۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رواج کتاب های عامه پسند و خاک خوردن کتاب های مرجع/ مشکلات اقتصادی بزرگترین مانع حرفه کتابفروشی/کتاب کالای لوکسی نیست
کد خبر: ۱۵۶۷۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در ویترین کتاب فروشی ها چه می گذرد؛

رواج کتاب های عامه پسند و خاک خوردن کتاب های مرجع/ مشکلات اقتصادی بزرگترین مانع حرفه کتابفروشی/کتاب کالای لوکسی نیست

فروشندگان کتاب در کنار مطالعه حرفه ای خود با توجه بیشتر بر روی چیدمان حرفه ای و سنجیده و منظم کتاب می توانند باعث ترویج فرهنگ کتاب خوانی شوند.

رواج کتاب های عامه پسند و خاک خوردن کتاب های مرجع/ مشکلات اقتصادی بزرگترین مانع حرفه کتابفروشی/کتاب کالای لوکسی نیست

صبح قزوین؛ امروزه وجود ويترين و نوع تزيين و چيدمان آن تأثير به سزايي در جلب مشتری و مخاطب دارد و ويترين كتاب‌فروشي‌ مي‌تواند فرصتي براي ترویج فرهنگ كتاب‌خواني فراهم آورد.
اين امر در صورتي محقق مي‌شود كه فروشندگان كتاب به اين مهم از طريق چيدمان حرفه‌اي، سنجيده و منظم كتاب توجه كنند كه در نتيجه آن شاید سرانه مطالعه در كشور افزایش پیدا کند.

علاوه بر این با نگاهی به کتابفروشی های سطح شهر شاهد آثاری هستیم که بر راه و روش "شادزیستن" و" اصول موفقیت" در کمترین زمان ممکن اصرار ورزیدهٰ با تأثیر گذاری آنی بر ذهن مخاطب نوشته شده و در معرض دید گذاشته می شود؛ این آثار درکی ساده و ابتدایی از مفاهیمی روانشانسی و مدیریت عامه پسند در اختیار مخاطب نهاده و امکان جستجو ی بیشتر از وی را سلب می کند.

با این حال اقبال عمومی به چنین آثاری که تأثیر مخرب آن در دراز مدت بیشتر نیز می شودٰ لزوم آسیب شناسی جدی تر این پدیده را در اولویت قرار می دهد.

با توجه به اهمیت این موضوع گزارشی در این خصوص تهیه کردیم که از نظرتان می گذرد:

27-7-1390_IMAGE634546227714819069

 امیر دیوانی  نویسنده و محقق  در این خصوص می گوید: همه  مردم ، مخاطب حرفه‌اي كتاب‌هاي عمومی نيستند بلكه عده‌اي كتاب‌هاي مرجع را مي‌خوانند و با ديدن آنها به داخل كتاب‌فروشي مي‌آيند و ويترين كتاب‌‌فروشي‌ها شاید فرصتی ايجاد مي‌كنند تا علاوه بر كتاب‌خوانان حرفه‌اي كساني هم كه اهل مطالعه نيستند به کتاب رو بياورند و به همین بهانه وارد كتاب‌فروشي شوند و اقدام به خريد كتاب كنند.

وی می افزاید:  متاسفانه کتاب های روانشناسی عامه پسند تحت عنوان زرد عرضه می شود و با فرهنگ ما مطابقت و سازگاری ندارد ولی در ویترین کتاب فروشی بسیار دیده می شود تا مخاطبانی را جذب کند.

index

این نویسنده و محقق با اشاره به اینکه به دلیل تبلیغات کاذب در طرح این کتاب ها متاسفانه چند ناشر با ترجمه های مختلف آن را انتشار می دهند می گوید: این مسئله در حالی  است که قانون کپی رایت و حق تألیف در ایران مورد قبول نیست و غیر قانونی می باشد ولی شاهد عرضه کتاب های کپی رایت توسط ناشران  و بدون  موافقت نویسنده هستیم .

امیر دیوانی ادامه می دهد: برای مثال کتاب آشپزی رزا منتظری که در اندازه های کوچکتری چاپ می شود و در نتیجه حق تالیف نویسنده از بین می رود و این موضوع را در مجلات آشپزی نیز شاهد هستیم که از روی یکدیگر  با تصاویر مختلفی کپی می گیرند و تنها انگیزه تجاری دارند.

وی خاطر نشان می کند: متاسفانه اکثر ناشران جنبه مادی چاپ کتاب را در نظر دارند و به فکر آموزش به مخاطب نیستند و بر اینکه یک کتاب چه تاثیری بر مخاطب خواهد داشت توجه نمی کنند.

30-5-1387_IMAGE633548374621075000

امیر دیوانی ادامه می دهد: کتاب هایی مانند اسرار قهوه و فال بینی و پیش گویی جنبه علمی ندارد و کتابهایی با موضوعات عرفانهای کاذب و روانشناسی عامه پسند باید جلوی انتشار آن گرفته شود و نظارت بیشتری صورت بگیرد.

وی می افزاید:  اکثر مردم  به ویژه  بانوان زمانی که یک مجله خریداری می کنند به دنبال فال هستند و گاهی افراد مجذوب تیترها و عناوین فریبنده ای مانند یک شبه پولدار شدن می شوند که جنبه بد آموزی دارد و اغلب مخاطبان آن پس از مطالعه رویا پردازی می کنند و به کار و تلاش نمی پردازند.

این محقق و نویسنده تصریح می کند: در انتخاب و مطالعه کتاب، کیفیت آن اهمیت بیشتری از کمیت دارد و در این خصوص علاوه بر آگاهی کم مردم و تبلیغات فریبنده کتاب های زرد، نبود کتاب شناس خوب باعث ترویج بیشتر کتاب های عامه پسند است.

16

امیر دیوانی با بیان اینکه اصول آموزشی مورد تأکید د ر این کتاب ها ی عامه پسند پیش از آنکه بر مبنای علمی استوار باشدٰ ساده کردن همان اطلاعاتی است که عامه در زندگی روزمره با آن آشنا هستند می افزاید: اینکه برخی باهوش بوده و برخی از هوش خود استفاده نمی کنند.
اینکه مثلا برای پولدارشدن باید دقت کرد و این نوع تعاریف جنبه کاربردی خاصی ندارند و همان اطلاعات عامیانه را با بزرگ کردن دوباره به خورد مردم می دهند تا از این طریق سود سرشاری نصیب خود سازند.

وی با بیان اینکه حضور کتاب شناس در کتاب فروشی ها در معرفی کتاب  به مخاطب و راهنمایی در این زمینه که چه کتابی برای کدام مقطع سنی مناسب است کمک شایانی می کند ادامه می دهد: در کتابخانه ها نیز کتابداران به کتابداری به عنوان شغل کارمندی نباید نگاه کنند و ضروری است اهل مطالعه مدام باشند و اطلاعات خود را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند.

74

امیر دیوانی می افزاید: با توجه  به نیاز بسیار سالمندان به کتاب متاسفانه در این خصوص بسیار کم کتاب چاپ می شود و در کتاب فروشی نیز مردم به دنبال کتاب های رمان و کمتر به سراغ کتاب های کاربردی می روند و این موضوع نظارت و کنترل بیشتر اداره ارشاد را می طلبد تا مجوز چاپ و نشر کتاب های زرد داده نشود.

این محقق و نویسنده تصریح می کند: تا مدتی پیش افرادی که هر بار حداقل دو یا چند کتاب تهیه و خریداری می کردند اکنون به دلیل گرانی ناشی از افزایش قیمت کاغذ، می توانند یک کتاب خریداری کنند و در نتیجه شاهد خاک خوردن کتاب ها در ویترین کتابفروشی ها هستیم.

100770084591

وی می افزاید: کتاب هایی نیز وجود دارد که از نظر محتوا از ارزش بالایی برخوردارند اما به دلیل گرانی ناشی از مشکلات موجود به دست جوانان و نوجوانان نمی رسد و این اتفاق ضربه سختی به پیکره فرهنگی کشور وارد خواهد کرد.

امیردیوانی ادامه می دهد: از طرفی نویسندگان خوش مشرب و دارای افکار و تجربه با ارزش نمی توانند آثارشان را به دست خود چاپ نمایند و از سویی دیگر اغلب افراد جامعه هنوز به کتاب به عنوان مرجعی که می تواند اندوخته ها، تفکرات و تحقیقات یک نویسنده را که سالها برای به دست آوردن آن تلاش نموده و  آنها می توانند ظرف چند روز از این گنجینه ها باخبر شده و استفاده کنند، نگاه نمی کنند.

n00495538-b

وی با اشاره به اینکه پس از نوشتن یک کتاب، ناشر تنها به دنبال چاپ آن می باشد و توزیع  کتاب به عهده نویسنده است می گوید: توزیع کنندگان کتاب معمولا 50 درصد تخفیف  از نویسنده می خواهند و برای یک نویسنده درآمدی ندارد و نویسندگان خوب تنها به دلیل علاقه و شیفتگی به مطالعه و تحقیق، دانش خود را در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

69

اعظم هاشمی مشاور و کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر تأثیر منفی کتاب های زرد و عامه پسند اظهار می کند: انسانی که به جای تلاش بیشتر و جدیت بیشتر برای رسیدن به موفقیت  در زندگی به استفاده از این روش ها پناه می بردٰ همزمان با بی تأثیر بودن این روش ها یک قدم بیشتر از گذشته به سمت یأس و نا امیدی پیش می رود.

هاشمی خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه چنین فردی در ذهن خود معتقد است در کوتاه ترین زمان ممکن موفقیت را تجربه می کند وقتی به موفقیت در زندگی نمی رسدٰ بیشتر از گذشته دچار ناامیدی و افسردگی می شود.

یک کارشناس کتاب در خصوص ویترین کتابفروشی خود می گوید:  سعي مي‌كنيم از نظر عنوان‌بندي، رنگ‌بندي و اندازه كتاب‌ها را دسته‌بندي كنيم.
براي مثال از نظر رنگ‌بندي سعي مي‌كنيم كتاب‌هاي هم رنگ كنار يكديگر قرار نگيرند تا جذابيت بيشتري ايجاد كند.

635091565446407028

وی اظهار می کند: به نظر من ويترين هميشه نبايد بيرون كتاب‌فروشي به نمايش درآيد.
ما در محيط كتاب‌فروشي بخشي را به عنوان كتاب‌هاي جديد و خاص در طبقه بالاي قفسه قرار داده‌ايم و از آن به عنوان ويترين استفاده مي‌كنيم.

کتاب فروشی  نیز در این خصوص می افزاید: هميشه معتقدیم اهل كتاب خودشان وارد كتاب‌فروشي مي‌شوند و ويترين بيشتر به درد كالاهاي لوكس مي‌خورد.
در حالي كه كتاب يك كالاي لوكس نيست
.

وي خاطرنشان می کند: ‌اگر فضای كتاب‌فروشي شيك و آرامش‌بخش باشد مخاطب، تمایل بیشتری برای استفاده از آن  خواهد داشت؛ يكي از كارهايي كه ما براي آرامش فضاي كتاب‌فروشي انجام داده‌ايم اين است كه در فصل مدرسه،  بخش كتاب‌هاي درسي را از ديگر كتاب‌ها جدا مي‌كنيم تا شلوغي كتب درسي به بخش عمومي كتاب‌فروشي منتقل نشود.

d399fcad9ef8e1b6166bb78fc204df8a

این کارشناس کتاب ادامه می دهد: بخش‌هایي مثل شعر، فلسفه، تاريخ و غيره نياز به آرامش دارد.
و فضای مجزایی برای آن در نظر گرفتیم ؛ بخش كودك  را كه داراي سرو صداي زيادي است نیز از آن جدا ساخته‌ایم.
همچنين بخش كتاب‌هاي عامه‌پسند را از ميان كتاب‌هايي كه خوانندگان خاص خودشان را دارند منفک کرده‌ایم.

کتاب فروش دیگری می گوید: معمولا چند نوع كتاب را در ويترين كتاب‌فروشي قرار مي‌دهيم.
ابتدا كتاب‌هايي كه تازه به بازار كتاب آمده‌اند را مي‌گذاريم تا فرصتي براي معرفي آنها باشد و لزوما هم كتاب‌هاي مرجع هستند.

وي می افزاید: همچنين يك دسته‌بندي ديگري كه در ويترين وجود دارد دسته‌بندي بر اساس طرح جلد آنها است.
گاهي اوقات طرح جلد كتاب‌ها باعث مي‌شود شكل و نماي ويترين تغيير پيدا كند.

این فروشنده کتاب معتقد است: طرح جلد قسمت مهمي از كتاب است چراکه اگر شما به عنوان كتاب‌فروش يا به عنوان خواننده جدي كتاب به كتاب‌فروشي‌ مراجعه كنيد يكي از عواملي كه باعث می‌ِشود تا روي خوب و مهم بودن كتاب صحه بگذاريد در واقع همان طرح جلد كتاب‌ است.

وی خاطرنشان می کند: كسي كه طراح جلد كتاب‌ است ابتدا كتاب را مي‌خواند و بعد از خوانش آن طرح جلد را ارايه مي‌دهد.
ما علاوه به اين كه به ناشر، نويسنده و مترجم كتاب اهميت مي‌دهيم به طرح جلد كتاب هم اهميت زیادی مي‌دهيم چراكه طرح جلد در حقيقت راوي ناپيداي كتاب است.

58

این فروشنده کتاب با بیان اینکه طرح جلد بعضي از كتاب‌ها كه عكس يك شخص است يا طراحي و نقاشي جالبي دارد باعث مي‌شود كه وقتي در ويترين قرار داده مي‌شود توجه بسياري را به خودش جلب كند  می افزاید: اين يكي از نكات بسيار مهم در قرار دادن كتاب در ويترين است زيرا باعث مي‌شود مخاطب به داخل كتاب‌فروشي بيايد و با تنوع زياد كتاب روبه‌رو شود.

بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت: فردی که راز خوشبختی را برای رسیدن به سود قابل توجه خویش تبلیغ می کندٰ با آگاهی  از اشتیاق انبوه مخاطبانی که متاسفانه تبلیغ چندانی برای جایگزینی روش های درست در ذهن وی انجام نگرفتهٰ بر این روش ها تأکید می کند.

روش هایی که انبوه مخاطبان را به استفاده از کلاس های گوناگون و کتاب های یک دقیقه ای ترغیب کرده تا از این طریق برای سازندگان آن منافع سرشاری فراهم کند.

كتاب‌فروشي‌ها بايد در طراحي‌ ويترين خود علاوه بر  سطوح سني مختلف اعم از كودك و نوجوان و بزرگسال عناوين متفاوت كتاب، كتاب‌هاي پرتيراژ و اقشار مختلف را مد نظر قرار دهند.
همچنين استفاده از شعارهايي با هدف نهادينه كردن فرهنگ كتاب‌خواني و بهره بردن از طراحان دكور در اين زمينه مي‌تواند علاوه بر جلب توجه مخاطبان،  فروش كتاب را نيز بهبود بخشد.

ويترين براي كساني كه اهل كتاب هستند زياد جاذبه خاصي ندارد زيرا اهل كتاب مستقيم وارد كتاب‌فروشي مي‌شوند و سراغ كتاب‌هاي جديد مي‌روند يا این که ما كتاب‌هاب جديد را به آن‌ها معرفي مي‌كنيم.

وجود يك ويترين با تزیینات خاص براي افراد معمولي كه از جلوي كتاب‌فروشي رد مي‌شوند جذابيت دارد چرا كه ممكن است بعضي عناوين خاص براي آن‌ها جالب باشد و آنان را به داخل كتاب‌فروشي بكشاند همچنین در این راستا کنترل و نظارت بیشتر بر روی توزیع کتاب ها گام محکمی در جهت حذف کتاب های زرد می باشد.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان