکر چاره‌ باشد.
از سوی دیگر در این مدت ماجرای بدهی 13 میلیارد تومانی معاونت هنری از سوی مرادخانی اعلام شد اما در مطرح کردن این بدهی نیز ابهام وجود دارد و باید شفاف‌سازی صورت گیرد.
گفته می‌شود در حوزه تئاتر که بیشترین سهم بودجه معاونت هنری را دارد بدهی حدود 2 تا 3 میلیارد تومان است، بنابراین 13 میلیارد تومان حاصل چه اقداماتی است؟ اگر بدهی مطرح می‌شود باید با جزئیات طرح شود تا شائبه ایجاد نکند.
سؤالی که بلافاصله مطرح می‌شود این است که مرادخانی قصد تخریب سیستم مدیریتی گذشته و پرده‌برداری از اقدامات غیرکارشناسی آنها را دارد یا قصد نشان دادن بحران اقتصاد هنر را دارد؟ اما این پایان اجمالی این 83 روز نیست.
در روزهای اولیه گروهی که داعیه قدرت و منصب داشتند به دنبال مطرح کردن خود به عنوان گزینه‌های اصلی ریاست اداره کل‌های معاونت هنری بودند اما حالا آنقدر همه‌چیز در معاونت هنری بلاتکلیف شده‌است که آنها هم از تب و تاب افتاده‌اند.
.
* موج‌سواری به نرخ روز این روزها تلاش‌ها برای دبیری جشنواره فجر به خصوص تئاتر نیز افزایش یافته است.
نکته جالب و داغ این روزها هم فریاد یا ناله افرادی است که در جریان انتخاب ریاست جمهوری در جناح رقبای مقابل دولت فعلی بودند اما پس از عدم کسب موفقیت فراموش شدند و حال برای بازگشت به عرصه؛ حزب باد شده‌اند و از طریق کانال‌های رسانه‌ای مختلف با آنالیزم وضعیت هنر سعی بر مطرح کردن خود برای ریاست یکی از اداره کل‌های معاونت هنری را دارند که در نوع خود منحصر به فرد است.
از سوی دیگر سایت‌هایی که افرادی وابسته به جریان‌های سودجو و قدرت طلب هستند با انتشار اخباری آلوده به شانتاژهای کذب قصد دارند تا به اهداف خود دست یابند.
به طور مثال اعلام خطر اتابک نادری رئیس تئاتر شهر را موضوعی برای مقابله با معاونت هنری جدید مطرح کرده‌اند تا بتوانند ضمن ایجاد فشار، تسویه حساب شخصی با مدیران فعلی کنند که این نیز جالب توجه است.
به هر جهت بلاتکلیفی علی مرادخانی در تصمیم‌گیری برای انتصاب مدیران خود بحران جدیدی با ویروس «بلاتکلیفی» را شایع کرده است که هر چه سریع‌تر باید با انتخابی درست واکسینه شود.
اگر چه گفته می‌شود که معاون هنری برای ریاست بنیاد رودکی با اکبر تشکرنیا، برای ریاست اداره کل موسیقی با پیروز ارجمند در حال مذاکره و یا انتخاب نهایی است اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.
در حوزه هنری نمایشی و تجسمی نیز مذاکرات همچنان در پشت پرده ادامه دارد.
ضمن اینکه شنیده می‌شود مرادخانی به زودی تغییرات مدیریتی و ساختاری در مؤسسه توسعه هنرهای معاصر نیز انجام خواهد داد.
امید است به زودی با روی کار آمدن مدیران مجرب و کارآمد وضعیت هنر از بحران فعلی خارج شود.
انتهای پیام/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان